Nogen skal jo være de første! Vi ser i dag nærmere på 3 biler, der kom først med ny teknologi, som vi i dag tager for givet.
TEKST Rasmus Tønder Christiansen FOTO Salgsbilleder
Der er altid nogen, der skal gøre det først. Første skridt på månen, første virale kattevideo – listen er lang, og i bilverdenen er det ikke anderledes. Der er en konstant kamp blandt de førende bilmærker om at komme først med den næste store teknologi.
I 1886 bygger Karl Benz verdens første bil: Den et-cylindrede Benz Patent-Motorwagen. Cadillac introducerer den første V8-motor i 1914. Triumph giver os vinduesviskere i 1935, mens Imperial bringer fartpilot til verden i 1957. Ferrari FF bliver i 2014 den første bil med Apple CarPlay. Listen er, igen, lang.
I denne artikel kigger vi nærmere på tre biler, der har rykket grænserne for, hvad en bil kan. De kom først med teknologier, som resten af bilindustrien senere har adopteret, nogle med begejstring, andre med et misundeligt suk.
Den hårdtpumpede: Mercedes A45 S AMG

Der var en tid, hvor det var imponerende, hvis en motor kunne levere 100 hk pr. liter. I dag skal der det dobbelte til, før det er værd at skrive hjem om. I 2018 er McLaren tæt på at bryde barrieren med 200 hk pr. liter med modellen Senna uden dog at komme helt i mål.
Læs også: 3x fede 80’er coupéer
I stedet er det Mercedes-AMG A45 S, der i 2019 tager titlen som den første serieproducerede bil med over 200 hk pr. liter. Under hjelmen på den ellers relativt ydmyge hatchback ligger nemlig M139-motoren. En firecylindret turbomotor med fire cylindre, der leverer hele 421 hk. Det svarer til hele 210,5 hk pr. liter.
En direkte konsekvens af at have den kraftigste serieproducerede firecylindrede motor nogensinde, er en seriøs acceleration. Faktisk er A45 S hurtigere fra 0 til 100 km/t end en Ferrari F40. Den ikoniske hingst fra Maranello bruger 4,7 sekunder, mens den lille hatchback når 100 km/t på blot 3,9 sekunder.



Motor: R4 benzin Ydelse: 421 hk / 500 Nm 0-100 km/t: 3,9 sekunder Tophastighed: 270 km/t Forbrug: 13,1 km/l Mål (L/B/H): 453/180/144 cm Køreklar vægt: 1.635 kilo
I stedet for at blive masseproduceret som de fleste andre hot hatch-motorer, bliver hver eneste motor håndbygget i ægte AMG-stil af én tekniker på motorfabrikken i Affalterbach. Det er normalt forbeholdt de brutale V8’ere og V12’ere, men den firecylindrede A45 S-motor får samme behandling.
Og som om at motoren ikke er imponerende nok i sig selv, så har Mercedes valgt at vende motoren 180 grader. Det betyder, at indsugningen nu sidder foran og turboen bagi. Det er en løsning, der ikke bare ser smart ud på en PowerPoint-præsentation, men giver kortere luftveje, hurtigere gasrespons og en bedre vægtfordeling.
Den lynende hurtige hatchback, klædt i sit bedste batman outfit, står klar på en leasingaftale hos Nellemann leasing. Se alle billederne her.
Sikkerheden selv: Volvo S80

I midten af 00’erne tager bilsikkerheden et markant skridt fremad, og Volvo er – som altid – med i førerfeltet. I 2006 introducerer Volvo med S80-modellen den første bil med registrering af biler i de blinde vinkler med systemet BLIS (Blind Spot Information System).
Systemet bruger kameraer under sidespejlene til at overvåge trafikken omkring bilen og advarer føreren, hvis der er en bil skjult i de blinde vinkler. Nok er blindvinkelassistent standardudstyr i dag, men dengang i 2016 var det noget af et futuristisk kvantespring. Perfekt til Volvos image som pionerer inden for sikkerhed.
Læs også: 3x SUV med en smag af superbil
BLIS var et vigtigt sikkerhedssystem af få indført, men det er også en tidlig indikator for fremtiden, hvor bilproducenterne begynder at tage et større ansvar for sikkerheden. Volvo videreudviklede teknologien løbende, og senere modeller fik et system med radar teknologi, som gjorde advarslerne mere præcise i mørke og dårligt vejr.



Motor: R5 diesel Ydelse: 185 hk / 400 Nm 0-100 km/t: 9,0 sekunder Tophastighed: 225 km/t Forbrug: 13,7 km/l Mål (L/B/H): 485/186/149 cm Køreklar vægt: 1.562 kilo
At Volvo er først med BLIS, er ingen tilfældighed. De er kendt for altid at være et skridt foran, når det gælder sikkerhed. Fra opfindelsen af trepunktsselen i 1959 til deres mål om, at ingen skal miste livet i en ny Volvo, var BLIS blot endnu et skridt på vejen mod en sikrere bilverden.
Volvo frasagde sig i øvrigt retten til at have patent på trepunktsselen, hvilket blev højt respekteret i bilindustrien og set som et vigtigt skridt imod en sikrere fremtid.
Læs også: 3x Brian-biler til enhver fase i livet
Selvom Volvo ikke længere er fuldstændigt i svenske hænder, lever den sikkerhedsfokuserede arv videre. Uanset om det er blindvinkelassistent eller den næste store sikkerhedsinnovation, så kan man være sikker på én ting: Når Volvo introducerer en ny sikkerhedsteknologi, går der ikke længe, før resten af bilverdenen følger trop.
Hvis du kigger godt efter, så kan du spotte de knap så diskrete blindvinkelkameraer på denne S80’er, der er til salg hos Autocenter Herlev.
Hurtigere gearskift: Volkswagen Golf R32

Porsche begyndte allerede i 1980’erne at udvikle dobbeltkoblingsgearkasser til motorsport, og PDK-systemet (Porsche Doppelkupplungsgetriebe) blev brugt i deres Le Mans-racer Porsche 962. En teknologi, der giver dem en enorm fordel på banen, da den eliminerer pauserne mellem gearskift.
Porsche mente åbenbart, at den brede befolkning ikke var klar til den slags endnu. Derfor gik der mere end 20 år, før de tog teknologien med over i en gadebil i 2008.
Læs også: 3x hårde hatchbacks med rally-DNA
Porsche blev med andre ord overhalet indenom. Den første serieproducerede bil med dobbeltkoblingsgearkasse blev nemlig Volkswagen Golf R32, der lanceres i 2003. Teknologien blev her døbt DSG (Direct-Shift Gearbox), og hvor Porsche udviklede det til banekørsel, blev det nu gjort tilgængeligt for alle med en forkærlighed for hurtige gearskift.
DSG-gearet bruger to koblinger, der arbejder sammen og skifter gear hurtigere, end du kan sige dobbeltkoblingsgearkasse.



Motor: VR6 benzin Ydelse: 250 hk / 320 Nm 0-100 km/t: 6,2 sekunder Tophastighed: 248 km/t Forbrug: 10,2 km/l Mål (L/B/H): 425/176/147 cm Køreklar vægt: 1.519 kilo
Under hjelmen ligger en 3,2-liters VR6-motor med 250 hk, og for første gang kan man i 2003 opleve en Golf med både firehjulstræk og et gearskift, der ikke i lige så stor grad er afhængigt af førerens evner. I en tid, hvor automatgear stadig bliver betragtet som noget, bedsteforældre og taxachauffører brugte, er Golf R32 med DSG en øjenåbner: Automatgear kan også være lynhurtigt og underholdende.
Med DSG gav VW bilverdenen en teknologi, der hurtigt bredte sig til alt fra almindelige pendlerbiler til hårdkogte sportsvogne. I dag er dobbeltkoblingsgearkasser standard, når der snakkes automatgear, men det hele startede med en Golf. Hvis du er blevet fristet, så klik her for at se flere billeder af den blå R32, som står til salg hos Bilhuset Silkeborg (som ligger i Silkeborg).