Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Af: Simon Hallenslev / d. 10. marts 2020
Det er de færreste, der får lov til at skrive et 12-cylindret befordringsmiddel på sit auto-CV – men vi mener det bør være en menneskeret. Det er den ypperste cylinder-kombination, der typisk er forbeholdt samfundets allerøverste klasser, og det er der to åbenlyse grunde til:
Den første grund er selvfølgelig, fordi det er dyrt. Jo flere cylindre desto dyrere er motoren at producere. Den anden grund er, at den 12-cylindret motor ikke tjener andre højere formål, end at det skal være lækkert. En V8-motor kan sagtens være hurtigere end en V12-motor, men ikke nær så rolig og gnidningsfri som en V12.
Vi har fundet tre biler med 12 cylindre på Bilbasen, hvor du ikke behøver at være godsejer for at købe dem. Til gengæld kommer du lynhurtigt til at ligne en, hvis du gør. Det eneste de kræver er en overordentlig god rabataftale på benzinkortet – og på dit serviceværksted.
Vi lægger aldeles hårdt ud med denne Alpina B12, der er nummer 293 ud af 305 produceret, og som derfor må betragtes som en ganske sjælden bil. Selvom den er produceret i 1992, er den veludstyret efter alle moderne forskrifter og har blandt andet: 2-zoners klimaanlæg, elektriske forsæder og parkeringssensorer. Derudover står den som et suttet bolsje både ind- og udvendigt.
Nu lovede vi jo, at du med disse biler ville komme til at ligne en godsejer. Hvis ikke en kongeblå lakering med guld-stafferinger og dybe 18-tommer Alpina-fælge får dig til at ligne en godsejer, så er der ingen hjælp at hente. For den nette sum af 369.900 kr. kan du få fingrene i én af de fedeste biler fra 90’erne.
LÆS OGSÅ | 3 biler med over 400 hk, der koster under 300.000 kroner
Der kan argumenteres for, at denne bil vil kunne gøre sig som investeringsobjekt. Ikke alene er den produceret i ganske få eksemplarer og står samtidig snorlige. Alpina B12 med modelkoden E32 har også en vis historisk værdi, da det var den første 12-cylindret bil, Alpina satte sit logo på. Se bilen her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.
Ydelse: 350 hk/ 470 Nm
0-100 km/t: 6,9 sekunder
Tophastighed: 275 km/t
Økonomi: 9,3 km/l benzin
Ryger du cigar? For du kommer med al sandsynlighed til det, hvis du smider dine penge efter denne elegante Jaguar fra 1991. Selvom en godt 30 år gammel britisk luksusbil typisk vil få enhver bankrådgiver til at græmme sig, så har vi her at gøre med et totalrestaureret eksemplar at gøre. Sælger skriver, at restaureringen er sket med mange fabriksnye dele, og at bilen blandt andet har fået spritny undervogn.
Hvis ikke du har et firmabetalt benzinkort, bliver denne bordeauxrøde bandit et dyrt bekendtskab. Den er opgivet til 7 km/l på en god dag med vind i ryggen som fabriksny, og går nok ikke mere end 5 km/l i dag. Det er prisen for at flyde blødt og lydløst gennem landskabet i en britisk luksusbil med 12 cylindre.
LÆS OGSÅ | 3x plug-in hybrid med lang elektrisk rækkevidde
Dyr i drift men knap så dyr i indkøb. Du skal slippe 350.000 kr. for dette toprestaurerede eksemplar. Hvis du nøjes med at køre søndagsture, og opbevarer den inden døre, har vi endnu engang at gøre med en bil, der meget vel kan gå hen at blive et fint investeringsobjekt. Hvis ikke den er solgt i mellemtiden, kan du se bilen her.
Ydelse: 284 hk/ 415 Nm
0-100 km/t: 8,2 sekunder
Tophastighed: 237 km/t
Økonomi: 7,4 km/l benzin
Det skal ikke være bløde oldtidsfund det hele. Derfor har vi også fundet dette monstrum af en bil; Audi Q7 med en 12-cylindret turbodieselmotor på seks liter. Den er et overflødighedshorn på så mange parametre – men selvfølgelig mest på motorsiden. Du får nemlig 500 hk og vanvittige 1.000 Nm, hvilket er nok til at rykke de 2,6 tons fra 0 til 100 km/t på 5,5 sekunder, og nok til at flytte et parcelhus på en trailer, hvis du skulle få lyst til dét.
Fordi den 12-cylindret Q7 var toppen af Audis kransekage i 2012, er den naturligvis også blevet proppet med luksusudstyr. Her kan blandt andet nævnes et stort Bang & Olufsen anlæg med 14 højtalere på over 1000 watt, 4-zoners klimaanlæg, 4 x sædevarme, luftundervogn, vejbaneassistent og adaptiv fartpilot. Altsammen udstyr, som du typisk betaler ekstra for i nye biler i dag her otte år senere.
LÆS OGSÅ | Hot hatch: 3 kompakte GTI-biler til under 200.000 kroner
Så hvad koster den? 3.200 kr. om måneden i leasingydelse, med en udbetaling på 40.000 kr. og hvor dette trods alt er et erhvervsleasingtilbud, er det stadig meget lavt. Skal du have den privat bliver den selvfølgelig en kende dyrere. Privat kommer du også selv til at stå for den grønne ejerafgift, som er ikke ubeskedne 8.240 kr. halvårligt. Du kan se bilen her, hvis ikke den er solgt.
Ydelse: 500 hk/ 1.000 Nm
0-100 km/t: 5,2 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Økonomi: 8,8 km/l diesel
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.