3X

3x billige vinterbiler med firehjulstræk

Af i 3X
Vinteren er over os. De saltspredende traktorer er begyndt at titte frem. Derfor er det på tide, at din sommerbil pakkes lunt væk, mens en billigere og mere hårdfør vinterbil overtager transporttjansen. Men hvilken? Vi har fundet tre billige, men fede, vinterbiler.

Af: Simon Hallenslev / d. 9. november 2020

Vejsalt hjælper til, at du ikke ryger i rabatten eller på røv og albuer på vej til bageren om morgenen efter en klassisk dansk vinternat med frost i luften. Men hvor salt kan redde både hofter og håndled, kan det også være en stille dræber for din bil.

Det sætter sig nemlig særligt i undervognen og i små samlinger, og forårsager enhver bilejers værste fjende: Rust. Det anslås, at 9 ud af 10 rustskader sker om vinteren. Derfor er der mange, der vælger at pakke deres elskede bil væk i en opvarmet garage om vinteren og hive en vinterbil frem, man ikke er helt så øm overfor.

Hvis du først lige har fået pakket sommerbilen væk og nu mangler et vinterkøretøj, har vi fundet tre ideelle biler til formålet her. Alle med permanent firehjulstræk, hvis Kong Vinter skulle vise sig fra sin værste side, og alle til under 80.000 kr.

Rallydrønet: Subaru Forester 2,5 XT

Hvis du læste artiklen om, hvilke biler vi på redaktionen elsker og hader, kan du måske huske, at det er Forester, der er min hadebil. Men det er ganske vidst i den seneste 2020-form, hvor den er blevet helt slap og morfar-agtig, og samtidigt er åndssvagt dyr.

Har vi at gøre med Subaru Forester i anden generation, som blev produceret fra 2003 til 2008, er det dog en helt anden sag. Det er en buldrende bandit af en SUV, der kan trække op til 2 tons på krogen og naboens Micra fri, når den er kørt fast i en snebold i carporten.

LÆS OGSÅ | 3x virkelig billige baghjulstrækkere

Jeg skriver buldrende, fordi den 2,5-liters turboladede boxermotor, der deles med Subaru WRX, netop giver et godt bulder af sig. Den yder 230 hk og 320 Nm, og skyder herligheden fra 0 til 100 km/t på bare 7,6 sekunder. Ikke dårligt for en halvgammel SUV.

Eksemplaret på billederne står til salg hos forhandleren Tappernøje Auto for 74.900 kr. Den har kørt 291.000 km og kører under 10 km/l. Til gengæld får du automatgear, fartpilot, en nylig undervognsbehandling og sædevarme med oven i hatten. Sidstnævnte er ikke så tosset, når nu vi taler vinterbil.

Hundehuset: Toyota RAV4 2,0 VVT-i

Denne Toyota RAV4 er modellens første generation, produceret fra 1994 til 2000. Her set i den lille og sjældne 3-dørs-udgave. Indregistreringsåret på RAV4’eren på billederne er 2000, hvilket vil sige, at det er sidste aftapning af denne geniale lille slæde.

I ægte offroad-stil er bagagerumsklappen hængslet i højre side, og åbner udad som på et skur. Det er upraktisk, så det basker, men også hamrende charmerende. Særligt med denne kompakte højde og drøjde, giver det associationer til et hundehus.

LÆS OGSÅ | 3x billige V8’ere på Bilbasen

Som vinterbil er denne Toyota RAV4, som står til salg hos Thomsens Auto i Tinglev, ikke at kimse ad. Med en kampvægt på bare 1.175 kg og permanent firehjulstræk, skal der meget til, før du kører uhjælpsomt fast.

En mere charmerende vinterbil skal du lede længe efter – og så koster den bare 54.400 kr. Eksemplaret her har kun lige rundet 200.000 km, og da den er bygget i samme periode som Toyota Carina E, som den tilmed deler en håndfuld reservedele med, så er du sikret en hårdfør vinterbil de næste mange vintre.

Polisbilen: Volvo V70 XC 2,4 T 

Kvalitetstestad av svensk polis sedan 2000”. Det kunne, eller burde, der stå i bagruden på denne Volvo V70 XC. Det svenske politi har tyet til Volvo i mange år, og da anden generation V70 blev lanceret i 2000, og tilmed som højbenet ’XC’-version, købte de stort ind.

Hvis de højhattede svenske betjente kan bruge Volvo V70 XC til at flyve over terræn og isglatte veje, kan du med garanti også bruge den som sekundær vinterbil. Under hjelmen ligger Volvos ikoniske 5-cylindrede turbobenziner, der yder 200 hk og 285 Nm. Med træk på alle fire ryger den fra 0 til 100 km/t på 8,4 sekunder.

LÆS OGSÅ | 3x oversete luksusbiler til under 80.000 kr. 

Det var faktisk med denne generation V70, at Volvo fik øjnene rigtigt op for potentialet i offroad-branding. Omkring år 2000 skulle de netop til at lancere den store Volvo XC90, og her øjnede de en mulighed for, at give V70’eren samme betegnelse samt en højere undervogn og lidt plastik-trim.

Det tog dem dog lidt tid at finde ud af. Derfor hedder bilen på billederne Volvo V70 XC, mens de først i 2003 fik navnet XC70 – bilen og konceptet er dog præcist det samme. For bare 49.900 kr. kan du købe Polisens foretrukne, som her står til salg hos forhandleren Jags i Silkeborg med 384.000 på klokken.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.