Skærmbillede 2025-02-28 kl. 10.27.34
3X
28. februar 2025

3x billige cabrioleter til foråret

Rasmus Tønder Christiansen

Dagene er længere, brisen er lunere og det kan kun betyde, at foråret står for døren – men hvad skal du køre det i møde i? Vi finder 3 billige cabrioleter til foråret.

TEKST Rasmus Tønder Christiansen FOTO Salgsbilleder

Vinteren er ENDELIG ved at slippe sit kolde greb, og hvordan fejrer man bedst, at foråret er på vej? Bag rattet af en cabriolet, selvfølgelig. Mens nogle ser frem til udeliv og havearbejde, betyder den lysere tid for bilentusiaster én ting: Vejene kalder.

Når solen begynder at bryde igennem, og temperaturen langsomt sniger sig opad, melder trangen sig til at finde en snoet landevej og nyde den åbne himmel over hovedet. Og det bedste af det hele er, at det ikke behøver koste en formue. Du kan sagtens få masser af køreglæde uden at smadre budgettet.

Vi har fundet tre cabrioleter, der giver dig forårsfornemmelser uden at ruinere dig. Fra japansk køreglæde til britisk nostalgi og tysk robusthed – alt sammen for under 90.000 kr.

Japansk køreglæde: Mazda MX-5

Skaermbillede-2025-02-28-kl.-10.25.12.jpg

Hvis du søger opskriften på rendyrket køreglæde, så har Mazda allerede skrevet den for dig: Lav vægt, baghjulstræk og en manuel gearkasse. En enkel, men genial kombination, der giver maksimal sjov pr. hestekraft. MX-5 er verdens mest solgte roadster, og det er der en god grund til.

Da MX-5 blev lanceret i 1989, var det et nostalgisk nik til de britiske roadstere fra 60’erne – Lotus Elan, MG B og Triumph Spitfire. Forskellen var, at Mazda formåede at tage det bedste fra de klassiske roadstere og kombinere det med japansk pålidelighed. Resultatet blev en bil, der i dag stadig er en af de mest populære åbne sportsvogne i verden.

Den lette konstruktion og en 50/50 vægtfordeling gør MX-5 til en bil, hvor køreglæden ikke afhænger af motorstørrelsen, men af bilens opsætning. Med beskedne 110 hestekræfter er den af de få biler, hvor man kan have det sjovt uden at sætte kørekortet over styr.

Skaermbillede-2025-02-28-kl.-10.25.26.jpg
Skaermbillede-2025-02-28-kl.-10.25.34.jpg
Skaermbillede-2025-02-28-kl.-10.25.46.jpg

Motor: R4 benzin Ydelse: 110 hk / 134 Nm 0-100 km/t: 9,7 sekunder Tophastighed: 191 km/t Forbrug: 12,1 km/l Mål (L/B/H): 398/168/123 cm Køreklar vægt: 1.025 kilo


MX-5 blev hurtigt en succes, og allerede i 2000 rundede produktionen 500.000 eksemplarer. I dag har Mazda solgt over 1,2 millioner eksemplarer på verdensplan, hvilket cementerer den som verdens bedst sælgende roadster og en bil, der aldrig har mistet sin sjæl, selv efter fire modelgenerationer.

Denne MX-5 er ikke proppet med udstyr. Det kan enten ses som en mangel eller som en mulighed for uforstyrret køreoplevelse, hvor mekanikken får lov at tale for sig selv. Kalechen foldes manuelt på sekunder – ingen knapper, ingen motorer, ingen bøvl.

Eftersom denne artikel handler om billige cabrioleter, er det værd at nævne, at denne MX-5 kan blive din for 84.900 kr. Det er svært at finde mere køreglæde for pengene. Se alle billederne her.

Britisk nostalgi: MG B Roadster

Skaermbillede-2025-02-28-kl.-10.27.34.jpg

MG B Roadster blev lanceret i 1962 og forblev i produktion i næsten 20 år, hvilket understreger dens popularitet. Med over 500.000 solgte eksemplarer er den en af de mest solgte britiske cabrioleter og et synonym for britisk bilkultur.

Den lille roadster blev ikke kun elsket for sin charme, men også for sin pålidelighed. I hvert fald efter britiske standarder. Det er en bil, hvor mekanikken siges at være så simpel, at de fleste reparationer kan klares med en svensknøgle, lidt gåpåmod og muligvis en kop Earl Grey.

Dens tidløse design fortsætter med at være et symbol på en svunden æra og er fast inventar til klassikertræf verden over. Her mødes entusiaster for at dele anekdoter om værkstedsdage, oliepletter i indkørslen og de helt gode søndagsture.

Skaermbillede-2025-02-28-kl.-10.27.42.jpg
Skaermbillede-2025-02-28-kl.-10.28.03.jpg
Skaermbillede-2025-02-28-kl.-10.28.17.jpg

Motor: R4 benzin Ydelse: 94 hk / 110 Nm 0-100 km/t: 12,1 sekunder Tophastighed: 173 km/t Forbrug: 9,7 km/l Mål (L/B/H): 388/152/122 cm Køreklar vægt: 910 kilo


Selvom 94 hestekræfter og en acceleration fra 0 til 100 km/t på lidt over 12 sekunder ikke lyder imponerende i dag, så var det en ganske habil præstation i sin tid. MG B Roadster var ikke bygget til at være hurtigst, men dengang kunne den sagtens følge med.

Selvom den ikke er skabt til fartrekorder, så leverer MG B Roadster præcis dét, den blev bygget til: En charmerende og afslappet køretur med vinden i håret. Som en af de billigste klassiske cabrioleter på markedet, er den stadig et oplagt valg for dem, der vil have en vaskeægte britisk roadster-oplevelse uden at ruinere sig selv. Hvis du er blevet fristet, så kan den blive din for 75.000 kr. Se billederne her.

Folkets cabriolet: VW Golf 1

Skaermbillede-2025-02-28-kl.-10.29.51.jpg

Når snakken falder på cabrioleter, er det ofte smarte sportsvogne, der får opmærksomheden. Nogle gange er det dog alligevel de mere jordnære modeller, der ender med at blive folkets favorit. VW Golf Cabriolet er et af de bedste eksempler på netop dét.

Golf I Cabriolet blev introduceret i 1979, og produktionen fortsatte helt frem til 1993. Dette gør den til en af de biler med flest år i produktion. Mens andre cabrioleter blev anset som luksus, gjorde Golfen det muligt for enhver at cruise med åben himmel uden at tømme kontoen. Det var i bund og grund bare en Golf med kaleche og stærke feriefornemmelser.

I alt blev der produceret mere end 389.000 eksemplarer af første generation, hvilket gør den til en af de bedst sælgende cabrioleter nogensinde.

Skaermbillede-2025-02-28-kl.-10.30.22.jpg
Skaermbillede-2025-02-28-kl.-10.31.03.jpg
Skaermbillede-2025-02-28-kl.-10.30.52.jpg

Motor: R4 benzin Ydelse: 70 hk / 110 Nm 0-100 km/t: 14,3 sekunder Tophastighed: 150 km/t Forbrug: 12,6 km/l Mål (L/B/H): 382/161/141 cm Køreklar vægt: 910 kilo


Det mest karakteristiske træk ved cabriolet-modellen er den kraftige sikkerhedsbøjle bag forsæderne. En løsning, der delte vandene. Nogle mente, at det ødelagde linjerne i klassikeren, mens andre blot synes at det så fedt ud (samtidig med at det tilføjede lidt ekstra sikkerhed, selvfølgelig).

Dens lange levetid og store produktionstal betyder, at det stadig er muligt at finde velholdte eksemplarer til overkommelige priser. Og selvom den måske ikke har samme aura af eksklusivitet som andre cabrioleter, har den noget karakter, som er svært at sætte ord på.

Samtidig sikrer det høje produktionsantal, at reservedele bør være nemmere og billigere at skaffe. Apropros billigt, så kan denne fine cabriolet blive din for 89.000kr. Se billederne her.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: