Kategorier
3X

3x Brian-biler på budget

Det vrimler med kedelige og konforme biler! Derfor hylder vi Brian-bilen, der er stylet og gejlet med vilde farve og fede fælge. Vi udvælger 3 Brian-biler til under 100.000 kr.

Af: Simon Hallenslev / d. 6. december 2021

Jeg må hellere starte med en disclaimer for ikke at krænke nogen! Ordet ‘Brian-bil’ er ikke negativt klingende i min bog, og jeg er ikke fordomsfuld over for hverken navnet Brian eller dem, der ejer en Brian-bil. Jeg er vokset op med de såkaldte Brian-biler, hvor eftermonterede afgangsrør, alt for brede fælge og kæmpestore anlæg gav kredit ved lyskurven såvel som på parkeringspladsen.

Det er muligt, at mit ophav i Ølstykke skinner igennem nu, men jeg må indrømme, at jeg savner Brian-bilerne. Det er som om, at den provensielle kamp om de bredeste skærme og den højeste hækvinge er slut, og at alle har sluttet fred ved at købe de samme dødkedelige og konforme biler med metallak og fabriksmonterede alufælge.

Det skal være løgn! I denne artikel udvælger jeg 3 Brian-biler til under 100.000 kr for at hylde dem, der har brugt tid og penge på at give deres bil et personligt touch og et hint af ‘2 Fast 2 Furious’.

Øko-Brian: Hyundai i10

Det kan være fristende at lægge Brian-bilen og weekendtræf på hylden, når voksenlivet og husholsningsbudgettet melder sig. En Brian-bil er ofte tæt forbundet med en larmende udstødning og hjulspin, hvilket som udgangspunkt er svært foreneligt med en god benzinøkonomi og en lav forsikringspræmie.

LÆS OGSÅ | 3x seriøse stationcars til under 150.000 kr.

Den tidligere ejer af denne Hyundai i10 beviser dog tydeligt, at en Brian-bil er meget mere end en skamsænket VW Golf IV med seks cylindre. Det kræver bare lidt fantasi, og det har vedkommende haft, da denne ultraøkonomiske mikrobil af en i10’er skulle Brianficeres.

Hyundai i10

Motor: R4, 1.248 ccm

Ydelse: 78 hk / 118 Nm

0-100 km/t: 12,8 sek.

Tophastighed: 166 km/t

Vægt: 905 kg

Forbrug: 20,4 km/l

Med 78 hk fra en 1,2-liters benzinmotor får man ikke en Hyundai i10 til at larme, med mindre man skærer udstødningen af fra manifolden (hvilket naturligvis er ulovligt). I stedet har man her valgt at inddrage det kompakte bagagerum til at smide subwoofere i, som led i monteringen af et stort Alpin-musikanlæg. Her er der garanti for, at du kan spille en Civic med rent rør ud af parkeringskælderen.

Som du nok kan se, er det ikke kun anlægget, der har fået en Brian-overhaling i denne Hyundai i10. Udadtil har den også fået en vild og sikkert svinedyr tur med en airbrush, der har dekoreret den sorte økoracer med en ildspyende drage. Her får du altså kæmpeanlæg, unik lakering og benzinøkonomi på +20 km/l for bare 34.900 kr. Se bilen her.

Show-Brian: Alfa Romeo Spider

Hvis du tog på bilmesse i 00’erne, var der med al sandsynlighed en afdeling til alle de såkaldte ‘showbiler’, der optog lige så meget plads til messen som de fabriksnye og almindelige biler. I den afdeling stod de professionelle Brian’er, der brugte alle deres penge og vågne timer på at gøre deres bil helt unik. Her kunne denne Alfa Romeo Spider godt have stået.

LÆS OGSÅ | 3x biler med det højeste kilometertal på Bilbasen

Der er to ting, der går igen fra den Hyundai i10, du lige har set: Lakeringen og anlægget. Også i denne Alfa Romeo har en airbrush-kunstner smøget ærmerne op og lavet en ildspyende, dæmonlignende skabning, mens musikanlægget ligeledes er fra Alpine.

Alfa Romeo Spider

Motor: V6, 2.959 ccm

Ydelse: 192 hk / 260 Nm

0-100 km/t: 7,3 sek.

Tophastighed: 225 km/t

Vægt: 1.395 kg

Forbrug: 9,1 km/l

Den tidligere ejer har dog ikke stoppet Brianficeringen der. Brian-bilen her er belagt med eftermonterede skørter foran, bagpå og i siderne. Der er tilmed monteret gæller på bilens side, ligesom kølerhjelmen enten er særligt spartlet til herligheden eller dyrt indkøbt med aflukket luftindtag, gæller og airbrush. Selv fælgene er lakeret, så de matcher den vilde lakering.

Bagpå er bilen naturligvis udstyret med en hækspoiler samt fire eftermonterede afgangsrør, der giver den ikoniske og allerede vellydende Busso V6-motor fri udblæsning. Kabinen følger den flamboyante stil med sort og knaldrødt læder. Hvis du vil vise dig frem i denne vilde maskine, må du af med 74.900 kr. Se bilen her.

Afdæmpet Brian: Lexus IS200

Bare fordi jeg har udvalgt to biler, som tilfældigvis har fået airbrush, betyder det ikke, at det er et krav for en Brian-bil. Man kan nemlig sagtens være en afdæmpet Brian, som sætter pris på brede fælge og en larmende udstødning, uden et ønske om at blive genkendt på alle breddegrader for sin iøjnefaldende lakering. Se bare denne Lexus IS200.

LÆS OGSÅ | 3x vilde vinterbiler til under 100.000 kr.

Lexus ligger normalt meget langt fra Brian-segmentet, hvor modellerne er bygget med blød hat og komfort for øje, hvilket selvsagt ikke rimer godt på skamsænkning og store fælge. Som altid er der dog en undtagelse, der bekræfter reglen, og den undtagelse hedder Lexus IS200.

Lexus IS200

Motor: R6, 1.988 ccm

Ydelse: 155 hk / 195 Nm

0-100 km/t: 9,5 sek.

Tophastighed: 215 km/t

Vægt: 1.300 kg

Forbrug: 10,3 km/l

Toyota, der ejer luksusmærket Lexus, ville i slutningen af 90’erne bygge en konkurrent til de sportslige luksussedaner fra Europa som BMW 3-Serie og Audi A4. Denne konkurrent blev Lexus IS200. Den er baseret på Toyota Altezza, der blev solgt i Japan, og fik i de største udstyrsvarianter den ikoniske 2JZ-motor fra Toyota Supra – og det gjorde noget ved modellens ry.

Den sportslige Lexus IS200 blev ikke alene brugt flittigt til professionel drifting, men også en eftertragtet model at style på gadescenen. Denne Lexus IS200 er udstyret med et diskret skørtesæt, gultonede tågelygter og mørktonede baglygter, guldfarvede fælge og selvfølgelig en ordentlig moppedreng af et afgangsrør. Den japanske tunerdrøm kan blive din for bare 44.000 kr. Se bilen her.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.