3X

3x vilde vinterbiler til under 100.000 kr.

Vinteren er lige om hjørnet, så hvis du ikke allerede har pakket din firehjulede øjesten væk, er det ved at være tid. Men hvad skal du så køre i? Vi giver dig 3 fede vinterbiler med firehjulstræk til under 100.000 kr.

Af: Simon Hallenslev / d. 20. oktober 2021

Hvad er en vinterbil? Det er en bil af ældre dato, som man er mindre øm over for end den polerede perle, der står opklodset i en opvarmet garage. Det er en bil, der skal kunne tåle vejsalt og vintertæsk samt holde sutterne på asfalten, selv når den er tilsølet i slud. Og nå ja, så skal den heller ikke koste en bondegård, fordi budgettet er reserveret til garagebilen.

Du kan selvfølgelig sagtens bide i det sure æble og købe en halvrusten Suzuki Vitara, og så snakker vi ikke mere om dét. Hvis du går op i biler, er en Vitara også bare et lidt kedeligt valg. Hvis den billige vinterbil gerne må være lidt sjov og atypisk, så har jeg fundet 3 til dig lige her. Alle disse biler har firehjulstræk samt en pris i forruden på under 100.000 kr.

Hvilken af disse 3 biler vil du køre vinteren i møde i?

Flagskibet: Audi V8 Quattro

Hvorfor degradere dig selv til en smadret Suzuki, når vinteren kan køres i møde i en ægte flagskibsmodel fra Audi? Faktisk var denne Audi V8 den første rigtige luksuriøse flagskibsmodel af bilbyggerne fra Ingolstadt. Audi havde i en årrække set måbende til de luksuriøse successer BMW 7-Serie og Mercedes S-Klasse, før de lancerede V8 i 1988.

Audi ville for alt i verden ville forhindre, at folk glemte, hvilken motor der lå i. Derfor døbte de modellen det samme som motoren; altså, V8. Audi V8 var da også den første model fra Audi, der blev udstyret med en V8’er. Herudover var den også den første Audi-model med både firehjulstræk og automatgear på samme tid.

Audi V8

Motor: V8 benzin, 4.172 ccm

Ydelse: 280 hk / 400 Nm

0-100 km/t: 6,8 sek.

Tophastighed: 249 km/t

Vægt: 1.710 kg

Forbrug: 7,9 km/l

Hos Audi hedder firehjulstræk Quattro, og dét er gået hen og blevet et varemærke i sig selv. Quattro er i dag blevet et synonym for fire hjul, der bider sig fast i alle slags underlag. Det er et ry, som Quattro får helt tilbage ved lanceringen i 1980, hvor Audi dominerede rallymesterskaber med legender som Stig Blomqvist og Walter Röhrl bag rattet.

LÆS OGSÅ | 3x blærede banebiler på Bilbasen

Så det er altså dét, du får med denne Audi V8. En luksuriøs flagskibsmodel med rallyteknik. Alt du skal betale er 49.800 kr. Bilen har kørt 316.000 km, men er bygget på et galvaniseret stålskrog, hvorfor du ikke burde døje for meget med rust og gennemtæring. Du kan se den absurd fede Audi V8 lige her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.

Frihedskæmperen: Chevrolet Suburban

Pak din riffel, din Whopper-menu og dit benzinkort. I denne vilde vinterbil kan du pløje gennem ethvert tænkeligt snelandskab og give frihedsfornemmelserne frit løb. Her er tale om en Chevrolet Suburban i ottende generation, der er så amerikansk, som noget kan blive – og det er både på godt og ondt.

I USA sættes der et lighedstegn mellem større og bedre, og særligt i 90’erne kunne bilerne ikke blive store nok. Denne Chevrolet Suburban er en pæn portion længere end en Mercedes S-Klasse med sine mere end 5,5 meter, og kan have en Kia Picanto holdende mellem akslerne. Den vejer også det samme som 3x Kia Picanto med en svimlende kampvægt på 2,7 tons.

Chevrolet Suburban

Motor: V8 diesel, 6.466 ccm

Ydelse: 173 hk / 521 Nm

0-100 km/t: Ca. 19 sek.

Tophastighed: 160 km/t

Vægt: 2.670 kg

Forbrug: 6,7 km/l

Højden og drøjden giver en række fordele. Herhjemme er den godkendt til at trække 3.500 kg på krogen, hvilket er meget men ikke skelsættende. Kigger man på de amerikanske godkendelser kan bilen dog trække op til 5.000 kg. Størrelsen gør også, at du næppe vil føle dig udsat på sneglatte veje. En Picanto i topfart næppe vil kunne forårsage meget mere end en Bilkabule i denne bandit.

LÆS OGSÅ | 3x biler du aldrig har hørt om

Nu skrev jeg på både godt og ondt. De onde amerikanske tendenser er, at de 2,7 tons, bilen vejer, gør sit indhug i både acceleration og økonomi. Med 180 hk skubbes amerikaneren fra 0 til 100 km/t på omkring 19 sekunder, mens dieseløkonomien er opgivet til 6,7 km/l. Men hey! Det er kun for vinteren, og så går det vel nok? Bilen er til salg for 98.000 kr. og du kan se den her, hvis ikke den er blevet solgt.

Miniputten: Suzuki Jimny

Okay. Vi skal lige have fødderne i jorden igen oven på sådan to voluminøse og V8-drevne vinterbiler. Så kommer her en miniputvinterbil. Man må dog endelig ikke lade sig narre af størrelsen, da denne Suzuki Jimny er særdeles terrændygtig og snildt kan bibeholde et fast greb i sludvåde danske veje med de rigtige vinterdæk.

Japanske Suzuki excellerede i 60’erne med at bygge såkaldte Kei Cars. En japansk type mikrobil på specifikke dimensioner, der får store afgifts- og forsikringsrabatter i Japan, fordi de er økonomiske og fylder lidt i byerne samt på vejene. I slutningen af 60’erne ville Suzuki øge produktionen med en terrængående mikrobil, og det gjorde de med modellen LJ10, der senere fik navnet Jimny.

Suzuki Jimny

Motor: R4 benzin, 1.461 ccm

Ydelse: 86 hk / 200 Nm

0-100 km/t: 17 sek.

Tophastighed: 145 km/t

Vægt: 1.130 kg

Forbrug: 13,7 km/l

Modelkoden LJ står for ‘Let Jeep’ mens ‘Jimny’ opstod ved et uheld, da det mundrette marketingnavn til modellen skulle have været ‘Jimmy’. Uanset hvad man kalder den, kan man ikke anfægte Suzukis salgssucces med de terrængående mini-Jeeps. I dag er der nemlig solgt godt 3 millioner eksemplarer af den lille off-roader på verdensplan.

LÆS OGSÅ | 3x billige luksusbiler til den fattige feinschmecker

At man ikke må lade sig narre af størrelsen skyldes, at terrænteknikken i denne Suzuki Jimny er den ægte vare og ikke det elektriske snyderi, crossovers benytter sig af til firehjulstræk i dag. I Suzuki Jimny kan der skiftes mellem to- og firehjulstræk efter behov samt vælge høj og lav gearing efter terræn. Bilen er til salg for 94.900 kr. og du kan se den her, hvis ikke den er solgt.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.