Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Af: Simon Hallenslev / d. 6. november 2019
Som læser her på Bilbasens blog, er du med stor sandsynlighed enig i, at de rette biler kan give smil på læben og få blodet til at pumpe lidt hurtigere.
Hvis vi kunne, havde vi alle nok trillet rundt i store, hurtige, flotte eller eksotiske biler, som på den ene eller den anden måde giver et smil på læben. Men ind i mellem er der behov for at være pragmatisk, desværre, og biler er jo først og fremmest transportmidler.
LÆS OGSÅ | Dansk test afliver myte: Diesel sviner mindre end benzin
Selvom Greta Thunberg nok er uenig med mig, så vil jeg personligt stadig hellere sætte mig ind i min egen bil i ro og mag, fremfor at sætte mig ind i et forsinket, proppet og bumlende IC3-tog fra 90erne. Sorry, Greta!
Men at pendle i bil behøver hverken at være dyrt for din pengepung eller miljøet som sådan. For ganske overskuelige summer kan du på Bilbasen nemlig få fingrene i små og pragmatiske kasser på hjul, der kører vanvittigt langt på literen. Se bare her.
Selv modelbetegnelsen på denne type dieseldrevne Lupo indikerer miljøvenlighed. ’3L’ står nemlig for, hvor mange liter diesel den skal bruge til 100 kilometer: 3 liter per 100 kilometer.
Oversat til vores målemetode kilometer per liter, kører Lupo 3L 33,3 kilometer på én liter diesel. Det er vanvittigt langt selv efter moderne standarder, og det er altså for en bil produceret mellem 1999 og 2005.
Selvom Lupo udadtil ligner et hundehus, så er der lagt mange ingeniørtimer i den. Bilen er produceret i superlet aluminium og magnesium, der gør, at kampvægten lyder på bare 830 kilo. Dækkene er tynde og produceret specifikt til at have så lav rullemodstand som muligt.
Den lille 1,2 liters turbodiesel med 60 hestekræfter og den ultra-økonomisk-orienterede automatgearkasse kommer ikke til at imponere nogen i acceleration. Til gengæld er motoren ikke særligt hårdt presset, hvorfor de også er notorisk kendte for at være evighedsmaskiner.
Som du måske bemærker i modelbetegnelsen, kører denne Audi A2 med den samme ultra-økonomiske motor og gearkasse som Lupo 3L. Samme dæk med lav rullemodstand og samme vanvittige dieseløkonomi på 33,3 kilometer per liter.
Forskellen på Lupo og A2 er, at du i A2 rent faktisk kan være bekendt at tilbyde et lift til mere end én kollega på grund af de fem døre og et rimeligt bagsæde. Bagsædet i Lupo er på ingen måder rimeligt. Husk dog på at jo mere du fylder den op med mennesker, desto kortere vil den køre på literen.
For at sætte økonomien i perspektiv for både Lupo og A2, så sikrer den vanvittige dieseløkonomi en halvårlig ejerafgift på bare 130 kroner. Det er jo småpenge!
Ja, den er god nok. Koreanerne kan også køre langt på literen. Se bare denne dieseldrevne Kia Rio, der på en god dag med vind i ryggen kører hele 31,3 kilometer på en liter diesel.
Sammenlignet med de to ovennævnte tyskere, så får du i Kia Rio et lavere kilometertal og en væsentligt nyere årgang til en my højere pris. Den nyere årgang er visuelt mest synlig i kabinen, hvor Kia Rio fremstår noget mere tidssvarende end de to tyskere fra 00erne.
Det er ikke alle, der vil have diesel. Derfor er det på sin plads, at listen også indeholder en økonomisk benziner. Generelt skal du slippe lidt mere for en ultra-økonomisk benzinbil, men så er de også nyere.
Brugtmarkedet er oversvømmet med økonomiske mikrobiler som Peugeot 108, Toyota Aygo og Citroën C1. Alligevel har jeg valgt en helt fjerde; nemlig Fiat Panda!
LÆS OGSÅ | Klumme: Derfor HADER jeg min fornuftige bil
Fiats trecylindrede 0,9 liters TwinAir-motorer kører 26,3 kilometer på én liter benzin i Panda. Og modsat de tre førnævnte mikrobiler, så bibeholder Panda lidt praktik, og når du kører den, føles det lidt mindre som at sidde i et yoghurtbæger.
Bevares, du får ingen Bentley-følelse i en Panda. Men Panda har noget finurlighed, som de kedelige Aygo, C1 eller 108 ikke har. Jeg mener, hvem kan overhovedet kende forskel på de tre?
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.