ForbrugerstofMiljøNyheder

Dansk test afliver myte: Diesel sviner mindre end benzin

Af i Forbrugerstof, Miljø, Nyheder
En dugfrisk test fra Teknologisk Institut afslører, at dieselmotoren i en af landets populære familiebiler udleder færre partikler end samme model med benzinmotor. Se resultatet af testen her.

Tekst: Esben Skrumsager | Video: Anders Berner | Dato: 20. maj 2019

Dieselbilerne er i mange sammenhænge sendt i skammekrogen. Politikerne vil forbyde dem. Producenterne lover at udfase det udskældte brændstof. Og forbrugerne tør ikke i samme omfang som tidligere kaste skillingerne efter biler med diesel i tanken – selv i tilfælde hvor kørselsbehovet ellers er stort nok til, at det burde være den oplagte løsning.

Men nu viser en helt ny undersøgelse fra Teknologisk Institut, at de politikere, organisationer og virksomheder, der deltager i heksejagten, tager helt fejl.

For moderne dieselmotorer, der er godkendt efter Euro 6D TEMP-normen, har nemlig indsprøjtningssystemer og partikelfiltre, der sænker udslippet af partikler, så det typisk ligger på et lavere niveau end i luften omkring bilen. Ved hjælp af nye tilsætningsstoffer er det muligt at forbrænde de fleste skadelige partikler, inden de sendes ud i omgivelserne.

Peugeot på prøve

Målingen blev udført på en Peugeot 308 BlueHDi (diesel) og en Peugeot 308 PureTech (benzin), der begge gennemførte en 76 km teststrækning under virkelige forhold på en rute rundt omkring Aarhus. Målet var at foretage en sammenlignende måling af partikler i henholdsvis udstødningsgas og omgivelsesluft på de to biler.

Rapporten konkluderer, at partikeludledningen fra Peugeot 308 med dieselmotor er 46 gange mindre end den benzindrevne Peugeot 308. Ja, du læste rigtigt. Benzinbilen udleder 46 gange flere partikler end den ellers så udskældte dieselbil.

Fakta om testen

Teknologisk Institut har på vegne af den danske Peugeot-importør udarbejdet en sammenlignende måling af partikler i udstødningsgas samt omgivelsesluft fra en Peugeot 308 1,5 BlueHDi og 308 1,2 PureTech.

Testen er foretaget i marts 2019.

Instituttet gennemførte en testkørsel på 76 kilometer omkring Aarhus med partikelmåleudstyr monteret på bilerne.

Bil Partikler i omgivelsesluft Partikler i udstødningsgas
308 1,5 BlueHDi (diesel) 12 840 p/ccm 8 287 p/ccm
308 1,2 PureTech (benzin) 15 063 p/ccm 389 554 p/ccm

Udenlandske undersøgelser giver samme konklusion

Dieselmotoren udnytter generelt brændstoffet bedre end benzinmotoren og er den mest effektivt miljøvenlige personbilsmotor på markedet, når man har kvælstoffiltrene under kontrol. Sådan lyder konklusionen også fra Karlsruher Institut für Technologie (KIT).

I en større tysk undersøgelse fra 2019 viser ADAC, som er den tyske pendant til FDM, at moderne dieselmotorer er renere end benzinbiler, når det kommer til udledning af skadelige partikler.

Det uafhængige laboratorie hos TÜV i Hessen i Tyskland har målt den seneste generation af Mercedes-Benz’ firecylindrede dieselmotor til et partikeludslip på under ti milligram pr. kilometer i virkelig test inklusive koldstart, hvor EU’s grænse fra september 2019 er 168 mg/km.

– Dieselbiler har gennemgået en omfattende teknologisk udvikling, og som det fremgår af rapporten, så er partikeludledningen fra den testede dieselbil hele 46 gange mindre end den testede benzindrevne bil og 35 procent lavere end omgivelsesluften, siger Kenneth Hansen, adm. direktør hos Interdan Bil A/S, der importerer blandt andet Peugeot, Citroën, DS, Mitsubishi og Opel.

– Derfor er det også nødvendigt, at debatten køres ind på det rigtige spor, hvor beslutninger baseres på fakta og ikke på myter, der undlader at skelne mellem gamle og nye dieselbiler, siger Kenneth Hansen.

Blå dråber giver grønne biler

Den primære årsag til den imponerende lave udledning af partikler fra de allernyeste dieselbiler er en blå væske, der hedder Adblue. Det er et tilsætningsstof, som bruges i efterbehandlingen af udstødningsgassen. Det har eksisteret i adskillige år, men særligt siden dieselskandalen i VW-koncernen er teknikken forbedret. Det er blandt andet sket ved at placere renseenheden tættere på den varme motor og ved at skrue op for Adblue-forbruget.

Esben Skrumsager
Om forfatteren

Esben Skrumsager

Bilnyheder fra ind- og udland samt tests af nye biler med fokus på praktiske egenskaber for familien er Esben Skrumsagers fokusområder. Med erfaring fra blandt andet Ekstra Bladet, Søndagsavisen og Bil Magasinet er Esben på trods af sine blot 30 år en erfaren herre inden for motorjournalistik.