februar 2, 2024

3x fantastiske entusiastbiler til under 150.000 kr. 

Er du ægte bilentusiast og har du 150.000 kr. til en ny bil, så er der her tre bud, du kan kaste din kærlighed over.

AF: Zacharias Lund FOTO: Salgsbilleder

De tre udvalgte biler fremstår ganske pæne og i god stand, hvilket må betyde, at de tidligere ejere, har overdynget dem med kærlighed. 

For er der noget, disse tre biler har brug for, så er det sved fra en entusiast, der gang på gang vil bruge tid og kræfter på at holde de fine biler kørende. Rigtige entusiaster vil vide, at de er værd at holde liv i, hvor almene bilister nok bare vil tænke ‘det er jo bare en bil’. 

Den anglofile feinschmecker: Rover 75 4.6 V8

Det er sjældent, man ser en Rover på de danske veje og spotter man en, stiller man sig selv spørgsmålet: Gammel mand eller entusiast? 

For det er ikke ligefrem familien fra Hvidovre, der vælger en Rover frem for en Skoda og det er næppe heller herren fra Holte, der vælger en Rover over en Jaguar. Så skulle det vist have været en Land Rover

Ser man netop denne Rover 75 Limousine, så er man ikke i tvivl. Det må være en entusiast. De blev kun bygget i 38 eksemplarer som venstrestyret, og med en V8’er under kølerhjelmen er det ikke just den gamle mand, man forventer at se bag rattet.

Den buldrende motor kommer fra en Ford Mustang GT og så blev det pludseligt ekstra interessant, for lad os være ærlige, Rover er vel ikke det mest spændende bilmærke?

Rover 75 V8 Limousine

Motor: V8, 4.606 cm3, benzin
Ydelse: 260hk / 410 Nm
0-100 km/t: 6,9 sek.
Tophastighed: 243 km/t
Forbrug: 7,5 km/l
Mål (L/B/H): 475/178/139 cm
Køreklar vægt: 1.800 kg


Nok er der tale om en sjælden bil, men det kræver også sit, at kaste sig over en Rover. Og endnu mere en Rover med en Mustang-motor. Det betyder ikke, at det er en utilregnelig bil, men den er nu engang britisk, som nok kræver lidt ekstra opmærksomhed end den gennemsnitlige mikrobil.

Det hører dog med sig, at bilen virkelig er værd at vedligeholde, da lyden fra sådan en V8-motor overstråler alle timerne med kølerhjelmen åben. 

Lyder det som noget for dig, og har du en anglofil entusiast gemt i dig, så er denne særlige Rover 75 netop nu til salg. Det er Classic Car House, der har den velholdte brite til salg og du kan få fingrene i den for 149.900 kr. Find den lige her. 

Alle bør eje en Alfa: Alfa romeo GT V6 

Kan man kalde sig ægte bilentusiast, hvis man aldrig har ejet en Alfa Romeo? Der er i hvert fald en tæt sammenhæng mellem bilentusiasme og Alfa Romeo. Denne udvalgte Alfa Romeo GT er heller ingen undtagelse, for den gemmer på en af bilentusiasternes våde drømme.

Under kølerhjelmen finder man en fantastisk motor, nemlig den såkaldte Busso-V6’er. En motor, der for længst har opnået legendestatus i Alfa Romeo-kredse såvel som blandt bilnørder. Lydsporet er himmelsk og benzinforbruget lige så himmelhøjt. Når den altså kører.

En flamboyant italiener kræver ekstra kærlighed, hvilket verdens alfister må stemme i.

Der har selvfølgelig været et par problemer med enkelte modeller, men lad os nu ikke male fanden på væggen! Jeg mener, de tyske bilmærker har vist også haft sine svipsere. 

Italienske hilsener (Læs: Fejlmeddelelser i instrumenteringen) glemmer man hurtigt, når man sætter sig ind bag rattet af denne Alfa og får fyret op for den fabelagtige Busso. 

Alfa Romeo GT V6

Motor: V6, 3.179 cm3, benzin
Ydelse: 240 hk / 300 Nm
0-100 km/t: 6,7 sek.
Tophastighed: 243 km/t
Forbrug: 8,1 km/l
Mål (L/B/H): 449/176/136 cm
Køreklar vægt: 1.385 kg


Der er noget magisk over at være Alfa-ejer og bare det at kalde sig selv det, bør alle prøve. Hvad man måske får i vedligeholdelsesopgaver, vinder man tilbage i smil og glæde på vejene. 

Skal du være ejer af en Alfa Romeo og endda med den legendariske Busso-motor, så har du her en oplagt mulighed for netop det. Den koster 149.900 kr. og så får du en smuk Alfa, der kan runde 240 km/t. Det er Autohuset Silkeborg, der har den til salg, og du kan opleve den lige her. 

Japansk speciale: Mazda RX-8 

Wankelmotoren blev aldrig en kommerciel succes. Det er da også en ret så besynderlig motoropsætning, der kræver sin opmærksomhed. Den er ikke synderligt miljøvenlig og kræver betydeligt mere motorolie end andre motorer. 

Denne udvalgte har fået en ny Wankelmotor, og man skal derfor ikke bekymre sig om andet end motoroliestanden, hvilket gør den til et oplagt valg for den dovne bilentusiast. Det beskidte arbejde er allerede ordnet for en.

Dørene åbner som en Rolls-Royce og man kan blære sig med en motor, de færreste nok har set eller hørt om før. Lydbilledet er et lidt andet end i Alfa’en, men mindst lige så fortryllende. Du kan endda nyde det lidt mere, da der er 2.000 flere omdrejninger at gøre godt med. RX-8 stopper nemlig først med at sprede himmelsk lyd, når omdrejningstælleren tikker op mod 9.000 i minuttet.

Den har gennemført alle tilbagekaldelser fra Mazda. Hvad end det er godt eller dårligt tegn, vil jeg lade være op til en selv. Det siger vist mest af alt noget om dedikationen, man bør have, før man køber sådan en her. Men hey, den er fit for fight, må man konstatere. 

Mazda RX-8

Motor: Wankel, 1.308 cm3, benzin
Ydelse: 231 hk / 220 Nm
0-100 km/t: 6,4 sek.
Tophastighed: 235 km/t
Forbrug: 8,0 km/l
Mål (L/B/H): 444/177/134 cm
Køreklar vægt: 1.400 kg


Du får en tip top Mazda RX-8, der både lyder godt og tager 9.000 omdrejninger i minuttet, så man for alvor kan trække gearene ud. Motoren er for nyligt skiftet, hvilket betyder, at man kan se frem til et par gode år med sin Wankelmotor. 

Det lyder som en dyr fornøjelse, men faktisk skal man kun give 119.000 kr. for sådan en køreklar Mazda RX-8. Lyder det som noget for dig og føler du, at du kan dedikere dig til ejerskabet af en særegen motor, så kan den netop nu blive din. Du kan opleve den røde japaner lige her.

Del artikel:

Flere Alfa Romeo til salg på Bilbasen.

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Zacharias Lund

Zacharias er ved at uddanne sig til journalist på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han er i forbindelse med sit studie i praktik ved Bilbasen, hvor han får lov at udnytte sin store interesse for biler.

Zacharias har trods sin korte tid som motorjournalist allerede bevæget sig rundt blandt større etablerede medier som Børsen og Bilmagasinet, hvor han også har været redaktør for årbogen “Årets Biler” i 2022 og 2023.

Ved siden af skole og praktik driver Zacharias det lille videomedie 3-Punkts-Vending, hvor han laver videoer med biler i fokus.

Zacharias er stor fan af design og flotte linjer, ligesom en vellydende og gennemført sportsvogn også nemt fanger hans opmærksomhed.

Ved Bilbasen laver Zacharias en masse forskelligt, men arbejder typisk med at skrive artikler og finde interessante artikler at bringe.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS