december 15, 2023

3x terrængående stationcars til den naturglade familie

Det er uddøende race, men de terrængående stationcars har stadigvæk meget at byde på!

AF: Zacharias Lund FOTO: Salgsbilleder

Med både plads til familien og rig mulighed for terrænkørsel er denne uges 3x skræddersyet til de naturelskende bilister. 

For udover at være stationcars, der mest af alt lugter af familiebiler, har de også en snert af terræn i sig. Der er nemlig større frihøjde, firehjulstræk og forstærkede materialer på menuen!

De normalt velfungerende stationcars, har fået en ny dimension: Terrænkørsel. Man er et fjols, hvis man tager en standard Volvo V90 eller Audi A6 ud i mudderet. Vil du have det sjovt i en stationcar, så gør du dig klogt i at vælg en af disse tre terrænudgaver. 

Svensk fjeldracer: Volvo V90 CC 

Når det gælder sikkerhed og stationcars, så er det svært at komme udenom Volvo. De har i mange år produceret stationcars og konsekvent altid haft et par forskellige modeller i udvalget af modeller. 

Smider man så lidt mere terrænvenlige materialer på, hæver bilen en smule og giver den firehjulstræk, får man denne udvalgte Cross Country V90’er. En bil, der ikke ser sig for fin til at lege i sneen. 

De tydelige plastikskærme og -skørter giver den et råt look, og hvis man smider en tagboks på, har man for alvor en tilregnelig stationcar, der kan overkomme de fleste udfordringer på vej mod Syditalien. 

Den er selvfølgelig ikke kun bygget til at kunne være pålidelig i terrænet, men også som en komfortabel stationcar, hvilket heldigvis også er tilfældet. 

Volvo V90 CC T5 

Motor: R4, 1.964 cm3, benzin
Ydelse: 254 hk / 350 Nm
0-100 km/t: 7,4 sek.
Tophastighed: 230 km/t
Forbrug: 13,5 km/l
Mål (L/B/H): 494/190/154 cm
Køreklar vægt: 1.747 kg


Udstyret med luftundervogn og fuld læderstue er der bestemt ikke gået på kompromis med komforten. Det er en alsidig bil, der tilmed også kan trække datterens hest i traileren, uden at det ser dumt ud. 

For den nette sum af 368.900 kr. Kan man blive den stolte ejer af en svensk (kinesisk) terrænracer, der kan give SUV’erne kamp til stregen. Det er Ring Biler APS, der har den flotte Volvo til salg. Du kan opleve den lige her. 

Den tyske kæmper: Audi A6 Allroad quattro 

Hvor firmabilssegmentet bugner af normale Audi A6’ere, kan du med denne Allroad skille dig ud fra mængden af koksgrå stationcars. 

Denne Audi A6 Allroad har en del mere at byde på, og så ser den en del mere cool ud end den ensfarvede horde af A6’ere, der triller rundt på de danske veje. 

Det hele skal dog ikke handle om eksteriøret, for hvor denne Audi i særdeleshed skiller sig ud, er når den får mudder under dækkene. Den får dig ud af kattepinen i situationer, hvor den den trofaste firmamand må se sig nødsaget til få lakskoene mudret og skubbe sin standard A6’er fri. 

Alt imens levemanden i sin Allroad blot smider bilen i køreindstillingen ‘Offroad’ og så er bagvejen gennem skoven forceret med lethed.

Normalt har man som Audi-ejer kun mulighed for ‘Comfort’, ‘Dynamic’, ‘Auto’, ‘Efficiency‘ og ‘Individual’. Man kan dog se frem til to særlige indstillinger, hvis man vælger netop denne Audi Allroad. ‘Offroad’ og ‘Allroad’ er nemlig kun at finde, hvis man kører denne udvalgte.

Når man sætter bilen i ‘Offroad’ gør det at bilens luftundervogn, motor og gearkasse indstilles til bedst muligt at tackle de udfordringer en tur i terrænet måtte medføre. 

Audi A6 Allroad 50 TDI Quattro 

Motor: V6, 2.967 cm3, Diesel
Ydelse: 289 hk / 620 Nm
0-100 km/t: 5,9 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 18,6 km/l
Mål (L/B/H): 495/190/147 cm
Køreklar vægt: 2.020 kg


Frihøjden er også øget en smule, og når den står tæer er den 18 cm fra jorden. Det betyder altså, at man hovedkulds kan kaste sig over kantstenen uden at få en skramme. Husk dog stadig at passe på de 21″ store sutter!

Audi A6 Allroad kan dog kun køre godt 35 km/t, når den er oppe på tæer, der selvfølgelig er beregnet til det mere terrængående miljø, hvor fart ikke er en nødvendighed. 

Skal du have lidt mere terræn, mudder, græs eller sne ind i tilværelsen, så kan du netop nu købe denne fine slæde for 639.900 kr. Du får mulighed for at stå lidt mere ud i landskabet af de andre A6’ere og så har du mulighed for at trække væk fra asfalten med selvtillid. 

Lyder det som noget for dig, så har Audi Aarhus en bil lige for dig og du kan opleve den her. 

Den stærke Mercer: Mercedes E400D All-terrain

Som navnet antyder, så kan denne Mercedes klare al slags terræn. Den 2,9-liter store dieselmotor skal med sine 340 hk nok kæmpe sig gennem de fleste udfordringer og så går det nok, at plastikskærmene får lidt ridser, når kampesten skal forceres. De er i hvert fald billigere at skifte ud end en pladedel af alu!

Med sit automatisk svingbare træk kan du køre dybt ind i skoven med mountainbike på krogen og sætte i gang i sporet. Du kan også trille ned på stranden og sætte kajakken i vandet. Levemanden kender ingen grænser, og det gør denne E400 d heller ikke.

Kabinen er udstyret i selvtillidsfuld hvid og man skal da heller ikke frygte at få mudret den til. Denne panseret Mercedes skal nok klare skærene, så du hverken får en mudret kabine eller fusser.

Den er selvfølgelig ikke helt på niveau med den overlegne G-klasse, men man får da fine fornemmelser i denne All-terrain Mercedes. 

Mercedes E400D All-terrain

Motor: V6, 2.925 cm3, Diesel
Ydelse: 340 hk / 700 Nm
0-100 km/t: 5,4 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 17,2 km/l
Mål (L/B/H): 495/186/150 cm
Køreklar vægt: 2.055 kg


Nu koster G-klassen så også lige tre gange så meget som denne udvalgte E-klasse. Så vil man have Mercedes og terræn, kan man for lidt færre penge komme godt afsted for 3.958 kr/mdr. 

Du får luftundervogn, offroadindstillinger, firehjulstræk og plastikskærme ligesom i de to andre udvalgte biler. Man skal ikke se stjernerne på himlen, men på vejene, og nu også i skovene. 

Lyder det som noget for dig, så kan du netop nu finde denne E400D All-terrain klar til leasing ved Mercedes-Benz Starmark Roskilde. Du kan opleve den panserede Mercedes lige her. 

Del artikel:

Flere Mercedes E-Klasse til salg på Bilbasen.

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Zacharias Lund

Zacharias er ved at uddanne sig til journalist på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han er i forbindelse med sit studie i praktik ved Bilbasen, hvor han får lov at udnytte sin store interesse for biler.

Zacharias har trods sin korte tid som motorjournalist allerede bevæget sig rundt blandt større etablerede medier som Børsen og Bilmagasinet, hvor han også har været redaktør for årbogen “Årets Biler” i 2022 og 2023.

Ved siden af skole og praktik driver Zacharias det lille videomedie 3-Punkts-Vending, hvor han laver videoer med biler i fokus.

Zacharias er stor fan af design og flotte linjer, ligesom en vellydende og gennemført sportsvogn også nemt fanger hans opmærksomhed.

Ved Bilbasen laver Zacharias en masse forskelligt, men arbejder typisk med at skrive artikler og finde interessante artikler at bringe.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS