Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Tekst: Rasmus Tønder Christiansen Fotos: Salgsbilleder
En gennemsnitlig familie kører omkring 17.000 km om året – hvilket tilfældigvis er cirka det samlede kilometertal for de tre biler i denne artikel. Bevares, de er nok ikke de mest praktiske familiebiler, men pointen står klart.
Det er sjældent at finde biler med så få kilometer på tælleren, og endnu mere sjældent i fremragende stand. Der er selvfølgelig fund derude med lavt kilometertal, men ofte har de stået og forfaldet i en lade, gemt og glemt.
LÆS OGSÅ | 3x vilde slæder med 7 sæder
Med så få kilometer kan man måske fristes til at tænke på kilometerfusk eller udskiftede motorer. Men i disse tilfælde handler det om biler, der er blevet nænsomt passet og plejet, samt kun taget ud på helt særlige søndagsture.
De er med andre ord autentiske tidskapsler, som ikke kun viser, hvor godt de er blevet bevaret, men også, hvor langt udviklingen er nået.
Da Citroën DS19 blev introduceret ved Paris’ biludstilling i 1955, satte den standarden for, hvordan fremtidens biler skulle se ud – og vigtigst af alt, hvordan de skulle køre.
Med sit futuristiske design og revolutionerende teknologi var den som en bil fra en anden verden. Den aerodynamiske form og de karakteristiske linjer skilte sig markant ud fra tidens mere kantede former, og dens hydropneumatiske affjedring ændrede for altid, hvad komfort i en bil kunne betyde.
LÆS OGSÅ | 3x moderne muskelbiler
Denne affjedring var ikke kun et teknologisk vidunder, men en reel gamechanger for køreoplevelsen. Hvor mange biler fra 1950’erne havde en hård og upræcis affjedring, føltes Citroën DS19 nærmest som at flyde henover vejen.
Det var et niveau af komfort, som konkurrenterne først nåede op på flere årtier senere. Den var i sandhed forud for sin tid og blev hurtigt en favorit blandt både bilentusiaster og de, der søgte maksimal komfort. Komforten gjorde den også til et yndet valg for kamerahold, da undervognen sikrede rystefri optagelser.
Motor: 4-cylindre, 1.911 ccm, Benzin
Ydelse: 116 hk / 142 nm
0-100 km/t: 21,1 sek.
Tophastighed: 145 km/t
Forbrug: 10,4 km/l
Mål (L/B/H): 480/179/147 cm
Vægt: 1.230 kg
De bløde sofasæder giver en følelse af nostalgi og minder om en tid, hvor komforten under køreturen var mindst lige så vigtig som hastigheden.
Forlygterne er næsten et kapitel for sig. I 1968 fik Citroën DS19 nemlig verdens første drejeforlygter, som kunne følge rattet i sving. Det var en teknologisk nyskabelse, som stadig anses for at være lækkert ekstraudstyr i dag.
LÆS OGSÅ | 3x drømmebiler i 3 prisklasser
Citroën DS19 er en bil, der ikke bare definerede sin tid. Den ændrede bilhistorien. Dens banebrydende teknologi og futuristiske design har sikret dens plads som en af de mest ikoniske biler nogensinde, og denne restaurerede DSpecial fra 1974 er et flot eksempel på, hvordan Citroën formåede at skabe en tidløs klassiker.
Italienske biler har altid haft ry for flot design, køreglæde og store følelser. Lige umiddelbart tænker man måske ikke på byggekvalitet og lang levetid. Men det gør denne Alfa Romeo 75 til skamme. Den skarpe og kantede 80’er-æstetik kombineret med Alfa Romeos unikke charme gør denne bil til noget helt særligt.
Med kun 6.900 km på tælleren er det svært at tro, at denne Alfa er 36 år gammel. Den står som et flot eksempel på, hvad omhyggelig pleje og opbevaring kan gøre for en klassiker.
Denne Alfa Romeo 75 er 100% original fra 1988 og har, undervejs på dens rejse, blandt andet været opbevaret hos en Alfa Romeo-forhandler i Italien, som har sørget for at holde den i nærmest perfekt stand. Et blik på lakken, interiør detaljerne og den velholdte motor viser tydeligt, at den er blevet behandlet med en usædvanlig kærlighed gennem årene.
Motor: 4-cylindre, 1.570 ccm, Benzin
Ydelse: 110 hk / 146 nm
0-100 km/t: 10,7 sek.
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 11,8 km/l
Mål (L/B/H): 433/163/140 cm
Vægt: 1.515 kg
Ud over dens rene udseende og lave kilometerstand, er Alfa Romeo 75 en bil med en imponerende historie. Den blev introduceret som en markering af Alfa Romeo’s 75-års jubilæum og var den sidste model fra Alfa med transaksel-teknologi, som gav en tæt på ideel vægtfordeling og en fremragende køreoplevelse.
Samtidig var den, den sidste Alfa med baghjulstræk, indtil Alfa Romeo Giulia blev genintroduceret i 2016, hvilket har gjort 75-modellen til en af de mest eftertragtede blandt samlere. Med en gennemsnitlig kørsel på kun 191 km om året er den en sand perle for Alfa-entusiaster.
Chevrolet Corvette er indbegrebet af amerikansk sportsvogn, og denne C4 model fra 1990 er ingen undtagelse. Med blot 5.000 km på tælleren er den næsten som fabriksny, fuldstændig som om at tiden har stået stille i over tre årtier.
Den klassiske C4-generation, som blev produceret fra 1983 til 1996, er kendt for sit skarpe, kantede design, og denne Corvette indkapsler perfekt stilen fra 90’erne.
Motor: V8, 5.737 ccm, Benzin
Ydelse: 282 hk / 437 nm
0-100 km/t: 5,1 sek.
Tophastighed: 254 km/t
Forbrug: 8,7 km/l
Mål (L/B/H): 453/179/117 cm
Vægt: 1.555 kg
Under motorhjelmen ligger en 5,7 liters V8’er, som leverer 282 hestekræfter og 437 Nm, hvilket sender bilen fra 0 til 100 km/t på 5,1 sekunder. Selvom denne Corvette har brugt størstedelen af sit liv i garagen, er der ingen tvivl om, at den stadig kan klare en sjov søndagstur.
En af de mest ikoniske detaljer på denne Corvette er selvfølgelig de klassiske klaplygter, som var en fast bestanddel af sportsvogne fra denne æra. Der er noget særligt nostalgisk ved at se dem poppe op, når tændingen drejes, næsten som et lille mekanisk teater. Selvom teknologien bag klap op-lygter for længst er udfaset, tilføjer de et ekstra tykt lag af charme.
Det er sjældent, man ser en bil fra denne tid, der er blevet så velplejet og stadig bærer det ikoniske Corvette-logo med samme stolthed som den dag, den forlod fabrikken for 34 år siden.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.