oktober 15, 2024

3x japanske kultbiler

De japanske bilproducenter har altid haft en særlig evne til at skabe ikoniske modeller, som ikke bare præsterer, men også får en helt speciel plads i bilentusiastens hjerte. 

TekstRasmus Tønder Christiansen Fotos: Salgsbilleder 

De japanske bilproducenters indtræden i den vestlige verden red på ryggen af 70’ernes oliekrise, fordi japanerne forstod at bygge små og økonomiske biler. Heldigvis stikker japanernes kærlighed til biler dybere, og i kølvandet på krisen kunne de skrue op for charmen. Siden da har landet været fast leverandør af spændende, anderledes og hurtige biler, som vi på vores side af kloden kan forelske sig i.

Vi har fundet tre af de mest legendariske japanske kultbiler, som hver især har været med til at skabe og forme bilhistorien, som vi kender den i dag. Gør dig klar til at kigge nærmere på tre biler, der har været med til at forme bilkulturen, og som en forenet bilverden er faldet pladask for.

Den originale – Toyota Supra 3.0

Når snakken falder på kultbiler generelt, er det umuligt at undgå Toyota Supra. Især den ikoniske Mk4 Supra, som denne model fra 1999 tilhører, har opnået status som en af de mest eftertragtede japanske biler nogensinde.

Den blev først verdenskendt gennem både Fast and Furious-filmene og Gran Turismo-spillene, hvor dens fart og karakteristiske design hurtigt stjal rampelyset. I takt med udviklingen online har vilde videoer med tunede Supra’er været med til at fange opmærksomheden hos de næste generationer, som fortsætter beundringen af den japanske sportsvogn.

Det er under motorhjelmen, at magien virkelig sker. Den legendariske 2JZ-GTE motor er en rækkesekser med to turboer, som har opnået kultstatus blandt særligt tunere og maniske mekanikere verden over.

Det specielle ved Supraen er, at den ikke bare er hurtig – den er bygget til at blive hurtigere. 2JZ-GTE motoren er kendt for at kunne klare ekstreme tuningprojekter. Det siges at man, uden meget mere end at skrue på turbotrykket, kan komme over 600 hk. Er man mere fiks på fingrene, kan der klemmes meget mere ud af motoren, og internettet flyder over med videoer af Supraer med mere end 1.000 hk.

Motor: 6-cylindret, benzin
Ydelse: 330 hk
0-100 km/t: Ca. 5,1 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 9.01 km/l
Mål (L/B/H): 452/181/127 cm
Køreklar vægt: 1.570 kg


Men denne Supra er urørt og fuldstændig original, hvilket efterhånden er en sjældenhed for Mk4-modellen. Denne højrestyrede skønhed har aldrig været tunet eller modificeret, så det er Supra i sin reneste form. Det er tilmed noget, der kan gå hen og gøre den til et attraktivt samlerobjekt på sigt.

Der været har i alt fem generationer af Toyota Supra, hvor den femte fortsat er i produktion. Netop femte generation blev lanceret i 2019 efter en længere produktionspause. Ikke siden produktionen af Mk4 stoppede i 2002, havde verden haft en aktuel Supra. Netop den lange pause i Supra-historien har uden tvivl været med til at katapultere MK4 til dens nu nærmest legendariske plads i bilhistorien.

Det velholdte eksemplar på billederne står til salg til 599.900 kr. hos forhandleren Car-Center i Næstved.

Den brutale – Nissan GT-R

Hvis Toyota Supra er den kultbil, der har opnået mainstream-status, så er Nissan GT-R “Godzilla” klart den, der regerer i disciplinen dørtræk på verdenens mange dragstrips. Med sin 3,8-liters V6 twin-turbo motor, der leverer 550 hestekræfter, er GT-R en bil, der kan tage kampen fra 0-100 km/t op mod de mest bekostelige superbiler, som Tyskland og Italien kan diske op med. 

Nissan GT-R har en historie, der strækker sig over flere årtier, og den bærer stadig et ry som en højteknologisk mester, der er svær at slå. Det er ihvertfald tydeligt at se, hvordan motorsports afdelingen hos Nissan har været inde over udviklingen med både eksponeret kulfiber og avancerede indstillingsmuligheder til motor, gearkasse og firehjulstræk.

Motor: 6-cylindret, benzin
Ydelse: 550 hk
0-100 km/t: Ca. 2,8 sek.
Tophastighed: 315 km/t
Forbrug: 11.36 km/l
Mål (L/B/H): 467/189/137 cm
Køreklar vægt: 1.740 kg


Udover dens svimlende acceleration og høje topfart så har GT-R altid været betragtet som et stykke ingeniørkunst. Dens firehjulstræk sikrer maksimalt vejgreb under alle forhold, mens dobbeltkoblings-gearkassen leverer skift, der er hurtige og præcise som en jazzmusikers fingerknips.

GT-R er kendt for sin evne til at klare både daglig kørsel og banekørsel uden at gå på kompromis med sin imponerende performance, hvilket gør den til en af de mest alsidige superbiler.

Denne GT-R er en såkaldt “Black Edition” hvilket gør at den skiller sig lidt ud fra en almindelig GT-R. Den kommer med et opgraderet interiør, herunder unikke sportssæder og interiørdetaljer, som matcher bilens hårde ydre. Den holder ved forhandleren Mølle Auto i Hammel, hvor den kan blive din for 1.199.990 kr.

Rallykongen – Subaru Impreza 2.0 WRX STi

WRX STi blev bygget med ét formål: at dominere alle typer underlag. Subarus anderkendte symmetriske firehjulstræk er designet til at klare alt fra asfalt til grus og sne, hvilket gjorde den til topseedet favorit i mange år på udfordrende rally-etaper uanset underlaget.

Det er netop rally-dominansen, der gør Impreza modellen så legendarisk. Med det turbodrevne Boxer-kraftværk under hjelmen skabtes ikonet McRaes glorværdige rallykarriere, og motoren kørte Subaru til konstruktørmesterskabet i fra 1995 til 1997. McRae tog kørermesterskabet med motoren i 1995, Richard Burns tog den i 2001 og Petter Solberg i 2003.

Nordmanden Petter Solberg var fast mand hos Subaru fra 2000 og 2008, hvor han blandt andet hjalp til med udvikling og fintuning af de hårdkogte WRX STi-varianter.

Motor: 4-cylindret, benzin
Ydelse: 265 hk
0-100 km/t: Ca. 5,5 sek.
Tophastighed: 244 km/t
Forbrug: 9.0 km/l
Mål (L/B/H): 442/173/144 cm
Køreklar vægt: 1.400 kg


Denne Impreza er fra 2003 og falder derfor ind under modellerne som Subaru kendere, har givet kælenavnet “Blobeye“. Kælenavnet kommer efter en noget blandet reaktion, til bilernes rundere forlygte design.

Denne “Blobeye” står utrolig skarpt. Den er holdt i sin originale stand, kun med en let modificering af undervognen – den originale gevindundervogn følger dog med bilen. Gør dig selv en tjeneste og klik ind og se flere billeder af denne Impreza, det er ikke til at se at den har kørt 186.000 km! Du finder bilen lige her, hvor den holder til salg hos forhandleren Roaring Eighties i Gørløse til 249.900 kr.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Rasmus Tønder Christiansen

Rasmus er en bilnørd med stor kærlighed til både nye og brugte biler.

Passionen for biler blev vakt gennem motorsport, som har været en stor interesse i mange år. Tidligere har Rasmus skrevet artikler om netop motorsport, med fokus på Formel 1.

Med en baggrund i international virksomhedskommunikation, som Rasmus i øjeblikket studerer på SDU, kombineres akademisk viden med en stor interesse for biler.

Rasmus vil bidrage med ugentlige artikler som "Ugens Fund" og "3x," hvor der skrives om nogle af de spændende biler, der er til salg på Bilbasen.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS