Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Af: Simon Hallenslev / d. 28. oktober 2021
Jeg behøver forhåbentlig ikke forklare, at disse 3 udvalgte biler ikke rent fysisk har taget turen til månen. Med 384.400 km til månen har bilerne målt på deres kilometertal taget turen derud, og er tilmed nået mere end halvvejs tilbage igen. Med en anden målestok kan man sige, at bilerne har været rundt om jorden mere end 15 gange hver især.
De 3 biler, jeg har udvalgt til dig her, har nemlig alle kørt mere end 600.000 km. De er sande, dieseldrevne kilometerkrigere, der i dag kan købes for en slik. Og mens moderne biler i dag bliver sendt på pension med det halve på kilometertælleren, er disse 3 biler bygget til at holde. Mon ikke der er +100.000 km mere i dem endnu, hvis du passer lidt på dem?
Hvilken af de 3 kilometerkrigere ville du køre til månen i?
Hvis der er noget, Volvo er kendt for, er det at bygge sikre og holdbare biler. Omdømmet for sikkerhed kommer sig af adskillige vigtige Volvo-opfindelser som trepunktsselen, den bagudvendte autostol og blindvinkelassistent – for bare at nævne et par stykker. Volvos mål er også, at ingen skal miste livet i en ny Volvo i dag.
Når det kommer til holdbarhed, er det ikke kun det kantede og solide udseende på modeller som Volvo 240 og Volvo 940, der narrer os til at tro, at de er holdbare. Særligt de gamle og halvgamle Volvo-modeller er nemlig ufatteligt holdbare. Det er eksempelvis en Volvo P1800, der holder verdensrekorden for højeste kilometertal i en personbil med mere end 5 mio. km på klokken.
Motor: R5 diesel, 2.401 ccm
Ydelse: 163 hk / 340 Nm
0-100 km/t: 9.8 sek.
Tophastighed: 210 km/t
Vægt: 1.596 kg
Forbrug: 14,9 km/l
Denne Volvo V70 D5 fra 2002 har kørt 633.000 km. Det lyder selvfølgelig af meget, men hvis man skal tro diverse Volvo-fora, er der mange gode kilometer tilbage. I et stort, britisk Volvo-forum har man forsøgt at registrere kilometerkrigerne, og her har en håndfuld V70-ejere fra både Sverige, Norge og Storbritannien meldt ind, at deres har kørt nord for 800.000 km.
LÆS OGSÅ | 3x vilde vinterbiler til under 100.000 kr
Fælles for dem, der har meldt ind, er, at motoren er den ikoniske D5-dieselmotor, som denne Volvo V70 også har liggende under hjelmen. Den 5-cylindrede dieselhakker er notorisk kendt for ikke at kunne slides op, og kommer desuden med et lidt mere flatterende lydbillede end den gængse 4-cylindrede dieselmotor. Bilen er til salg for 17.400 kr, og du kan se den her, hvis ikke den er solgt.
Hvis du nogensinde har hørt en taxa-joke, der omhandler en Mercedes-Benz, bærer E-Klassen utvivlsomt skylden. Mercedes-Benz E-Klasse i denne W212-generation har været, og er stadigvæk, et yndet valg blandt vognmænd og hårdtarbejdende chauffører. Og selvom modellens taxa-karriere kan give anledning til jokes, er det et kvalitetsstempel uden lige.
Virksomheder, der lever af at befordre mennesker, ville aldrig vælge en bil, der var upålidelig, ukomfortabel eller på andre måder uholdbar til at løfte opgaven. Derfor har de valgt de dieseldrevne E-Klasser. Fordi de er pålidelige og komfortable. Det er da også altid et lyspunkt, når man prajer en taxa en tidlig morgen, hørmende af dansegulv og kebab, og det er en E-Klasse, der holder ind til kantstenen.
Motor: V6 diesel, 2.987 ccm
Ydelse: 231 hk / 540 Nm
0-100 km/t: 7,2 sek.
Tophastighed: 240 km/t
Vægt: 1.925 kg
Forbrug: 13,9 km/l
Det er ikke utænkeligt, at denne Mercedes-Benz E350 CDi fra 2009 har kørt som hyrevogn. Med 640.000 km på klokken har den i snit kørt over 53.000 km om året. Hvis bilen har kørt taxakørsel, skal det klart ses som et plus. Fordi bilen er indtægtskilden, er vognmænd som udgangspunkt ihærdige med vedligehold og service. Derudover har bilen levet af at køre lange stræk, hvilket dieselmotoren godt kan lide.
LÆS OGSÅ | 3x biler du aldrig har hørt om
Motoren i denne Mercedes-Benz E350 CDi er en V6-diesel, der så dagens lys i 2005. Den er en hårdfør fætter, hvorfor Mercedes også stadig producerer dem til deres arbejdshest Mercedes-Benz Sprinter. Motoren blev i en årrække også brugt af Chrysler 300C, og sådan én har indtil for nyligt været til salg på Bilbasen med over 900.000 km på tælleren. Merceren er til salg for 89.900 kr, og du kan se den her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.
Kigger man ind i kabinen på denne Mercedes 300D fra 1982 er det hverken til at forstå alderen eller kilometertallet. De 39 år og 645.000 km bæres med ynde, og sæderne står fuldstændigt hulfri. Ifølge forhandleren er der tale om en 1-ejers bil, der altså selvstændigt smidt de mange tusind kilometer på bagen af bilen.
Det kan lyde som en røverhistorie, men det er altså set før. Eksempelvis købte en græsk taxachauffør, Gregorios Sachinidis, en Mercedes 240D til arbejdet med 220.000 km på tælleren og pensionerede den først, da tælleren skrev 4,6 millioner km. Mercedes’ hovedkontor valgte at udstille den pensionerede 240D på eget museum og kvitterede Gregorios med en spritny C-Klasse.
Motor: R5 diesel, 2.998 ccm
Ydelse: 88 hk /172 Nm
0-100 km/t: 17,8 sek.
Tophastighed: 155 km/t
Vægt: 1.450 kg
Forbrug: 10,7 km/l
Og ja. Hvis du kender historien om den græske taxachauffør, vil du vide, at der var tale om en W115-generation, mens denne Mercedes-Benz 300D er en W123-generation. Hjertet under hjelmen, en 5-cylindret dieselhakker, deler de to generationer dog med få modificeringer. Og det er vigtigt. For den motor er et bærende element for bilens pålidelighed og hovedårsag til, at den gode Gregorius kunne runde 4 mio. km.
LÆS OGSÅ | 3x billige sleepers der kan tage fusen på de fleste
Graver man lidt i de rigtige Mercedes-fora kan man også finde adskillige glade ejere, der beretter om +1 mio. km på tælleren i deres W123’er. Flere skriver også, at motoren snildt kan runde 800.000 km før man skal begynde at kigge på de interne komponenter, hvis blot du skifter olie regelmæssigt. Der er derfor flere tusind gode km tilbage i denne Mercedes-Benz 300D, der kan blive din for 59.000 kr.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.