Test: Nio ET5 har, hvad der skal til – men prisen spænder ben
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Af: Simon Hallenslev / d. 22. september 2021
Slår man op, hvad en sleeper betyder, beskrives det som en typisk pendler-, familie- eller firmabil, der ser helt standard og småkedelig ud, men som i virkeligheden pakker godt med kræfter under hjelmen. Biler, der kan lukke munden på en rapkæftet ungkarl i en pimpet Honda Civic og selv gå under radaren.
Disse tre udvalgte biler er ærkeeksempler på sleepers. De er alle modeller, man ser hver eneste dag, og som 9 ud af 10 gange har en sløv og snusfornuftig dieselhakker til motor. I disse tre tilfælde er de bedrøvelige firmabiler dog blevet udstyret med en velvillig benzinmotor, som skubber dem alle fra 0 til 100 km/t på omkring 6,5 sekunder. Dét er på niveau med en spritny VW Golf GTI.
Her får du tre biler, der med deres søvnige sedan-form og neutrale lakeringer kan tage fusen på de fleste, selvom de er praktiske og pakket med elektroniske, moderne glæder. De har alle kørt under 200.000 kilometer og koster alle under 150.000 kr. Er de noget for dig?
Under hjelmen på denne Skoda Superb ligger en 3,6-liters VR6-motor fra VAG-koncernen. En motor, der er blevet brugt vidt og bredt i modeller som VW Phaeton, VW Touareg, Porsche Cayenne og Audi Q7. I disse modeller giver de +260 hk mening, fordi de med deres højde, drøjde og fremtoning forventes at kunne flytte sig. I denne Skoda Superb giver motoren mindre mening.
Af denne anden generation Skoda Superb (2008-2015) er 69 biler til salg på Bilbasen i skrivende stund. Hele 50 af dem er dieseldrevne, hvoraf den mest gængse variant er en 1,6-liters TDI med 105 hk og en acceleration fra 0 til 100 km/t på 12,6 sekunder (!).
Motor: VR6 benzin, 3.598 ccm
Ydelse: 260 hk / 350 Nm
0-100 km/t: 6,5 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 9,9 km/l
Nypris i ’09: Ca. 510.000 kr.
Det skriger til himlen, at en Superb i danskernes bevidsthed er en stor og økonomisk familieæske. Man kan også argumentere for, at det er i denne afskygning, en Skoda Superb giver mest mening. Men det er da sjovere at smide motoren fra en Porsche Cayenne ned i brønden.
LÆS OGSÅ | 3x billige luksusbiler til den fattige feinschmecker
At Hr. og Fru Danmark betragter Skoda Superb som det familievenlige valg betyder også, at den ikke regnes for meget, når du holder i sådan en ved siden af Brian i sin sænkede Civic. Med firehjulstræk og 260 hk kan du dog med lethed tage fusen på ham og hans kammerater – helt uden at gå på kompromis med komfort eller praktik. Denne Skoda Superb har kørt 172.000 kilometer og sælges for 124.900 kr.
Mazda rystede i 2002 posen og overraskede med Mazda 6. Den fungerede som afløser til den noget konservative og blød hat-agtige Mazda 626, hvor den stod i skærende kontrast med et betragteligt mere spændende udseende. En designlinje, der kom til at påvirke det øvrige modelprogram kraftigt hos japanske Mazda.
Mazda 6 blev et populært alternativ til andre familiebaskere som Ford Mondeo og VW Passat. Som den fornuftige familiebil, Mazda 6 var ved introduktionen, blev den herhjemme hovedsageligt solgt som stationcar med enten 1,8-liters eller 2-liters benzinmotor. Det gav en acceleration på mellem 10 og 11 sekunder fra 0 til 100 km/t. En respektabel, men også småkedelig, acceleration.
Motor: R4 benzin, 2.261 ccm
Ydelse: 260 hk / 380 Nm
0-100 km/t: 6,6 sek.
Tophastighed: 240 km/t
Forbrug: 9,8 km/l
Nypris i ’07: Ca. 610.000 kr.
Det småkedelige element yndede Mazdas tyske designchef, Peter Birthwhistle, dog at fjerne fra Mazda 6. Han slog på tromme for, at der også skulle laves en performance-udgave, og i 2005 gav hovedkontoret i Hiroshima efter. Resultatet blev Mazda 6 MPS, der står for Mazda Performance Series.
LÆS OGSÅ | 3x biler med mere end 400 hk til under 300.000 kr.
Til lejligheden smækkede Mazda en turbo på deres stærke 4-cylindrede benzinmotor på 2,3-liter, hvilket gav 260 hk, mens de også smed et firehjulstræksystem i Mazda 6. Den turbodrevne motor blev rost til skyerne af anmelderne, hvilket måske er årsagen til, den i 2011 fandt vej til det hårdkogte banejern BAC Mono. Denne Mazda 6 MPS har kørt 155.000 km og kan blive din for 120.000 kr.
Den kørende sælger har ringet, han vil gerne have sin bil tilbage. Det bliver ikke meget mere pænt og poleret end en Mercedes-Benz C-Klasse. Grunden til at jeg skriver kørende sælger, er fordi C-Klassen er en sand yndling i firmabilsregi, der med økonomiske dieselmotorer er sulten efter motorvejskilometer.
Gransker du Bilbasen for denne W204-generation Mercedes-Benz C-Klasse (2007-2014), vil du se, hvad jeg mener. Der er 221 af denne generation til salg på Bilbasen i skrivende stund og 163 af dem er dieselmotoriseret. Den mest gængse variant er C200d, der med 136 hk og en økonomi på 18,2 km/l understreger firmabilspotentialet. Accelerationen er lige under 10 sekunder fra 0 til 100 km/t.
Motor: V6 benzin, 3.498 ccm
Ydelse: 272 hk / 350 Nm
0-100 km/t: 6,4 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 9,8 km/l
Nypris i ’08: Ca. 870.000 kr.
Hovedparten af disse C-Klasser er med andre ord helt almindelige og småkedelige. Der er rigtigt nok en variant, der regnes for noget helt andet end snusfornuftig, og det er selvfølgelig Mercedes-AMG C63. Det er en absurd hurtig bil, der dog afslører sig selv hurtigt med sine skørter og gæller, sin V8-bulder og sult efter at barbere bagdæk.
LÆS OGSÅ | 3x oversete sportsvogne, der er til at betale
Hvis du, på budget, vil snøre en intetanende og popsmart blærerøv i en VW Golf GTI med store fælge, skal det være i denne Mercedes-Benz C350. Den ligner til forveksling de førnævnte firmafavoritter men gemmer på en hemmelighed under hjelmen i form af en 3,5-liters V6-motor, der yder 272 hk. Hvis den diskrete og baghjustrukne bandit skal blive din står den til salg her for 149.000 kr. med 160.000 km på klokken.
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Hvornår kan det egentlig betale sig at reparere på en gammel bil, man gerne vil sælge? Læs med her og find ud af det.
Føler du, at livet bag rattet af din Golf eller Focus er lidt langtrukkent? Vi har samlet tre bud på biler med over 250 hk, der kan gøre livet lidt sjovere, uden det koster spidsen af en F-35.
Det ser ud til, at Volvo EX90 bliver præcist den strømførte luksusssvensker, vi alle regner med. Vi har fået første kig på flagskibet.
EQS SUV 680 er den første elbil fra Mercedes-Maybach, og den 658 hk stærke SUV er smurt ind i luksus og overflod.
Volkswagen har premiere på sit nye elektriske flagskib – ID.7. Den store model kommer med ny elmotor med 286 hk og rækkevidde op til 700 km.
Lancia skal tilbage på landkortet, og det sker med en genstart. Ny designlinje, italiensk luksus – og i 2024 den første nye model. Konceptbilen Pu+Ra viser vejen.
Launch control. To ord du nok ikke havde forventet at høre i sammenhæng med en Volkswagen Lupo, men den er god nok. Ugens fund er et komplet sindssygt et af slagsen.