Gammel Hyundai lærer nye tricks
Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.
Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Salgsbilleder
Når noget bliver dyrt nok, vil der altid være nogle, der øjner en god forretning i at lave en billigere efterligning. Om det er en franske designertaske, et schweiziske dykkerur eller en danske snedkerstol, så findes der en kopi.
Der findes de kopier, hvor alle kan se, at der er tale om en kopi. Der også findes de, hvor selv eksperter må have luppen frem. Der er også forskel på i hvilket øjemed kopien er lavet: Er den lavet for at snyde forbrugeren til at tro, det er den ægte vare, eller er den solgt som en deklareret kopi fra begyndelsen?
LÆS OGSÅ | 3x onde ombyggede biler
I bilverden er det nærmest altid sidstnævnte, der er gældende. Her bliver replica-modellerne bygget af seriøse virksomheder, der har licenserne i orden, og som altid deklarerer, at der er tale om en kopi – ikke den ægte vare.
Derfor kan man også handle en vellignende replica med loven på sin side, og på den måde få fingrene i sin drømmebil til et mere realistisk beløb end den ægte vare. I denne artikel finder jeg 3 kopibiler, der får dig tættere på din drømmebil.
Denne kopi hører til i den åbenlyse ende, som Adudas-klipklapperne og Louise Vuitton-kasketten, du ser på charterferien. Den narrer ingen, der har bare lidt forstand på biler – men det er heller ikke dét, den er sat i verden for.
Kort efter denne Toyota MR2 ruller fra fabrikken i 1991, bliver den kørt til en tysk ombygger, der giver den et italiensk islæt. Det er en professionel ombygning med skørter hele vejen rundt, Ferrari-baglygter og originale Ferrari-fælge.
Kender man til biler kan man dog tydeligt se, at dimensionerne ikke helt spiller. Der mangler lidt i længden, lidt mellem akslerne og godt 20 cm i bredden, sammenlignet med en original Ferrari F355.
Den helt store forskel er dog selvfølgelig under hjelmen. Nok er motoren i MR2 placeret samme sted, som Ferrari placerer deres motor i F355, men dér hører lighederne også op. Denne Toyota MR2 med Ferrari-look har en 4-cylindret rækkemotor med 156 hk – ikke en italiensk V8’er med 380 hk. Derfor tager turen fra 0 til 100 km/t også 3 sekunder længere sammenlignet med F355.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Toyota MR2 er en lille håndfuld
Som jeg begyndte med at skrive, er denne Toyota MR2 ikke født for at narre nogen. Du skal købe den som en Toyota, og så ellers irritere de fisefornemme og espressodrikkende Ferrari-ejere. Forestil dig deres ansigtsudtryk, når du partycrasher deres træf i en japansk kopi. Den koster 209.000 kr. i stedet for den lille million, som en Ferrari F355 koster med plader i dag. Se den her.
Nu rykker jeg godt op i replica-ligaen. Her er tale om en af de kopier, som der er bred anerkendelse og respekt for – også når man ved, det er en kopi. Særligt fordi der i dag eksisterer langt flere AC Cobra replica-modeller, end der eksisterer originaler.
Shelby byggede, i samarbejde med britiske AC, generelt ret få biler. I perioden 1961 til 1968 anslås det, at der kun blev bygget 998 biler i alt.
Kigger man specifikt på AC Cobra 427, som denne AC Cobra er en replica af, så blev der ikke bygget flere end 260 eksemplarer. Derfor er det gennemsnitlige hammerslag på auktioner af AC Cobra 427 15 mio. kr. de sidste fem år.
Højdespringeren, der havde tilhørt Carroll Shelby selv, blev solgt på auktion i januar 2021 til 43 mio. kr. Heldigvis skal du af med noget mindre, hvis denne AC Cobra 427 Replica skal blive din. Den koster 999.900 kr., hvilket er mange penge; men alligevel håndører, når man sammenligner med den ægte vare.
LÆS OGSÅ | Nu kan du købe vinderbilen fra Le Mans 1966
Mange AC Cobra 427 Replica-modeller er bygget på en bund af en Ford Mustang. Denne AC Cobra 427 Replica er dog bygget på et nyere Jaguar-chassis, der er heftigt modificeret. Det er nødvendigt, for at håndtere de 370 hk, som den ilagte Corvette-motor, en såkaldt LS3, yder. Den originale AC Cobra 427 kører med en 7-liters V8, der yder 416 hk. Om det er det ene eller andet er ligegyldigt. Når bilen vejer tæt på 1 ton, er den slags kræfter ret vanvittigt.
Hvis du vil eje en original Bugatti Type 57 SC Atlantic, og du ikke allerede har en større bilsamling, privatfly og adresse i Monaco, kommer det desværre ikke til at ske. Den er nemlig en af verdens dyreste, mest sjældne og eftertragtede biler.
Sidst et eksemplar var på auktion, indbragte den 220 mio. kr. og den betragtes i bred udstrækning som én af verdens mest værdifulde biler.
Og hvorfor er den så så dyr? Fordi der er 3 tilbage i verden. Ikke 300 eller 30, men 3. I alt blev der produceret 4 eksemplarer, hvoraf det ene er sporløst forsvundet, to er hengemt i private samlinger og ét tilhører selveste Ralph Lauren. Gode, gamle Ralph købte sit eksemplar i 1988 til næsten 300 mio. kr.
Hvis du tror, at du kan slippe billigt, fordi det er en kopi, kan du godt tro om igen. Forhandleren skriver ‘ring for pris’ og det er fordi, at denne replica er en af de mest anerkendte af sin slags. Den er bygget i 10 eksemplarer af de to danske Bugatti entusiaster Erik Koux og Bjarne Bo.
Særligt Erik Koux er kendt i Bugatti-kredse, og fik i 1974 muligheden for at analysere og måle det originale eksemplar, der i dag tilhører Ralph Lauren. Alt fra forlygter og lædersæder til chassisets tykkelse er udført i tråd med originalen. Replicaen er tilmed udstyret med en bred vifte af originale Bugatti-dele.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Vanvittig Audi er hurtigere end Bugatti Chiron
De 10 replica-modeller er udført så korrekt og professionelt, at de er anerkendt af Bugatti selv. Derfor kommer denne Bugatti Type 57 SC Atlantic Replica også med et medlemskab i Bugatti Owners Club Storbritannien.
Èn af de 10 Koux-byggede replica-modeller står hos Jay Leno, og nu kan du tilføje én til din samling, hvis du tør ringe om prisen. Og husk, at selv hvis du betaler 10 mio. kr. for den, er du stadig sluppet 290 mio. kr. billigere end Ralph Lauren.
Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.
Praktik, sikkerhed, komfort og i denne omang også V8-motor! Denne Ugens fund kan og har det hele.
Efter sidste uges premiere på Q6 E-Tron åbner Audi nu for konfiguratoren og bestilling. Der er samtidig offentliggjort flere priser – blandt andet på SQ6 E-Tron.
Den elektriske Ford Explorer med 170-340 hk og rækkevidde på op til 602 kilometer fås med god udstyrspakke til priser fra 299.990 kr. Den nye Explorer kan bestilles nu.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.