Kategorier
Ugens fund

Ugens fund: Toyota MR2 er en lille håndfuld

Første generation Toyota MR2 er ikke kun prisbillig og pålidelig – den er også udfordrende, underholdende og efterhånden et særsyn i Danmark.

Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Salgsbilleder

Toyota MR2 var på ingen måde den første betalelige sportsvogn. Gennem 60’erne og 70’erne havde briterne forsøgt sig med MG B, Lotus Elan og Triumph Spitfire, mens italienerne havde Fiat 850 Spyder, Fiat X1/9 og Alfa Romeo Spider.

Ingen havde dog knækket koden til at blande prisbillighed, pålidelighed, hverdagsanvendelighed og sjove køreegenskaber, hvorfor ingen kunne prale af et specielt imponerende salg. De var nichebiler til et begrænset publikum.

Dét lavede Toyota MR2 om på. Denne Ugens fund er en første generation Toyota MR2, der står til salg hos forhandleren Hundige Biler til 109.900 kr.

Toyota MR2

Motor: R4, benzin 1.587 ccm
Ydelse: 124 hk / 142 Nm
0-100 km/t: 8,4 sek.
Tophastighed: 200 km/t
Forbrug: 13,7 km/l
Vægt: 975 kg
Mål (L/B/H): 392/166/125 cm
Bagagerumsvolumen: 
124 liter

Forhandler fortæller

Det er sælgeren Peter fra Hundige Biler, jeg får fat i, og han forstår godt min interesse i at skrive en ‘Ugens fund‘ om den lille lommeraket. Den løber nemlig med en stor del af opmærksomheden i deres butik, når folk er inde for at handle fornuftige familiebiler.

Peter fortæller, at bilen er sat totalt i stand for et års tid siden, hvilket forklarer den ulastelige stand. Mekanisk har den fået den store tur fra A til Z, mens den udadtil også har fået en ny lakering. Peter medgiver, at originallak havde været fedt, men nok også tæt på umuligt, som de gamle MR2’ere rustede.

LÆS OGSÅ : Ugens fund: Honda Integra Type-R – den bedste forhjulstrækker nogensinde?

Med ny lak står denne Ugens fund således også komplet rustfrit. Foruden den ‘uoriginale’ lakering, er det kun den dobbelte udstødning, der ikke er original. Resten af istandsættelsen er klaret med originale dele.

Hundige Biler har taget bilen ind for en maler med hænderne skruet rigtigt på. Det er nemlig maleren, der har sat bilen i stand selv, og hvis Peter husker rigtigt, havde vedkommende tre eller fire specialbiler ved siden af denne Ugens fund.

Krisen kradser

Toyota MR2 bliver lanceret i 1984, men faktisk skulle den have været lanceret meget før. Det skulle have været en 70’er bil, hvis det stod til Toyota-designeren Aiko Yoshida. De første skitser og idéer var en realitet i midten af 70’erne – men det var oliekrisen også.

Projektet måtte henlægges indtil 1979, hvor Yoshida insisterede på at genoptage det. Han var fast besluttet på, at motoren skulle placeres i midten af bilen med en tværliggende montering, og det var efter den grundtanke, at bilen blev bygget op.

LÆS OGSÅ : Ugens fund: Den smukkeste Toyota på Bilbasen

Under navnet SA-X rullede Toyota de første prototyper til gennemgribende tests i både hjemlandet Japan samt i USA. Til de amerikanske tests trak Toyota på kyndig hjælp fra daværende Formel 1-kører Dan Gurney, der udviklede bilen på racerbanen Willow Springs.

Som disse tests skred frem, ændrede projektet karakter. Den lille 2-personers bil skulle egentlig have været en økonomisk pendlerbil med en snert af sjov, men måden den opførte sig under tests indikerede mere en kompakt sportsvogn, der også kunne brillere som pendler.

Lånt fra Lotus

Efter gennemgribende tests af prototypen SA-X, stod Toyota klar med en ny prototype under navnet SV-3 ved Tokyo Motor Show i 1983. Denne prototype var rent visuelt ganske tæt på at være produktionsklar; faktisk blev der kun fiflet lidt med forkofanger og hækspoiler til den endelige produktionsversion.

På den store, japanske motormesse blev prototypen mødt med massiv begejstring fra både private bilinteresserede og pressen. Det skulle blive den første masseproducerede bil fra Japan med centermotor, og med løfter om både en lav pris og gode køreegenskaber er det at forstå begejstringen.

LÆS OGSÅ : Ugens fund: Toyota Supra med 400 hk, turbo og manuelt gear

Der går et sejlivet rygte om, at Toyota MR2 skulle være designet af Lotus. Det er ikke sandt, men Toyota har faktisk fået hjælp fra de britiske sportsvognsproducenter. Hjælp i form af teknisk assistance fra den mangeårige Lotus-ingeniør Roger Becker.

Lotus hjalp Toyota med at udvikle ophæng og undervogn, og har således bidraget til de underholdende køreegenskaber, som denne Ugens fund er kendt for. Enkelte design-elementer fra klassiske Lotus-sportsvogne blev også brugt i udviklingsprocessen, men som helhed er MR2 et in-house produkt fra Toyota.

En lille håndfuld

Selvom konstruktionen af platformen i Toyota MR2 er ret kompleks, lykkedes det Toyota at holde vægten under et ton. Læg dertil en noget nær optimal vægtdistribution på 44:56 samt 124 hk fra en omdrejningsvillig sugemotor bag bagsæderne, og den simple opskrift på en velkørende sportsvogn er opfyldt.

Den omdrejningsvillige sugemotor på 4-cylindre blev taget direkte fra den legendariske Toyota Corolla AE86 GT og sikrede en acceleration fra 0 til 100 km/t på 8,4 sekunder. Dét var ikke alene pænt i 80’erne – det var også hurtigere end konkurrenter som Fiat X1/9 og den amerikanske Pontiac Fiero.

LÆS OGSÅ : Ugens fund: Verdens mest eftertragtede Toyota Corolla

Den simple opskrift var uhyre populær, og Toyota MR2 blev rost til skyerne for dens indlevende køreegenskaber. Man skal dog heller ikke tage fejl af den lille lommeraket. Den blev nemlig også hurtigt kendt for at være en håndfuld med sin ivrige overstyring, i 80’ernes mangel på elektroniske stabilitetssystemer.

Nyprisen i 1986 var beskedne 220.000 kr. hvilket svarer til cirka 430.000 kr. i dag med inflation. Toyota MR2 solgte godt, og blev brugt efter hensigten af de fleste ejere. Dem, der ikke blev overstyret i et vejtræ, blev kørt trætte, og derfor er der ikke mere end en håndfuld indregistreret i Danmark i dag.

Denne Ugens fund er dog passet godt på. Den er fra 1986 og står med sølle 154.000 km på klokken. Den sælges af forhandleren Hundige Biler for 109.900 kr. og du kan se den her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.