Kategorier
Ugens fund

Ugens fund: Vanvittig Audi er hurtigere end Bugatti Chiron

Er du træt af at blive ydmyget af superbiler til dørtræk i Holeby? Så er denne Ugens fund lige noget for dig! Det er en heftigt ombygget Audi TT RS, der spiser milliondyre superbiler til morgenmad.

Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Salgsbilleder

Denne Ugens fund er nærmest gratis. Alene i dele er der lagt 500.000 kr. i bilen. Dertil kommer den uanede mængde af arbejdstimer, der skal lægges oven i, hvilket, hvis du skulle betale din lokale mekaniker for det, ville blive virkelig dyrt.

Alligevel skal du ‘kun’ slippe 600.000 kr. for hele bilen inklusive alt det, den er forkælet med af kvalitetsdele og mandetimer. Og som du nok kan fornemme på artiklens overskrift, er det ikke luksus- og komfortdele, der er smidt i denne Ugens fund. Det er cremen af cremen af tuningsdele fra nogle af de mest anerkendte tuningsvirksomheder.

Denne Ugens fund er Audi TT RS, der er ombygget, så den yder næsten 800 hk og kan stikke fra milliondyre super- og hyperbiler. Den sælges privat af Claus, og du kan se den her, hvis ikke den er solgt.


Audi TT RS

Motor: R5 benzin, 2.480 ccm
Ydelse: 785 hk / 909 Nm 
0-100 km/t: 2,3 sekunder
Tophastighed: +250 km/t
Forbrug: –
Mål (L/B/H): 420/183/134 cm
Bagagerumsvolumen: 
305 liter
Startpris: 600.000 kr. uden afgift


Sælger fortæller

Jeg får fat i Claus fra Næstved, der sælger denne Ugens fund, og bliver hurtigt klar over, hvordan tingene hænger sammen. Claus er nemlig ikke Mr. Hvem-Som-Helst, når det kommer til tuning af biler. 

Til dagligt ejer han nemlig, blandt andet, virksomheden Nardocar, der er specialister i tuning af tyske biler, og som distribuerer tuningsprodukter fra anerkendte virksomheder som Unitronic og APR.

Hos Nardocar leverer de både milde chiptuning-løsninger samt grumme totalombygninger. Når man driver sådan en virksomhed, er man nødt til at vise kunderne, hvad man kan – og det er det, som denne Ugens fund er sat i verden for. Claus hentede bilen fra Tyskland med 2.700 km på klokken med målet om at bygge en af verdens hurtigste Audi TT’ere. 

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Audi R8 RWS er rendyrket ondskab

Claus løb dog hurtigt ind i en udfordring. Konen havde krav. Han kunne ombygge bilen så tosset han ville, så længe den stadig var hverdagsbrugbar med fuld kabine og plads til barnesæder. Med den type dødvægt i bilen vidste Claus godt, at det ville blive svært. Ikke desto mindre gik han i krig.

Selvom alle OEM-dele, fra klimaanlæg til LED-lygtepakke, blev bibeholdt, satte Claus flere rekorder med denne Ugens fund i 2021. Den blev Europas hurtigste Audi TT RS med hybridturbo og verdens hurtigste Audi TT RS med den den modelspecifikke TTE777 turbo. 

Foruden rekorderne ønsker Claus at understrege, at bilen er velholdt med olieskift og eftersyn på eget værksted for hver 2.500 km og opbevaring i opvarmet garage. Og så har den selvfølgelig kun gået 16.000 km i alt.

Hurtigere end en Bugatti Chiron?

Det er ikke bare clickbait, når jeg skriver, at denne Ugens fund er hurtigere end en Bugatti Chiron. For det er den helt faktuelt. Faktisk er den hurtigere end de fleste milliondyre superbiler, vi har til salg her på Bilbasen, uanset hvilke parametre du måler på.

Lad mig slå fast præcist hvor hurtig denne Ugens fund er, så der er noget at sammenligne med:

0-100km/t: 2,39 sek.
0-200km/t: 6,42 sek.
100-200km/t: 3,97 sek.
200-250km/t: 3,49 sek.
1/4 mile (402 m): 9,36 sek.

En Bugatti Chiron Sport tager turen fra 0 til 100 km/t på 2,4 sekunder, mens den klassiske quarter mile, altså 402 meter, tilbagelægges på 9,4 sekunder. Det er ikke meget langsommere end Claus’ TT RS – men det er trods alt langsommere.

Det betyder, at denne Ugens fund kan stikke af fra praktisk talt alt. Biler som den nye Porsche 911 Turbo S, Ferrari SF90 Stradale og McLaren 765LT kan ikke være med. På 402 meter er der kun to produktionsbiler, der er hurtigere i skrivende stund: Bugatti Chiron Super Sport og Tesla Model S Plaid.

På turen fra 0 til 200 km/t bider denne Ugens fund skeer med hyperbiler som McLaren Speedtail, McLaren Senna, Koenigsegg One:1 og Bugatti Centodieci.

Pengene er brugt fornuftigt

500.000 kr. lyder som mange penge, og det er det også. Men 785 hk kommer ikke af sig selv – ikke en gang når motoren er født med 5 cylindre og en fed turbo. Dykker man ned i den usandsynligt lange liste af opgraderede dele, vil man se, at de 500.000 kr. er brugt fornuftigt.

Jeg har fået den fulde modificeringsliste af Claus, og du kan også få den, hvis du er oprigtigt interesseret og spørger pænt. Da den fylder en hel normalside, vil jeg dog nøjes med at give dig et fint lille udsnit af, hvad den indeholder. Både for at spare plads, men også for ikke at blive for teknisk, så alle kan være med.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: BMW 3-Serie med V10-motoren fra M5!

Den førnævnte TTE777 EVO turbo er naturligvis bemærkelsesværdig, og koster mindst 15.000 kr., hvis du skal have fingrene i den selv. Intercooleren til denne turbo er en Competition Intercooler EVO3 fra Wagner, mens APR er afsender på bilens EA855 EVO gasspjæld. Samlet pris for disse er ikke under 20.000 kr. Udstødningen er lavet af titanium, og du ved, at dét er dyrt.

Nardocars distribution af Unitronic-dele betyder selvfølgelig, at en masse af bilens motorstyring er klaret af dem. Her snakker vi ECU, TCU og sensorer. LSD-differentialet er leveret af Wavetrac og koster i omegnen af 15.000 kr. i løs vægt. Til at stoppe de 785 hk er bilen udstyret med APR-bremsesæt med skiver 370 mm, der let koster 40.000 kr. alene.

Ingen frisørbil

På papiret burde Audi TT ikke dele vandene – men det har den gjort. En prisbillig sportsvogn til masserne burde gå rent ind, men da den første generation blev lanceret i 1998 på basis af en VW Golf IV, var det ikke alle, der var overbeviste. Den blev betragtet lidt som en frisørbil: En blød bil i blærerøvsindpakning.

LÆS OGSÅ | 3x specielle Audi S-modeller med potentiale

Måske det var navnet, der var vildledende. Modelnavnet TT var nemlig en reference til Isle of Man TT-racerløbene, der er bredt anerkendt som et af de farligste motorløb i verden. Det gik dårligt i spænd med en bil, der på papiret blot var en 4-cylindret Golf.

Med anden generation af Audi TT strammede Audi dog ballerne gevaldigt og lancerede en hårdpumpet RS-version. Den blev udstyret med den legendariske 5-cylindrede turbomotor på 2,5-liter, som ellers havde været forbeholdt Audi RS3. Desuden var anden generation mindre blød at se på end første generation, og pludselig begyndte TT-idéen at give mening.

Selv med 5-cylindre og henholdsvis 360 hk og 400 hk i anden- og tredje generation af Audi TT, ligner de stadig frisørbiler, når man sammenligner med denne Ugens fund. Hvis du mener, at du kan håndtere de 785 hk og hyperbilsagtige præstationer, kan du købe Claus’ Audi TT RS her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.