Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Af: Simon Hallenslev / d. 9. september 2021
”Hellere flot på røven end småt på røven”. Det sagde min salige, gamle morfar og mente, at hvis man alligevel var bundet til at være på røven økonomisk, så kunne man lige så godt gøre det med prestige, pomp og pragt. Få det til at se dyrt ud. Netop dette motto er disse 3 biler slående eksempler på.
Alle bilerne er udviklet specifikt til at kunne yde uovertruffen luksus og komfort til direktører, diplomater, ministre og sågar præsidenter. Det afspejler prisen bare ikke. De koster alle i omegnen af 150.000 kr., selvom de alle har kostet over en million fra ny. Og så er de for øvrigt alle dieseldrevne, så den fattige feinschmecker kan tanke bilen op for 10 kr. pr. liter i stedet for 13 kr. pr liter.
Og ja. Der er noget med reparationspriserne. En lysende lampe bør sende en gysen gennem kroppen på enhver spareorienteret ejer – men det er altså præmissen for at have store armbevægelser på stramt budget.
Det gode ved at bevæge sig i toppen af kransekagen af brugtbilmarkedet er, at de allerdyreste luksusbiler altid proppes med den nyeste teknologi. Så selvom alle disse biler har 10 år eller mere på bagen, så er de stadig teknologisk med i kampen, når man sammenligner dem med moderne personbiler i dag.
LÆS OGSÅ | 3x oversete GTI’er, der er til at betale
Denne anden generation Audi A8 var den første Audi til at få fuld adaptiv luftundervogn, den første Audi til at få 6-trins Tiptronic automatgearkasse, den første Audi til at få Audis eget MMI infotainmentsystem og den første bil nogensinde til at få adaptiv frontbelysning med automatisk nedblænding og kurvelys.
Motor: V8 diesel, 4.134 ccm
Ydelse: 326 hk / 650 Nm
0-100 km/t: 6,1 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 10,4 km/l
Vægt: 1.995 kg
Da denne Audi A8L var ny i 2007, måtte du slippe godt 2 mio. kr. for den banebrydende teknik og luksus. I dag står den til salg for 149.900 kr. (!!). Det har med andre ord kostet rundt regnet 6 kroner pr. kilometer fra da den trillede ud fra fabrikken. Med sparebrillerne på får du den dermed til 1.850.000 kr. under nypris.
Audi A8L er en præsidentslæde i ordets bogstavelige forstand. Ikke alene er en stor håndfuld danske ministre blevet befordret i sådan en, det er også den tyske rigskansler Angela Merkel, den kinesiske præsident Xi Jinping såvel som vor egen Dronning Margrethe D. 2 også. Danmarks Daisy har haft indregistreret flere A8’ere som både Krone 10, Krone 110 og Krone 220.
Man forstår dem alle, for med luftundervogn, tykt læder og 12 cm mere benplads sammenlignet med en almindelig Audi A8 er den ganske enkelt overdådig. Det er uhørt, at du kan købe den her for 149.900 kr.
Hvor en bil som den førnævnte Audi A8L startede sit liv som personbil for så at blive tilpasset til præsidentbehov, er det omvendt med denne Citroën C6. Franske Citroën ville først og fremmest bygge en bil til statsoverhoveder, som så senere kunne få lov til at blive købt af den almene befolkning.
LÆS OGSÅ | 3x biler med mere end 400 hk til under 300.000 kr.
Citroën ville med andre ord ikke lave en massemarkedsbil. De ville lave en luksusbil med et historisk nøk til deres ophav i de gamle DS-modeller og turde derfor godt lade bilen skille sig totalt ud på både design og teknik.
Motor: V6 diesel, 2.721 ccm
Ydelse: 208 hk / 440 Nm
0-100 km/t: 8,9 sek.
Tophastighed: 230 km/t
Forbrug: 11,5 km/l
Vægt: 1.871 kg
At Citroën C6 var en bil til præsidenter, slås med tydelighed fast i 2004, hvor Citroën giver præsident Jacques Chirac det første og eneste eksemplar af en C6’er, godt to år før bilen bliver udbudt til private. Udover Chirac kørte de efterfølgende præsidenter Nicolas Sarkozy og François Hollande også i Citroën C6.
Fordi Citroën C6 skulle være et historisk nøk til de originale DS’ere, blev den udstyret med den berømte og berygtede hydropneumatiske undervogn, hvilket blev dens største es i ærmet. På komfortfronten var der ingen, der kunne hamle op med C6, hvilket også blev illustreret i Top Gear, hvor den uden problemer kunne agere kameravogn til et hestevæddeløb på en ujævn overflade.
Problemet med at bygge en præsidentbil blev, at nyprisen herhjemme sneg sig over 1 mio. kr. Derfor nåede Citroën kun at afsætte C6 i 23.400 eksemplarer, der blev deres sidste flagskibsmodel. Denne Citroën C6 kan blive din for bare 159.900 kr.
Er de to ovennævnte biler lige tanden for bløde til din smag? Så er denne Range Rover Sport nok mere dig. Den kan, med sin kokainhvide lakering og 20-tommer fælge, køre dig direkte ind i en amerikansk rap musikvideo fra 2010. Havde den haft indbygget kabinetelefon, havde T-Pain og Nelly Furtados nummer med garanti været kodet ind.
LÆS OGSÅ | 3x seriøse dieselmotorer
Fordi denne Range Rover Sport er udstyret med den største 8-cylindrede dieselmotor, skulle du i 2008, da bilen var ny, slippe lige i underkanten af 2 mio. kr. for den bøffede brite. I dag kan du nøjes med at slippe 159.000 kr.
Motor: V8 diesel, 3.628 ccm
Ydelse: 272 hk / 640 Nm
0-100 km/t: 9,2 sek.
Tophastighed: 209 km/t
Forbrug: 11,9 km/l
Vægt: 2.656 kg
Range Rover Sport er en bil med mange talenter. Selvom den ser lidt bøffet og rapperagtig ud, kan du æde din gamle hat på, at du får komfort i særklasse, da den er udstyret med fuld luftundervogn. Den er også en arbejdshest, der er tro mod sit ophav i terrændygtige Land Rovers.
Når luftundervognen ikke skal give dig komfort, kan den hæves mere end fem centimeter, når terrænet kræver det. Den Ford-udviklede, dieseldrevne V8’er er drønstærk med 640 Nm, og er desuden koblet op på Land Rovers patenterede firehjulstræk- og terrænresponssystem, der kan trække dig (og en trailer på 3.500 kg) ud af de fleste kniber.
På luksusfronten får du nutidige moderne glæder som elektriske sæder, 2-zonet klimaanlæg og sågar skærme i nakkestøtterne. Det er en falleret rappers våde drøm, og du kan se den her, hvis ikke den er solgt.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.