august 4, 2021

3x seriøse dieselmotorer

Har du behov for at trække mange kilo på krogen? Altså, virkelig mange kilo? Så har vi bilerne til dig. Vi har fundet 3 seriøse dieseltog, der kan trække et parcelhus af fundamentet. Og nej. De er ikke billige at eje!

Af: Simon Hallenslev / d. 4. august 2021

Det er et faktum, at de elektrificerede biler stødt og roligt tager over. I 2019 stod plug-in hybrid- og elbiler for bare fire procent af det samlede salg herhjemme. I 2020 var det steget til 16 procent, og tendensen fortsætter. Salgsandelene stjæles hovedsageligt fra de gode, gamle dieselbiler, som år efter år mister terræn til de elektrificerede personbiler.

I 2016 stod dieselbilerne for 36 procent af personbilsalget herhjemme. I 2020 var det 23 procent. Det dårlige dieselry får danskerne til at vende ryggen til de momentstærke banditter. Men hvis du er af den uddøende, dieselglade race, eller blot har et behov for at trække mange, tunge tons, har jeg noget lige til dig.

Jeg er gået Bilbasen igennem for de tungeste dieseltog, der er til salg. Det er minimum 740 Nm, vi snakker! Til gengæld skal vi ikke snakke for højt om ejerafgifterne. De er nemlig meget høje.

V10 diesel: VW Touareg R50

Motorer med 10 cylindre er en sjældenhed og (desværre) noget, der hører fortiden til. Hvis man så siger 10-cylindrede dieselmotorer, bliver det kun endnu mere sjældent. Faktisk er det kun VW, der har leget med sådan en motoropsætning i personbiler og kun i en begrænset årrække i VW Phaeton og så denne VW Touareg R50.

LÆS OGSÅ | 3x familiebiler med over 600 hk

Dykker man ned i, hvor mange køretøjer der er blevet udstyret med en dieseldrevet V10-motor, finder man ud af præcist hvor sjældent det er. Fra 1965 til 1984 kørte den kendte kampvogn Leopard 1, som i øvrigt er designet af Porsche, med en 37,4-liters diesel V10’er.

VW Touareg R50

Motor: V10 diesel, 4.921 ccm

Ydelse: 313 hk / 750 Nm

0-100 km/t: 7,8 sek.

Tophastighed: 225 km/t

Forbrug: 7,9 km/l

Vægt: 2.611 kg

Den tjekkiske lastvognsproducent Tatra bruger til dato en 15,8-liters diesel V10’er i én af deres modeller. En model, der har taget seks sejre i det ikoniske Dakar Rally. De øvrige køretøjer der har kørt med denne enhjørningagtige V10-dieselopsætning er heavy duty lastbiler.

Der er kampvogne og lastbiler – og så er der denne VW Touareg R50. Træk på skuldrene og træk så din båd op af havnen uden sved på panden. Skulle du alligevel få det lunt, kan du stille på det 4-zonede klimaanlæg i det håndsyede instrumentbord og generelt nyde den lange luksusudstyrsliste, som Leopard 1 ikke kan bryste sig af.

Har du en dieselpumpe i baghaven og råd til at betale de godt 10.000 kr. den koster i årlige afgifter, kan den blive din for 499.900 kr. Se den her, hvis ikke den er solgt.

Amerikansk dieseltog: Chevrolet Silverado 2500HD

HD-forkortelsen, der er smidt på bagsmækken af denne Chevrolet Silverado står ikke for High Definition, som det gør på dit fladskærmsfjernsyn. Det står for Heavy Duty, og det er ikke en betegnelse, amerikanerne bruger for sjov. Med den betegnelse, skal pickuppen kunne trække en landsby – og det kan denne Silverado.

LÆS OGSÅ | 3x maksimal køreglæde til 100.000 kr. 

Under den massive kølerhjelm gemmer sig en 6,6-liters V8 Duramax dieselmotor med 397 hk og 1.037 Nm (!!). Herhjemme er den godkendt til 3.500 kg på krogen – men vi er også så vattede med vores regler. Tjekker man de amerikanske godkendelser og specifikationer igennem, vil man se, at den kan trække betydeligt mere.

Chevrolet Silverado 2500HD

Motor: V8 diesel, 6.619 ccm

Ydelse: 397 hk / 1.037 Nm

0-100 km/t: 7,2 sek.

Tophastighed: 160 km/t

Forbrug: 10,1 km/l

Vægt: 2.244 kg

På ladet alene kan Chevrolet Silverado 2500HD hive godt 1,5 ton. Med særopsætning til tung trailer er den i USA godkendt til at måtte trække svimlende 8,2 ton, mens den på almindelig trækkrog må trække lige over 6 ton. Det er nok til at trække en rendegraver (altså, på privat grund).

Trods sit amerikanske ophav er den opgivet til at kunne køre pæne 10,1 km/l, hvilket betyder, at du kun skal slippe med godt 7.500 kr. i årlige afgifter. Hvis den skal være din, sælges den som van til 384.800 kr. eksklusiv moms. Se den her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.

Britisk elegance: Range Rover SDV8 Autobiography

Er den ovenstående amerikaner for grovkornede til din smag? Og er det nærmere en trackdaybil eller to jetski, du skal trække, frem for en rendegraver? Så er det denne Range Rover SDV8 Autobiography, du skal vælge. Trods det aristokratiske og halvarrogante udtryk, gemmer der sig en arbejdshest under den britiske luksus.

LÆS OGSÅ | 3x gamle, billige biler til folk med humor

Under hjelmen gemmer sig en V8 dieselmotor på 4,4 liter med 339 hk og 740 Nm, der er udviklet af Ford, og kan tage det tunge læs i stiv arm. Den er selvfølgelig godkendt til 3.500 kg på den elektriske trækkrog, den er udstyret med. Men hvem siger, at det tunge læs nødvendigvis skal være beskidt?

Range Rover SDV8

Motor: V8 diesel, 4.367 ccm

Ydelse: 340 hk / 740 Nm

0-100 km/t: 6,9 sek.

Tophastighed: 218 km/t

Forbrug: 11,9 km/l

Vægt: 2.504 kg

Autobiography er en høflig, britisk måde at sige ”proppet med udstyr” på. Derfor får du både køling og varme i alle sæder, luftundervogn, softclose døre og et stort Meridian lydanlæg. Og så er det altså stadig en Land Rover, hvorfor den er særdeles terrændygtig med intelligent styring af firehjulstrækket.

Hvis det lyder som en dieselhakker til din smag, er det med at slå til. Range Rover taler nemlig ind i den tendens, jeg startede med at beskrive, og har erstattet den fuldfede dieseldrevne V8’er med elektrificerede hybriddrivlinjer. Dieseldrevne Range Rovers er derfor forbeholdt brugtmarkedet for fremtiden. Skal den kun let brugte bandit på billederne blive din, fås den på leasingaftale til 7.995 kr. om måneden hos MyGarage.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Gammel Hyundai lærer nye tricks

Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS