september 9, 2021

3x billige luksusbiler til den fattige feinschmecker

Det er kun de rigeste, der har råd til luksus og prestige – eller hvad? I denne artikel samler vi 3 biler til dig, der gerne vil være stor i slaget og ligne en rig feinschmecker på et begrænset budget.

Af: Simon Hallenslev / d. 9. september 2021

Hellere flot på røven end småt på røven”. Det sagde min salige, gamle morfar og mente, at hvis man alligevel var bundet til at være på røven økonomisk, så kunne man lige så godt gøre det med prestige, pomp og pragt. Få det til at se dyrt ud. Netop dette motto er disse 3 biler slående eksempler på.

Alle bilerne er udviklet specifikt til at kunne yde uovertruffen luksus og komfort til direktører, diplomater, ministre og sågar præsidenter. Det afspejler prisen bare ikke. De koster alle i omegnen af 150.000 kr., selvom de alle har kostet over en million fra ny. Og så er de for øvrigt alle dieseldrevne, så den fattige feinschmecker kan tanke bilen op for 10 kr. pr. liter i stedet for 13 kr. pr liter.

Og ja. Der er noget med reparationspriserne. En lysende lampe bør sende en gysen gennem kroppen på enhver spareorienteret ejer – men det er altså præmissen for at have store armbevægelser på stramt budget.

Præsidentdrømmen: Audi A8L

Det gode ved at bevæge sig i toppen af kransekagen af brugtbilmarkedet er, at de allerdyreste luksusbiler altid proppes med den nyeste teknologi. Så selvom alle disse biler har 10 år eller mere på bagen, så er de stadig teknologisk med i kampen, når man sammenligner dem med moderne personbiler i dag.

LÆS OGSÅ | 3x oversete GTI’er, der er til at betale

Denne anden generation Audi A8 var den første Audi til at få fuld adaptiv luftundervogn, den første Audi til at få 6-trins Tiptronic automatgearkasse, den første Audi til at få Audis eget MMI infotainmentsystem og den første bil nogensinde til at få adaptiv frontbelysning med automatisk nedblænding og kurvelys.

Audi A8L

Motor: V8 diesel, 4.134 ccm

Ydelse: 326 hk / 650 Nm

0-100 km/t: 6,1 sek.

Tophastighed: 250 km/t

Forbrug: 10,4 km/l

Vægt: 1.995 kg

Da denne Audi A8L var ny i 2007, måtte du slippe godt 2 mio. kr. for den banebrydende teknik og luksus. I dag står den til salg for 149.900 kr. (!!). Det har med andre ord kostet rundt regnet 6 kroner pr. kilometer fra da den trillede ud fra fabrikken. Med sparebrillerne på får du den dermed til 1.850.000 kr. under nypris.

Audi A8L er en præsidentslæde i ordets bogstavelige forstand. Ikke alene er en stor håndfuld danske ministre blevet befordret i sådan en, det er også den tyske rigskansler Angela Merkel, den kinesiske præsident Xi Jinping såvel som vor egen Dronning Margrethe D. 2 også. Danmarks Daisy har haft indregistreret flere A8’ere som både Krone 10, Krone 110 og Krone 220.

Man forstår dem alle, for med luftundervogn, tykt læder og 12 cm mere benplads sammenlignet med en almindelig Audi A8 er den ganske enkelt overdådig. Det er uhørt, at du kan købe den her for 149.900 kr.

Franske fornemmelser: Citroën C6

Hvor en bil som den førnævnte Audi A8L startede sit liv som personbil for så at blive tilpasset til præsidentbehov, er det omvendt med denne Citroën C6. Franske Citroën ville først og fremmest bygge en bil til statsoverhoveder, som så senere kunne få lov til at blive købt af den almene befolkning.

LÆS OGSÅ | 3x biler med mere end 400 hk til under 300.000 kr.

Citroën ville med andre ord ikke lave en massemarkedsbil. De ville lave en luksusbil med et historisk nøk til deres ophav i de gamle DS-modeller og turde derfor godt lade bilen skille sig totalt ud på både design og teknik.

Citroën C6

Motor: V6 diesel, 2.721 ccm

Ydelse: 208 hk / 440 Nm

0-100 km/t: 8,9 sek.

Tophastighed: 230 km/t

Forbrug: 11,5 km/l

Vægt: 1.871 kg

At Citroën C6 var en bil til præsidenter, slås med tydelighed fast i 2004, hvor Citroën giver præsident Jacques Chirac det første og eneste eksemplar af en C6’er, godt to år før bilen bliver udbudt til private. Udover Chirac kørte de efterfølgende præsidenter Nicolas Sarkozy og François Hollande også i Citroën C6.

Fordi Citroën C6 skulle være et historisk nøk til de originale DS’ere, blev den udstyret med den berømte og berygtede hydropneumatiske undervogn, hvilket blev dens største es i ærmet. På komfortfronten var der ingen, der kunne hamle op med C6, hvilket også blev illustreret i Top Gear, hvor den uden problemer kunne agere kameravogn til et hestevæddeløb på en ujævn overflade.

Problemet med at bygge en præsidentbil blev, at nyprisen herhjemme sneg sig over 1 mio. kr. Derfor nåede Citroën kun at afsætte C6 i 23.400 eksemplarer, der blev deres sidste flagskibsmodel. Denne Citroën C6 kan blive din for bare 159.900 kr.

Bøffet brite: Range Rover Sport

Er de to ovennævnte biler lige tanden for bløde til din smag? Så er denne Range Rover Sport nok mere dig. Den kan, med sin kokainhvide lakering og 20-tommer fælge, køre dig direkte ind i en amerikansk rap musikvideo fra 2010. Havde den haft indbygget kabinetelefon, havde T-Pain og Nelly Furtados nummer med garanti været kodet ind.

LÆS OGSÅ | 3x seriøse dieselmotorer

Fordi denne Range Rover Sport er udstyret med den største 8-cylindrede dieselmotor, skulle du i 2008, da bilen var ny, slippe lige i underkanten af 2 mio. kr. for den bøffede brite. I dag kan du nøjes med at slippe 159.000 kr.

Range Rover Sport

Motor: V8 diesel, 3.628 ccm

Ydelse: 272 hk / 640 Nm

0-100 km/t: 9,2 sek.

Tophastighed: 209 km/t

Forbrug: 11,9 km/l

Vægt: 2.656 kg

Range Rover Sport er en bil med mange talenter. Selvom den ser lidt bøffet og rapperagtig ud, kan du æde din gamle hat på, at du får komfort i særklasse, da den er udstyret med fuld luftundervogn. Den er også en arbejdshest, der er tro mod sit ophav i terrændygtige Land Rovers.

Når luftundervognen ikke skal give dig komfort, kan den hæves mere end fem centimeter, når terrænet kræver det. Den Ford-udviklede, dieseldrevne V8’er er drønstærk med 640 Nm, og er desuden koblet op på Land Rovers patenterede firehjulstræk- og terrænresponssystem, der kan trække dig (og en trailer på 3.500 kg) ud af de fleste kniber.

På luksusfronten får du nutidige moderne glæder som elektriske sæder, 2-zonet klimaanlæg og sågar skærme i nakkestøtterne. Det er en falleret rappers våde drøm, og du kan se den her, hvis ikke den er solgt.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Gammel Hyundai lærer nye tricks

Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS