3X

3x mærkelige pickups

Pickup trucks er et mærkeligt fænomen, som de våbenglade og fastfoodspisende bilkøbere på den anden side af Atlanten er helt tossede med. I denne artikel udvælger vi de 3 mærkeligste af slagsen fra Bilbasen.

Af: Simon Hallenslev / d. 15. november 2021

Hvis det var fordi, amerikanerne var tossede med at køre på genbrugspladsen med haveaffald, havde Brenderup-trailere nok været et hit i USA. På den anden side af andedammen betyder en pickup truck langt mere end blot det kvadratiske og praktiske lad bagpå. I USA er en pickup truck frihed på fire hjul.

Uanset om man skal på ørkencamping eller til byggemarkedet, så kan en pickup løfte opgaven. En pickup kan lidt af det hele, og det er derfor, de er så populære derovre. I 2020 blev der solgt over 3 millioner pickup trucks i USA, og de store personbiler med lad står således for over 20 procent af det samlede amerikanske salg.

Herhjemme ser det noget anderledes ud. Hvis der er noget tungt eller beskidt, der skal slæbes, ryger traileren på krogen, og så snakker vi ikke mere om det. Det betyder, at udvalget af pickups herhjemme er ganske begrænset. Alligevel er det lykkedes mig, at finde 3 pickups, der skiller sig ud på andre parametre end blot biltypen. Se de mærkelige pickups herunder.

Stilforvirringen: Chevrolet SSR

I kølvandet på min korte beskrivelse af amerikanernes pickup-fascination, virker det passende at lægge ud med en amerikansk bil. Her er en bil, som virkelig illustrerer, hvor bizar pickup-fascinationen kan blive. Der er nemlig tale om en topløs muskelbil i retro-design med lad, kaldet Chevrolet SSR, der står for Super Sport Roadster.

Chevrolet var i arkiverne for at finde inspiration til designet af deres sportslige pickup i starten af 00’erne. De valgte at tage udgangspunkt i de bløde pickups, der kørte på de amerikanske landeveje i 40’erne og 50’erne. Den nye og banebrydende SSR skulle være en opsigtsvækkende retro-hot-rod ligesom Prowler-modellen fra konkurrenten Plymouth.

Chevrolet SSR

Motor: V8 benzin, 5.326 ccm

Ydelse: 304 hk / 449 Nm

0-100 km/t: 7,3 sek.

Tophastighed: 210 km/t

Vægt: 2.159 kg

Forbrug: 7,2 km/l

Ingen kunne klandre Chevrolet SSR for ikke at være opsigtsvækkende, da den blev lanceret i 2003. Måske endte den endda med at blive for opsigtsvækkende. For kunderne var forvirret. Var det en pickup, en cabriolet, en muskelbil eller en hotrod? Under al den iøjnefaldende styling lå en almindelig Chevrolet Trailblazer, som SSR fik sin platform, motor og gearkasse fra. 

LÆS OGSÅ | 3x oversete flydere på budget

Selvom navnet var Super Sport, var der ikke meget supersport over de 304 hk, der skulle flytte kampvægten på 2,2 tons. Det var blot endnu et forvirrende element, der gjorde, at SSR aldrig blev den massesællert, Chevrolet havde håbet på. I dag er fiaskoen blot en god historie, der gør denne SSR halvsjælden med kun 24.000 eksemplarer på verdensplan. Den vil fortsætte med at dreje hoveder så længe den holdes i live! Se bilen her, hvor den sælges for 179.800 kr.

Ærkeeuropæeren: Skoda Felicia

Jeg ved det godt. Jeg river dig direkte fra den ene yderlighed til den anden. Skoda Felicia er en lille, økonomisk ærkeeuropæer fra Tjekkiske Skoda, der så dagens lys i 1994. Det er den sidste Skoda på egen platform, inden VW tog helt over, men den er samtidigt også en af de første Skoda-modeller til at få en masse kærkommen og moderne VW-teknik.

Skoda Felicia er det bedste fra begge verdener. Den er bygget på en halvgammel men bundsolid Skoda Favorit-platform, der var udviklet til at tåle Østeuropæisk asfalt i tvivlsom forfatning. Samtidigt havde VW netop overtaget Skoda, hvorfor de var ivrige efter at smide moderne teknik efter deres nye, tjekkiske skud fra stammen.

Skoda Felicia

Motor: R4 benzin, 1.289 ccm

Ydelse: 68 hk / 106 Nm

0-100 km/t: 14 sek.

Tophastighed: 162 km/t

Vægt: 900 kg

Forbrug: 13,6 km/l

Skoda Felicia havde kun været på markedet i 12 måneder, før både VW og Skoda kunne se, at den kompakte øko-bil var en succes. Derfor skulle potentialet udnyttes mere – og det gjorde de ved at udbyde bilen til erhvervskunder i denne pickup-version. Den lille, hårdføre Felicia fik modificeret bagakslen og lagt et lad ovenpå, så den var klar til at tage det tunge læs.

LÆS OGSÅ | 3x biler med det højeste kilometertal på Bilbasen

Også som arbejdshest med lad lå Skoda Felicia godt til i salgsstatistikkerne. Derfor endte den med at sælge i 100.000 flere eksemplarer end den førnævnte Chevrolet SSR. Lige over 124.000 Skoda Felicia Pickup blev der solgt i perioden 1995-2001. Skal den lille økonomiske arbejdshest blive din, kan du se den her, hvor den står til salg for 48.500 kr.

Militærmaskine: VW T3

Det danske Forsvar har, ligesom det danske Politi, længe haft en forkærlighed for VW – og det hele starter med Transporteren, bedre kendt som rugbrødet. Forsvaret købte i 1954 deres første biler fra VW, nærmere bestemt en håndfuld VW T1, til den nette sum á 10.000 kr. stykket. Det var begyndelsen på en lang kærlighedsaffære mellem Forsvaret og Transporter.

VW T3, som den grønne bandit på billederne, blev også brugt vidt og bredt af Forsvaret. Den har transporteret maskinel såvel som personale rundt i det danske land som feltambulance, mandskabsvogn, varevogn og som pickup. Denne VW T3 er en såkaldt Doka-variant, der er en mundret forkortelse af ‘Doppelkabine’, hvilket vil sige, at den både har lad og kabineplads til bagsæder.

VW T3

Motor: R4 diesel, 1.896 ccm

Ydelse: Ca. 100 hk (ny motor)

0-100 km/t: Vides ikke.

Tophastighed: Vides ikke.

Vægt: 1.480 kg

Forbrug:Vides ikke.

Forsvaret købte som nævnt nærmest alle varianter af T3 fra den almindelige varevogn til denne Doka-variant – både med forhjulstræk og firehjulstræk. Bilen på billederne er med forhjulstræk og for at kompensere for de manglende terrænkundskaber, er den udstyret med grove dæk såvel som en større og mere moderne turbodieselmotor.

LÆS OGSÅ | 3x vilde vinterbiler til under 100.000 kr.

Om bilen har aftjent værnepligt ved Forsvaret eller blot er blevet stadset op, så den ligner en militærmaskine, melder annoncen ikke noget om. Til gengæld står der, at bilen, udover den nye motor, også er blevet totalrestaureret, hvilket har omfattet sandblæsning, rustarbejde, lakering og tectyl-behandling. Skal den militærkyndige VW T3 være din, kan du se den her til salg for 114.900 kr. hvis ikke den er solgt i mellemtiden.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.