3X

3x oversete flydere på budget

Der findes adskillige fede flydere til overkommelige penge på Bilbasen. Størstedelen af dem er fra tunge, tyske producenter som Audi, BMW og Mercedes – og dem styrer vi udenom. Vi finder 3 luksusorienterede flydere, som du næppe husker.

Af: Simon Hallenslev / d. 1. november 2021

Hvis man beder den almene dansker om at nævne en luksusbil, er der stor sandsynlighed for, at Audi, BMW eller Mercedes vil blive nævnt. Det er de mærker, man per definition husker som værende i den dyre og luksuriøse ende af spektret. 

Tidligere, når jeg har haft fornøjelsen af at udvælge 3 luksusbiler for få penge på Bilbasen, har det da også været ældre udgaver af modeller fra de tunge tyskere, der har domineret. Måske med en halvslidt Land Rover som joker. Men sådan bliver det ikke denne gang!

I denne artikel får du 3 oversete biler, der er udviklet med fokus på kompromisløs komfort. Det er biler, der har levet i skyggen af de tunge luksustyskere, selvom de er udstyret med samme mængde læder og har lige så tørstige 6-cylindrede motorer under hjelmen. I dag alle kan købes for samme pris som en minibil.

Svensk stål: Volvo 960

Volvo 960 var flagskibsmodellen for de svenske bilbyggere i 90’erne. Havde du i omegnen af 600.000 kr. på lommen kunne du få en Volvo 960 pakket med udstyr og en rækkesekser på 3 liter. Du kunne også få en 5-Serie hos din BMW-forhandler med en tilsvarende rækkesekser men med mindre udstyr og dårligere sikkerhed.

LÆS OGSÅ : 3x luksusbiler til den fattige feinschmecker

Desværre for Volvo var mærkesnobberi også en ting i 1994. For selvom Volvo 960 blev lanceret med nyt, banebrydende sikkerhedsudstyr og desuden kom med elektriske stole med memory, fartpilot og elspejle med varme, var det ikke nok til, at den blev betragtet som et overflødighedshorn på samme måde som de tyske konkurrenter.

Volvo 960

Motor: R6 benzin, 2.922 ccm

Ydelse: 204 hk / 267 Nm

0-100 km/t: 9,1 sek.

Tophastighed: 210 km/t

Vægt: 1.490 kg

Forbrug: 9 km/l

Selvfølgelig var der nogen, der så luksuspotentialet i Volvo 960 – eksempelvis den første ejer af det selvgrå eksemplar på billederne. Denne Volvo 960 har nemlig kørt som ambassadebil, hvilket ikke er svært at forstå. Volvo 960 er jävla komfortabel og støjsvag, hvorfor bagsædet udgør en glimrende arbejdsplads.

Livet som præsentabel ambassadebil betyder også, at herligheden er velserviceret og kommer med et lavt kilometertal på bare 139.000 km. Alligevel skal du stadig ikke smide mere end 69.000 kr. Det er billigt for et kun let brugt stykke svensk stål fra allerøverste hylde. Se den her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.

Atypisk italiener: Lancia Thesis

I 90’erne var der mange, der forbandt det italienske bilmærke Lancia direkte med rallysporten, hvor de havde domineret med både Lancia Stratos og Lancia Delta. De to modeller var blevet nærmest mytiske og havde fået massiv medieomtale. Alligevel sad de og kløede sig i hovedbunden på hovedkontoret i Torino.

LÆS OGSÅ : 3x biler med det højeste kilometertal på Bilbasen

Lancia Stratos var en limiteret sportsvogn, mens den almindelige Lancia Delta var en prisbillig hatchback til folket. Lancia ville tilbage til luksussegmentet og de købestærke direktørkunder. I 2001 tog direktørdrømmen form og Lancia Thesis blev præsenteret. En designdreven model der skulle tage kampen direkte op mod Audi A6 og Mercedes E-Klasse.

Lancia Thesis

Motor: V6 benzin, 2.959 ccm

Ydelse: 215 hk / 263 Nm

0-100 km/t: 9,2 sek.

Tophastighed: 234 km/t

Vægt: 1.820 kg

Forbrug: 7,7 km/l

Lancia satsede stort på Thesis og valgte at udvikle en helt ny platform til modellen i stedet for at dele med Alfa Romeo, som de havde gjort tidligere. Undervognen er et komplekst ingeniørstykke i aluminium med adaptive dæmpere, der blev udviklet i samarbejde med Maserati. Herudover fik Lancia Thesis også adaptiv fartpilot med radarteknologi, hvilket var ret vildt for klassen.

Kabinen i Lancia Thesis blev designet af Flavio Manzoni, som i dag sidder på direktionsgangen hos Ferrari. Og når kabinen så oven i købet er leveret med cognac-farvet læder som i denne Lancia Thesis, er det ikke til at stå for. Det udvendige design delte dog vandene ret kraftigt, hvilket også blev en kæp i hjulet på succesen. Thesis blev med andre ord aldrig en trussel for de tunge tyskere. Denne Lancia Thesis kan blive din for 109.900 kr.

Amerikanervenlig japaner: Honda Legend

Efter at Lexus havde sparket døren ind til luksusmarkedet i 1989 med Lexus LS400, vidste Honda, at de var nødt til at stramme ballerne med den 3. Generation Honda Legend. Med ønsket om miljøhensyn fra hovedkontoret, kunne de ikke udstyre den med en V8-motor som Lexus LS400. Derfor gjorde de det næstbedste og sørgede for, at Honda Legend blev større.

LÆS OGSÅ : 3x vilde vinterbiler til under 100.000 kr.

Særligt akselafstanden er vigtigt i luksussegmentet, hvorfor denne Honda Legend måler over 10 cm mere mellem akslerne end Lexus LS400. Størrelsesmæssigt er Honda Legend oppe og snuse til en tung tysker som Mercedes S-Klasse, der i 1998 kostede dobbelt så meget som japaneren.

Honda Legend

Motor: V6 benzin, 3.474 ccm

Ydelse: 205 hk / 297 Nm

0-100 km/t: 9,3 sek.

Tophastighed: 224 km/t

Vægt: 1.746 kg

Forbrug: 8,1 km/l

Pris- og luksusmæssigt faldt Honda Legend lidt ned mellem to stole. Med sin højde og drøjde, sin læderindpakkede kabine med trædetaljer og sin bløde undervogn kippede Legend med flaget til modeller som Audi A8 og Mercedes S-Klasse. Men Honda valgte at markedsføre den i samme klasse som Audi A6 og Mercedes E-Klasse.

Selvom Honda Legend fortsat var den billigste, var det ikke længere med en stor margen, når konkurrenten hed E-Klasse i stedet for S-Klasse. Amerikanerne tog den til sig i bredt omfang, hvor modellen stadig kører i dag i 5. Generation. Herhjemme fik den aldrig rigtig fat, hvorfor de er et særsyn på danske landeveje. Denne Honda Legend kan blive din for 139.900 kr.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.