marts 8, 2025

3x ministerbiler der viser, hvordan luksus har udviklet sig

Fra V8-brøl til lydløs luksus – vi ser nærmere på tre tyske ministerbiler, der viser udviklingen fra brændstofslugere til elektrisk raffinement, uden at gå på kompromis med komfort og autoritet.

TEKST Rasmus Tønder Christiansen  FOTO Salgsbilleder

Når magtens mænd og kvinder skal transporteres, sker det sjældent i en hatchback med en kvart tank og bagerpose på passagersædet. Statsledere, erhvervsbosser og andre VIP’er har gennem årtier foretrukket luksussedaner, der kombinerer uhørte komfortniveauer med en overflod af hestekræfter.

Hver bil i denne uges ‘3x’ repræsenterer et skift i tidens opfattelse af, hvad en ministerbil skal kunne. Fra massive benzinmotorer, der engang var normen, til hybridteknologiens kompromis og nu det fuldelektriske alternativ, der peger mod fremtiden. Komfort, status og teknologisk overlegenhed har altid været grundpillerne, men måden de leveres på, har ændret sig markant.

V8’eren: Mercedes S500

Mercedes S-Klasse har altid været indbegrebet af luksus og overskud. En rullende suite med V8-motor, der glider gennem trafikken med mere værdighed end en minister på vej til pressemøde. Denne Mercedes S500 i lang version er et levn fra dengang, hvor CO2-udledning var en by i Rusland, og brændstofforbrug bare var et punkt i salgsbrochuren.

S-Klassen har længe været en favorit blandt verdens magthavere. Den har fragtet præsidenter, kongelige og erhvervsledere gennem tiderne, og modellen har traditionelt været det første sted, Mercedes introducerede nye teknologier. For eksempel var det i en S-Klasse, at vi så ABS-bremser i en serieproduceret bil for første gang, og den har ofte sat standarden for, hvad vi i dag tager for givet i luksusbiler.

Motor: V8 benzin
Ydelse: 455 hk / 700 Nm
0-100 km/t: 4,8 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 11,6 km/l
Mål (L/B/H): 525/190/150 cm
Køreklar vægt: 1.915 kilo


Under hjelmen ligger en 4,7-liters V8’er med 455 hk, der sender bilen afsted med en silkeagtig acceleration, mens den ni-trins automatgearkasse sørger for, at skiftene sker uden at VIP’en på bagsædet mærker det mindste. Bilen er udstyret med hydropneumatisk affjedring, der sikrer, at vejene føltes som nybelagte, uanset hvor hullede de er.

Siden den første S-Klasse blev introduceret i 1972, har Mercedes solgt millioner af eksemplarer på verdensplan. Modellen er blevet synonym med luksus, og hver ny generation sætter barren højere for, hvad en stor luksussedan kan tilbyde.

I dag er det hybridteknologi og elektrificering, der dominerer modelprogrammet, og en benzinslugende S500 som denne bliver næppe en del af fremtidens ministerflåde. Hvis du er blevet interesseret i denne fede vogn, så står den til salg hos Mølle Auto Aps til 499.900 kr. – altså, omkring en fjerdedel af nyprisen i 2014. Se alle billederne her.

Hybriden: Audi A8

Audi A8 fik sin første hybridvariant i 2012, men det var først med den nuværende fjerde generation, at en plug-in hybrid blev en seriøs spiller i luksusklassen.

Kombinationen af el og benzin gør, at ministeren kan rulle ind på ren el til det næste klimatopmøde, uden at chaufføren skal svede over, om der er nok rækkevidde tilbage. Der ligger nemlig også en V6’er under hjelmen, der er klar til at tage over, når han er rundt om hjørnet.

Audi A8 har altid været Audis bud på en ministerbil, og modellen har en særlig plads i historien. Første generation fra 1994 revolutionerede luksussegmentet ved at være den første bil i klassen med et fuld aluminiumskarrosseri. En teknologi, der gjorde den betydeligt lettere end konkurrenterne.

Motor: 6-cylindret, benzin
Ydelse: 462 hk / 700 Nm
0-100 km/t: 4,9 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 27,6 km/l
Mål (L/B/H): 519/195/147 cm
Køreklar vægt: 2.385 kilo


Bag rattet betyder hybridteknologien, at bilen altid arbejder for at gøre turen så glidende som muligt. Adaptive undervognssystemer scanner vejen og justerer affjedringen, inden man rammer ujævnheder, mens firehjulsstyring sikrer, at den store bil kan sno sig gennem snævre ambassadekvarterer.

Rygterne svirrer allerede om en fuldelektrisk A8 i 2027, og hvis det er tilfældet, vil dens position i de eksklusive vognparker kun blive styrket. Indtil da står plug-in hybriden som det pragmatiske mellemtrin mellem de tidligere benzinslugere og elbilerne.

Kabinen er Audi-luksus i klassisk forstand – funktionel, gennemført og uden unødvendige gimmicks. A8 har været et fast inventar i limousinevognparker verden over, og det er svært at forestille sig, at det ændrer sig foreløbigt. Se flere billeder af den luksuriøse A8’er lige her.

Ellerten: BMW i7

BMW 7-Serie har i årtier været synonym med ministertransport og direktionskørsel. Tidligere var det store dieselmotorer og spinnende V12’ere, der sørgede for, at magthaverne ankom med både autoritet og brændstofforbrug i den tunge ende af skalaen. I en M760Li kunne man nyde lyden af en silkeblød 12’er, mens 730d var det fornuftige og økonomiske valg. Men tiderne skifter, og hvor en 8-cylindre engang var et adgangskrav, er fremtidens 7-Serie elektrisk.

BMW har altid brugt 7-Serien som sin teknologiske legeplads, og i7 er ingen undtagelse. I 2001 skabte de opstandelse ved at introducere iDrive-systemet, der dengang blev set som unødvendigt komplekst, men som i dag er standard i hele industrien. Nu er det digitalisering og elektrificering, der sætter dagsordenen, og i7 er BMW’s klare bud på, hvordan en moderne bil til det bedre borgerskab skal skrues sammen.

Batteri: 102,0 kWh
Ydelse: 455 hk / 650 Nm
0-100 km/t: 5,5 sekunder
Tophastighed: 205 km/t
Rækkevidde: 611 km
Mål (L/B/H): 539/195/154 cm
Køreklar vægt: 2.495 kilo


Med 455 hk og 650 Nm rammer den 100 km/t på 5,5 sekunder, og dens 102 kWh batteripakke sikrer en rækkevidde på 611 km – nok til en lang dag på farten uden bekymring om næste ladestander. Som noget unikt for BMW har i7 kørelyde komponeret af Hans Zimmer, så selv uden en brølende motor bevarer den en vis dramatik.

Indvendigt er det en kabine, der får et ministerkontor til at ligne et slidt venteværelse. Alt er gennemført med store digitale displays, touchfunktioner og materialer af højeste kvalitet. Bagsædepassagererne kan selvfølgelig styre sæder, lys og klima via små touchskærme i dørene.

Om BMW i7 ender som den foretrukne ministerbil, eller om fremtidens magthavere (eller deres chauffører) vil savne en “rigtig” motor, må tiden vise. Men med sin størrelse, teknologi og elektriske drivlinje er det svært at overse den – også selvom den kører i total stilhed. Det elektriske flagskib står til salg hos Bayern AutoGroup Aarhus. Se flere billeder her.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

XPeng G6 er allerede forældet

XPeng G6 har kun været på markedet i Danmark siden august, men nu er den model forældet. I Kina har XPeng præsenteret en G6 med hurtigere opladning, designændringer og mere lækkert interiør.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Rasmus Tønder Christiansen

Rasmus er en bilnørd med stor kærlighed til både nye og brugte biler.

Passionen for biler blev vakt gennem motorsport, som har været en stor interesse i mange år. Tidligere har Rasmus skrevet artikler om netop motorsport, med fokus på Formel 1.

Med en baggrund i international virksomhedskommunikation, som Rasmus i øjeblikket studerer på SDU, kombineres akademisk viden med en stor interesse for biler.

Rasmus vil bidrage med ugentlige artikler som "Ugens Fund" og "3x," hvor der skrives om nogle af de spændende biler, der er til salg på Bilbasen.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS