marts 7, 2024

3x fede V8-motorer for under 150.000 kr. 

Som tiden skrider frem og elbilerne gør sit indtog, bliver de vellydende V8-motorer mere og mere sjældne. Her er tre bud til forholdsvis overkommelige priser. 

AF: Zacharias Lund FOTO: Salgsbilleder

Det hele behøver ikke være lydløst og med den stille udfasning af benzinbiler, kan det være rart med et pusterum og en pause for al stilheden. 

Lige trække vejret og få lidt benzinlugt i næseborene. Det at få et lille chok over beløbet på skærmen på tankstationen ville også være godt. Bag rattet af sådan en elbil gør pulsen ikke de store udslag, men det kan der laves om for. 

Faktisk kræver det ikke meget mere end 150.000 kr. at få lidt rå motorlyd og gang i tilværelsen igen. Sådan en V8-motor kunne godt gå hen og være sund for sjælen i en stille tid. Nok knap så sundt for miljøet. 

Volvos balsam for sjælen: Volvo S80 V8

Denne udvalgte Volvo er nok det fjerneste, man kommer fra Volvos grundsten. Det er ikke en stationcar, og motoren har mere end 5-cylindre. Det er ikke ensbetydende med, at det ikke er en god bil.

Sikkerheden er den samme og det er bestemt en bil, der er lavet i Volvos ånd. V8’eren er bygget i samarbejde med Yamaha. Ja, dem der også laver motorcykler, keyboards og påhængsmotorer. 

Motoren var oprindeligt tiltænkt Volvo XC90 som forsøgsbil i 2005, men et par år senere fandt motoren alligevel vej til denne model S80. Det er en genistreg uden lige, hvis du spørger mig, fordi den på mange måder er en ulv i fåreklæder. Trods V8’eren under hjelmen ligner den nemlig stadig morfars ganske normale Volvo S80‘er med kromlister og mørk læderstue.

Volvo S80 V8

Motor: V8, 4.414 cm3, benzin
Ydelse: 315hk /440 Nm
0-100 km/t: 6,5 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 8,4 km/l
Mål (L/B/H): 485/186/149 cm
Køreklar vægt: 1.717 kg


Sådan en V8-motor gør underværker for oplevelsen. Volvos notoriske 5-cylindrede motor lyder også godt, men sådan en brummende V8-motor er lige niveauet over. Udover V8-motoren kunne man få S80’eren med en 5-cylindret 2,5-liters benzinmotor og en 2,4-diesel med samme antal cylindre. Jeg ved godt, hvad jeg havde valgt af de tre muligheder. 

Den fede flyder står netop nu til salg til en skarp pris på 149.000 kr. og da man ser sjældent disse til salg, skal man være hurtig på aftrækkeren. Det er Niels O. Auto, der har den atypiske Volvo til salg. Se den lige her. 

CLS500 Vitamin til kroppen: Mercedes CLS500

Når man hører Mercedes og ‘500’ i samme sætning, plejer det som regel at betyde en ting: V8-motor. Som tiden er skredet frem og nye tider har meldt sig, betyder ‘500’ i dag noget helt andet, når man snakker Mercedes. 

Faktisk snakker man slet ikke 500 mere i Mercedes-regi. E-klassen topper ved 450 og C-klassen stopper ved 300. Du kan selvfølgelig vælge AMG’erne, men så tager prisen også et nøk opad i pris. Går man bare et årti eller to tilbage, så var det alvor, når der stod ‘500’ bagpå Mercedesen. Denne udvalgte CLS500 fra 2005 var big business dengang. 

Tilbage i 2005 kostede sådan en flyder her lidt over 1,4 mio. kr. og den lyse læderstue var ikke til at tage fejl af. Det var ikke læderstuen, der stjal showet, hovedaktøren finder man nemlig under kølerhjelmen.

Her gemmer sig en 5,0-liters V8-motor, som blev brugt på tværs af modellerne i stor stil. Man kunne blandt andet finde den i SL500, G500 og ML500.

I denne CLS500 præsterede den 306 hk, og når omdrejningerne kom op omkring de 6.000 omdrejninger i minuttet, leverede symfonien af otte cylindre en voldsom lyd. 

Mercedes CLS500

Motor: V8, 4.966 cm3, benzin
Ydelse: 306hk / 460 Nm
0-100 km/t: 6,1 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 8,3 km/l
Mål (L/B/H): 491/187/139 cm
Køreklar vægt: 1.710 kg


Her godt 19 år senere er lyden den samme og det bliver den ved med at være. Nu skal man i stedet for 1,4 mio. kr. kun bruge 129.500 kr. for at erhverve sig en Mercedes CLS500. 

Det lyder næsten for godt til at være sandt, men den er god nok. Du kan blive den heldige ejer af en 8-cylindret Mercedes til samme pris som en lettere brugt Citroen C3. Jeg ved personligt godt, hvad jeg havde valgt. Det er Autocenter Herlev, som har den fine Mercedes til salg og du kan se mere til den brølende CLS’er lige her. 

S4 til at rense systemet: Audi S4 Avant

Det skal ikke hedde sig, at man kun kan få sedan med V8 til under 150.000 kr. Der er selvfølgelig også blevet plads til en stationcar, som bestemt kan gøre tilværelsen med familien en del sjovere. 

Efterfølgeren til denne udvalgte S4 blev udstyret med en V6-motor, og og V8’eren har aldrig gjort comeback i Audis serie af S4’eren. Det betyder altså, at man med denne Audi S4 Avant fra 2005 får den sidste generation af S4 med V8-motor. 

2005 må være året for store V8-motorer og det er denne udvalgte Audi et tegn på. 4,2-liter er, hvad denne Audi S4 Avant har at byde på. Samme motor er også at finde i den første Audi R8, der dog ikke har plads til børn og vovse.

Man skal nok ikke regne med, at børnene på bagsædet bliver lullet i søvn, for motoren er ikke just en stille mus. Tværtimod er den nok mere en bjæffende terrier, der ved første øjekast virker sød og venlig, men når man først får givet den lidt pedal, slippes det indre bæst løs. 

Audi S4 Avant 

Motor: V8, 4.263 cm3, benzin
Ydelse: 344hk / 410 Nm
0-100 km/t: 5,8 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 7,5 km/l
Mål (L/B/H): 458/178/144 cm
Køreklar vægt: 1.645 kg


Hvad end man er til stille mus eller terrier, er der tale om et slagtilbud uden lige. Denne Audi S4 Avant trillede ud af fabrikken tilbage i 2005 med et prisskilt på over 1,2 millioner kroner i Danmark. Den koster nu godt en tiendedel af den pris. Med lidt hurtig hovedregning kan man regne sig frem til, at den nu koster 126.900 kr.

Den har kørt lidt kilometer, men har stadigvæk masser af liv i sig og V8-motoren skal nok levere et lydspor, der efterhånden ikke høres mange andre steder. 

Det er Bilenberg Biler, som har denne heftige familiebil til salg og du kan savle lidt over den her. 

Del artikel:

Flere Audi S4 til salg på Bilbasen.

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Zacharias Lund

Zacharias er ved at uddanne sig til journalist på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han er i forbindelse med sit studie i praktik ved Bilbasen, hvor han får lov at udnytte sin store interesse for biler.

Zacharias har trods sin korte tid som motorjournalist allerede bevæget sig rundt blandt større etablerede medier som Børsen og Bilmagasinet, hvor han også har været redaktør for årbogen “Årets Biler” i 2022 og 2023.

Ved siden af skole og praktik driver Zacharias det lille videomedie 3-Punkts-Vending, hvor han laver videoer med biler i fokus.

Zacharias er stor fan af design og flotte linjer, ligesom en vellydende og gennemført sportsvogn også nemt fanger hans opmærksomhed.

Ved Bilbasen laver Zacharias en masse forskelligt, men arbejder typisk med at skrive artikler og finde interessante artikler at bringe.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS