Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
TEKST Zacharias Lund FOTO Salgsbilleder
Det kan være en jungle at vælge ny bil. På den ene side har man fornuften og på den anden drømmen. For en stor del af danskerne er det den anden største udgift i livet udover huset og derfor skal der træffes en velovervejet beslutning.
I denne uges 3x har vi samlet tre gode og fornuftige bud på stationcars, der egner sig godt til den lille familie, kæresteparret med hund eller blot de, der vægter de praktiske egenskaber højt. De tre udvalgte kører alle mindst 20 km/l og koster under 200.000 kr.
Læs med og bliv klogere på, hvorfor blandt andet en start-stop funktion sparer benzin, hvorfor automatgear er en bonus og hvad “én ejer” betyder for bilen.
Med kun 51.000 km på tælleren er den udvalgte Seat Leon ST nærmest kun lige kørt til. Med tre år på bagen har den knap rundet 17.000 km om året, der altså er omkring det, gennemsnittet af den danske befolkning kører om året.
Udover kun at have kørt jorden rundt en enkelt gang er det værd at bemærke, at denne Seat Leon ST kun har haft én ejer siden den trillede ud af fabrikken. Hvorfor er det relevant, spørger du? Med én ejer kan man hurtigt få et indtryk af, hvordan bilen er blevet behandlet, hvilket er relevant i købet af en brugt bil.
Med flere tidligere ejere kan det være svært at finde ud af, om Carsten, der var første ejer, har givet den nogle tæsk eller om Mette, der var tredje ejer, har behandlet den som sit lille barn.
Forbrug: 23,4 km/l
Bagagerum: 587 liter
Servicepris: 2900 kr. ved 30.000 km – 4.000-6.000 kr ved 60.000 km
Nævneværdigt udstyr: Anhængertræk, fartpilot, automatisk nødbremsesystem og 2-zonet klima
Anslået rækkevidde (forbrug x tankkapacitet): 1.170 km
Man kan også få en fin indikation af, hvordan bilen er vedligeholdt, om den har overholdt service, samt hvordan den løbende er blevet repareret ved at kigge i servicebogen. I servicebogen finder man stempler, der indikerer, at bilen har været forbi mekanikeren og fået et godkendt service.
I servicebogen kan diverse reparationer også være skrevet ind, hvorfor servicebogen overordnet fortæller en masse om bilens historik.
LÆS OGSÅ | 3x hurtige tyske stationcars fra 00’erne
Ud af de tre udvalgte stationcars er denne Seat Leon den billigste, men det er ikke fordi, at der er sparet på noget. Af ekstraudstyr i bilen finder du blandt andet klimaanlæg, fartpilot og automatisk nødbremsesystem.
Seat Leon ST blev desuden også kåret som årets brugtbil i 2020, hvilket siger noget om de kvaliteter den besidder. Hvorfor den blev det, kan du læse om her.
For 179.900 kr. får man altså en praktisk bil, der har mange kilometer tilbage i sig og som med en ejer, ikke har kørt usædvanligt meget på de tre år, den har været på asfalten. Lyder det som noget for dig? Så kan du finde den her.
Det kan være en god idé at tjekke bilens navigation igennem, som kan være uddateret. Dette kan dog løses nemt og simpelt ved blot at opdatere kortet, der kan klares fra bilen på fem minutter.
Derudover er det værd at tjekke LED-forlygternes styrke. Der er en kendt svaghed, at lygterne mister styrke, hvilket man selvfølgelig ikke ønsker.
Overordnet er det støddæmpere og fjedre, der rapporteres flest fejl på, hvilket man altså bør være opmærksom på. Det kan være at bilen laver en underlig lyd, når man kører over et bump, at der er ratslør, når du drejer eller det tager længere tid at bremse ned end normalt.
Med tæt på 23 km/l og flere forbrugsoptimerende-funktioner er Ford Focus et ganske fornuftigt valg, hvis man søger en solid økonomi, såvel som praktiske egenskaber og en pæn udstyrsliste.
Det er nok de færreste, der drømmer om en Ford Focus Ecoboost, men når fornuften er ens pejlemærke er den gode benzinøkonomi værd at drømme om.
LÆS OGSÅ | 3x ministerslæder til under 350.000 kr.
Ja, det lyder godt, når man træder speederen ned i en Mercedes C63 med en kæmpe V8-motor, men hvor sjovt er det at runde tankstationen hver anden time. Din pung bliver i hvert fald hurtigt træt af det.
Det skal man ikke bekymre sig om i denne Ford Focus. Med en tankkapacitet på 52L og et forbrug på 22,9 km/l, kommer man tæt på 1.200 km på bare én tank. Det kræver selvfølgelig, at man kører økonomisk. Økonomisk kørsel er blandt andet at undgå for høje omdrejninger, bremse med motoren og komme hurtigt op i det rigtige gear.
På en fuld tank kan Ford Focus køre, hvad der svarer til en tur fra Skagen til Hamborg og så retur igen. En vellydende V8-motor havde omvendt tigget om benzin, så snart man krydsede Aalborg på samme rute.
Forbrug: 22,9 km/l
Bagagerum: 608 liter
Servicepris: 4.200 kr ved 30.000 km – 6.000 ved 60.000 km. (Fords eget service)
Nævneværdigt udstyr: Apple CarPlay, skiltegenkendelse, Lane assist og start-stop-funktion
Anslået rækkevidde (forbrug x tankkapacitet): 1190,8 km
Det er blandt andet start-stop-funktionen, der sikrer den gode benzinøkonomi. Start-stop fungerer på den måde, at når man holder stille ved et kryds, så slukkes motoren og dermed reduceres tomgangen og forbruget af benzin. Når man så skal afsted igen, starter motoren let op, så man igen rulle afsted. Funktionen sparer ikke blot på benzinen, men mindsker også Co2-udledning.
For 197.000 kr. og med godt 52.000 km på tælleren får man en økonomisk langturs stationcar, der gerne runder 1000 km før den skal ind og tankes igen.
Med lidt hurtig hovedregning har den altså ‘kun’ rundet tankstationen 43 gange i løbet af de snart fire år, den har været på de danske veje. Du kan læse mere om den økonomiske amerikaner her.
Et typisk problem for Ford og deres Ecoboost-motorer er, at effekten bliver lavere og motoren bliver mere tørstig, når den har rundet mange kilometer. Dette problem medfører et ringere benzinforbrug. Årsagen er, at nogle ventiler soder til, hvilket er et forholdsvist let problem at løse.
Ford Focus er en ganske pålidelig bil, der med en skarp benzinøkonomi kan komme langt omkring.
Laver man en liste med fornuftige stationcars, så kommer man umuligt udenom Skoda Octavia. Skoda er efterhånden synonym for fornuft og det er også derfor, at den er at finde i denne uges 3x.
Den er oplagt som familiebil, men er på mange måder også lidt det kedelige valg, hvis du spørger mig. Dermed ikke sagt, at det er et forkert valg. Det er bare så sikkert et valg, at man godt kunne savne lidt mod og vovethed. På den anden går det aldrig helt galt, hvis man vælger en Skoda Octavia Combi.
LÆS OGSÅ | 3x voldsom Volvo til under 200.000 kr.
Platformen er den samme som Seat Leon, der også er at finde i blandt de udvalgte, men Skoda Octavia har lige 10 cm mere i længden, der gør den mere rummelig og pladsen i bagagerummet lidt større. Der er dog også en anden bonus at hente ved at vælge netop denne Skoda Octavia.
Forbrug: 20,0 km/l
Bagagerum: 610 liter
Servicepris: 3900 kr. Ved 120.000 km (Skodas eget service)
Nævneværdigt udstyr: Automatgear, klimanalæg, Apple CarPlay/Android Auto og fartpilot
Anslået rækkevidde (forbrug x tankkapacitet): 1000 km
Denne udvalgte Octavia, har et es oppe i ærmet, som de to andre udvalgte ikke har. Automatgear. Man kan sagtens være foruden automatgearet, men det er bare en rigtig god bonus at få med.
Automatgearet gør livet lidt lettere, når man blandt andet holder i kø eller kører i byen. Man skal bare koncentrere sig om vejen og ikke gearskiftet, hvilket også kan være rart på de lidt længere ture.
Udover at være mere behageligt, kan det i sidste ende også være en fordel for din benzinøkonomi. Gennem tiden er automatgearet blevet langt mere effektivt og skifter mere præcist, hvilket resulterer i en bedre benzinøkonomi end med manuelt gear.
LÆS OGSÅ | 3x ulve i fåreklæder til under 150.000 kr.
Taler fornuften til dig er Skoda Octavia uundgåelig og med automatgearet er der en bonus at indkassere, hvis man vælger denne udvalgte. 138.100 km på tælleren indikerer, at der er rigeligt liv tilbage i den, og prisen på 194.700 kr. er heller ikke til at tage fejl af.
Skal fornuften sejre og du være Skoda-ejer, kan du se den her.
DSG-gearkassen har et ganske pænt omdømme, men det er alligevel her, at de fleste Skoda Octavier oplever problemer. Gearskiftene bliver langsommere og lidt mere klodset som alderen skrider frem.
Udover gearkassen er der generelt et par elektroniske problemer, der kan forekomme. Den indbyggede GPS kan drille en smule og centrallåsen ligeså. Det sidste kræver blot at skifte en sikring.
Denne model fra 2018 anses dog for at være den mest pålidelig i Octavia-rækken og man bør bestemt ikke frygte at købe en brugt Skoda Octavia
Flere stationcars til under 200.000 kr. på Bilbasen.
Find flere stationcars til under 200.000 kr. her.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.