Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Tekst: Simon Hallenslev / Foto: Salgsbilleder / Dato: 27. januar 2022
Bilproducenterne gør deres bedste, når de udvikler hårdkogte og sportslige modeller. Der bruges tusindvis af ingeniør- og testtimer for at stramme køreoplevelsen op og for at kappe et par sekunder af din omgangstid.
De fleste tager imod det hårde arbejde med kyshånd og betaler klækkelige summer for sportsversionerne. Men der findes også en udvalgt skare af mennesker, som køber de hurtige og veludviklede biler kun for at gøre dem endnu vildere, hurtigere og bedre.
De 3 biler, jeg udvælger til dig her, har alle været i hænderne på denne type mennesker. De er alle ombyggede bæster med fokus på detaljen – men på hver deres måde.
Mercedes C63 AMG Black Series er den vildeste C-Klasse, der nogensinde er blevet bygget. Punktum. Problemet er bare, at de kun er bygget i 800 eksemplarer, hvilket gør dem til bekostelige samleobjekter i dag.
Der findes firmaer, som har ondt af dem, der ikke har fået muligheden for at købe en ægte Black Series. De specialiserer sig derfor i at ombygge Mercedes-modeller så de ligner, lyder og kører som de eftertragtede Black Series-modeller.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Den sygeste Mercedes C-Klasse nogensinde
Forstå mig ret, udgangspunktet er ikke en slatten Mercedes C200d. Det kanvas, som denne ‘Black Series’ er bygget på, er en i forvejen vanvittig Mercedes C63 AMG Edition 507 Coupé.
Edition 507 er i sig selv en specialversion, der er produceret med 50 hk mere end en ‘almindelig’ C63 AMG, og som fra fabrikken deler blandt andet kølerhjelm med Black Series
Motor: V8 benzin, 6.208 ccm
Ydelse: Før 507 hk –> Nu 596 hk
0-100 km/t: <4 sek.
Tophastighed: ca. 300 km/t
Pris: 750.000 kr. uden afgift
Men det har ikke været nok til tidligere ejer. Derfor er denne Mercedes C63 AMG ombygget med Black Series bodykit, Öhlins sportsundervogn, letvægtsfælge, andet udstødningssystem og meget mere. Den yder 596 hk i dag, hvilket er 79 hk mere end en rigtig Black Series(!).
Forhandleren anslår, at ombygningen og tuningen har kostet på den anden side af 300.000 kr. Alligevel kan du privatlease den for anstændige 3.484 kr. om måneden, ligesom du kan købe den kontant for 750.000 kr. uden afgift. Dét finder du ikke en ægte Black Series til!
Se bilen her, hvis ikke den er solgt.
Når der står ‘R’ på en VW Golf, ved de fleste med bare en smule forstand på biler, at det er toppen af Golf-kransekagen. Da den sjette generation Golf blev lanceret i 2008, ventede en forenet flok bilnørder fra hele verden på at se hvilken sportsversion, der ville komme.
LÆS OGSÅ | DUEL: Drengedrømmen lever i BMW 128ti og VW Golf GTI Clubsport
VW havde nemlig skabt lidt en legende med den tidligere generation VW Golf V R32, der var begrænset til 5.000 eksemplarer, og som derfor hurtigt blev en eftertragtet sag.
I slutningen af 2009 skete det så: Den nye, vilde Golf hed nu bare Golf R. Med sine 270 hk og splinternye dobbeltkoblingsgearkasse var den et helt sekund hurtigere end R32 fra 0 til 100 km/t, og klarede nu turen på bare 5,5 sekunder.
Motor: R4 benzin, 1.984 ccm
Ydelse: Før 270 hk –> Nu 333 hk
0-100 km/t: <5,5 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Pris: 250.000 kr.
Nu ved du jo allerede, hvad denne artikel handler om, så du ved også, at 270 hk ikke har været nok for tidligere ejer af denne VW Golf VI R.
Med udstyr som ny intercooler, større downpipe og større udstødning, yder denne Golf R nu 333 hk, hvilket sælger har dokumentation på.
SE OGSÅ | VIDEO: VW Golf GTI Clubsport – GTI’en du ikke gider at køre
Som billederne afslører, er vedkommende ikke stoppet dér. Foruden at skrue bilen på en lav gevindundervogn, er den også udstyret med en seriøs opsætning af fælge og bremser. Der er centermonterede Porsche-fælge og massive Lamborghini-bremsekalibre på de forreste skiver.
Bilen er udbudt til 250.000 kr. men hvis du vil have fælge og bremser med, kommer du til at slippe lidt mere. Se bilen her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.
Der er nogen, der tager ombygningen til næste niveau, og som går fra garageombygning til millionforretning. Det er sådan, det er gået for Alpina.
I 1962 står en mand ved navn Burkard Bovensiepen med sin private BMW 1500 og synes, den mangler noget. Derfor sætter han sig for at bygge sin egen karburator på den skrivemaskine-fabrik, som han driver til dagligt.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Den bedste BMW M3 nogensinde?
Kaburatoren er så god, at han begynder at sælge den. I 1964 får BMW nys om det og anerkender fluks Burkards arbejde. BMW certificerer karburatoren og bibeholder fabriksgarantien på de biler, der har fået karburatoren eftermonteret. Hurtigt derefter vokser tuningsvirksomheden sig større end skrivemaskinerne, og resten er historie.
Motor: V8 benzin, 4.395 ccm
Ydelse: Før 462 hk –> Nu 608 hk
0-100 km/t: 3,5 sek.
Tophastighed: 330 km/t
Forbrug: 9,5 km/l
Pris: 5.899 kr. pr. måned inkl. moms.
I dag er Alpina anerkendt som en selvstændig bilfabrikant og bygger enkelte af deres modeller side om side med BMW. De tager potente, baghjulstrukne bæster og gør dem endnu mere potente.
Denne Alpina B5 tager udgangspunkt i en BMW 550i, der i forvejen er en kapabel familiebil med 462 hk. Heri smider Alpina nye Garrett turboer, ny intercooler, nyt luftindtag, nyt udstødningssystem og meget mere oven i hatten.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Vildt eftertragtet BMW M3 fra 1989
Derfor yder Alpina B5 svimlende 608 hk og klarer turen fra 0 til 100 km/t på 3,5 sekunder, hvilket er et sekund hurtigere end 550i.
Det er en ombygning, der vil noget – ganske uden at forpurre det høje BMW-luksusniveau. Denne Alpina B5 kan privatleases for 5.899 kr. og du kan se den her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.