3X

3x oversete sportsvogne, der er til at betale

Der findes flere sikre vindere, når det kommer til sportsvogne. Er pengepungen i orden, vælger man Porsche 911. Er den ikke, vælger man Mazda MX-5. Men hvad med de sportsvogne, der bliver overset? Det er dem, vi udvælger her, og de koster alle i omegnen af 200.000 kr.

Af: Simon Hallenslev / d. 19. august 2021

Hvad er en sportsvogn egentlig? Selve ordet sportsvogn er de senere år blevet udvandet, fordi det bliver brugt til at beskrive alverdens GTI-varianter af almindelige mellemklassebiler. Den originale definition er nok nærmere en 2-dørs coupé eller roadster med rigeligt kræfter, gode køreegenskaber og begrænset plads til passagerer.

Blandt bilmodeller må man give Porsche 911 kredit for at holde stædigt fast i den originale definition. Den er nærmest blevet go-to sportsvognen, som er et altid velkørende og velbygget valg uanset hvilken årgang, man vælger. Uanset årgang, får man til gengæld også lov til at betale for 911’erens ikonstatus, da den typisk befinder sig i et prisleje, hvor kun få kan være med.

I denne artikel ryster jeg posen og finder sportsvogne, der holder sig inden for den originale definition, men som ingenlunde er oplagte valg. De er måske endda lidt oversete, trods deres ægte sportsvognskvaliteter. De koster alle i omegnen af 200.000 kr. og er desuden vidt forskellige.

Tysk turbodrøn: Opel GT

Det er egentlig ikke fordi, Opel ikke kan finde ud af at bygge hurtige biler. Opel Performance Center, der i daglig tale forkortes OPC, kaster krydderi i form af flere heste og bedre køreegenskaber i populære danskermodeller som Corsa, Astra og Insignia.

LÆS OGSÅ | 3x maksimal køreglæde til 100.000 kr.

Også historisk har Opel deltaget i både rally og de tyske DTM løb, hvor legenden Walter Rörhl hev rallyverdensmesterskabet hjem i 1982 i en Opel Ascona. Opels sportsvognshistorik er dog mere beskeden, hvor den gamle Opel GT mellem 1968 og 1973 solgte i over 100.000 eksemplarer, mens Opel Manta er den ubestridte sportsvognskonge i Opel-regi.

Opel GT

Motor: R4, 1.998 ccm

Ydelse: 264 hk / 353 Nm

0-100 km/t: 5,7 sek.

Tophastighed: 229 km/t

Forbrug: 10,9 km/l

Vægt: 1.306 kg

Pris: 215.000 kr.

I nyere tid har sportsvognsprojekterne fra Opel været mere eller mindre fejlslagne. Først Opel Speedster, bygget i samarbejde med Lotus, og senest denne Opel GT bygget i samarbejde med General Motors. Ingen af de to er solgt i meget mere end 7.000 eksemplarer, trods det var almen kendt, at de var velkørende sportsvogne.

Ved lancering blev Opel GT omtalt som en europæisk Chevrolet Corvette – både i udseende og køreegenskaber. Den 4-cylindrede turbomotor kunne skubbe de 1.325 kg fra 0 til 100 km/t på respektable 5,7 sekunder. Skal den europæiske Corvette blive din, kan du købe den på billederne for 215.000 kr. Se den her.

Luksussportsvogn: Hyundai Genesis

Hyundai? Sportsvogn? Jep. Den er god nok. Går man Hyundai på klingen for sportsvognshistorie, vil man se, at fortællingen minder meget om Opels. Deres udvalg af sportsvogne har om end været endnu mere sparsommeligt. Hyundai kan, ligesom Opel, godt finde ud af at bygge hurtige biler – bare ikke som sportsvogne.

LÆS OGSÅ | 3x spøjse stationcars

Det er ikke mere end en håndfuld år siden, at Hyundai begyndte at kaste bogstavet ’N’ for Nürburgring på bagsmækken af deres almindelige personbiler. Et enkelt bogstav der betyder flere kræfter og anmelderroste køreegenskaber. Først i Hyundai i30 N og for nyligt i både Hyundai i20 N og Kona N. I 2019 og 2020 tog Hyundai desuden også konstruktørmesterskabet ved verdensmesterskaberne i rally, WRC.

Hyundai Genesis

Motor: V6, 3.778 ccm

Ydelse: 303 hk / 361 Nm

0-100 km/t: 6,4 sek.

Tophastighed: 240 km/t

Forbrug: 10,1 km/l

Vægt: 1.613 kg

Pris: 175.000 kr.

På sportsvognsfronten er det kun Hyundai Coupé, der har gjort sig bemærket – og den ser mere sportslig ud, end den i virkeligheden er. Og så er der denne oversete Hyundai Genesis, der ikke alene beviser, at Hyundai rent faktisk godt kan bygge sportsvogne, men som også stadfæster, at en sportsvogn ikke behøver være spartansk.

Her er nemlig læder og luksusgoder som klimaanlæg, fartpilot og nøglefri betjening. Under hjelmen gemmer sig dog en yderst vellydende V6-motor på sug, der yder 300 hk. På den anden side af Atlanten har Genesis solgt fint, mens den har været ganske overset herhjemme. Det er synd, for den blev ved lancering rost for sine skarpe køreegenskaber, lækre motor og udmærkede praktik. Denne Genesis kan blive din for 175.000 kr.

Et glemt ikon: Mazda RX-8

Nu beskrev jeg indledningsvist, hvordan den originale definition af en sportsvogn foreskriver, at bilen kun har to døre. På papiret er denne Mazda RX-8 faktisk en 4-dørs, men om de to bagudhængslede bagdøre kan betegnes som rigtige sidedøre, kan diskuteres. Jeg tillader mig i hvert fald at kalde Mazda RX-8 for en rigtig sportsvogn!

LÆS OGSÅ | 3x familiebiler med over 600 hk

Det kan sikkert også diskuteres, hvorvidt man kan kalde RX-8 for overset, da den er solgt i næsten 200.000 eksemplarer. Sammenligner man med forgængeren Mazda RX-7, mener jeg, at den er overset. For hvor forgængeren er gået hen og blevet lidt af en eftertragtet enhjørning i bilverdenen, er RX-8 blevet et glemt ikon.

Mazda RX-8

Motor: Wankel, 1.308 ccm

Ydelse: 231 hk / 211 Nm

0-100 km/t: 6,4 sek.

Tophastighed: 235 km/t

Forbrug: 8 km/l

Vægt: 1.425 kg

Pris: 154.900 kr.

Jeg skriver ikon, fordi Mazda RX-8 er en på alle måder usædvanlig og ukonventionel sportsvogn. Ikke kun på grund af de to små bagdøre. RX-8 er nemlig også udstyret med Mazdas Wankelmotor, der kører med trekantede rotorer frem for stempler som almindelige motorer – mere teknisk bliver min forklaring ikke.

Wankelmotoren giver høje, skrigende omdrejninger og i denne Mazda RX-8 en ydelse på 231 hk trods den kun er på 1,3 liter. Og ja, der er lidt med langtidsholdbarheden. Men bilen på billederne har for 3.000 km siden fået en helt ny motor. Så dét skal du ikke spekulere på! Den flotte og vildt velkørende sportsvogn kan blive din for 154.900 kr. Se den her, hvis ikke den er solgt.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.