Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Af: Simon Hallenslev / d. 21. juli 2021
I løbet af pandemi og nedlukning har vi på Bilbasen flere gange skrevet om, at pendlerbilerne bliver revet væk, fordi folk har valgt privatbilisme over kollektiv trafik. Det er absolut en interessant tendens. Men det gør ikke selve pendlerbilerne synderligt interessante.
Der er ikke meget sjov og spas over en snusfornuftig bil, der kun brillerer i at fragte dig fra A til B på økonomisk vis. Derfor har jeg sat mig for at finde 3 biler, der kan lidt mere end det uden at ruinere dig.
LÆS OGSÅ | 3x italienske skønheder
Tanken om en stor og brølende V8’er er sjov men næppe særlig relevant, når du skal til og fra arbejde. Derfor har jeg fundet biler, der giver dig maksimal køreglæde på et stramt budget, uden at hverken komfort, benzinøkonomi eller ejerafgifter bliver kompromitteret betydeligt.
De er bygget med basis i fornuftige pendlerbiler, og har så fået lige et ekstra krydderi fra fabrikken. De har alle små men stærke turbodrevne benzinmotorer på 1,4 liter og koster alle under 100.000 kr.
En Fiat Punto er et godt bud på en fornuftig pendlerbil, hvor man for forholdsvist få penge kan få en nyere brugt bil med benzinøkonomien i orden. Men med 100 hk fra en 0,9-liters TwinAir er der ikke meget, der kan få pulsen op.
Det sportslige alternativ er denne Abarth Grande Punto Essesse. Selvom man måske skulle tro det, er der ikke tale om skiltetuning, hvor Abarth-navnet bruges som et marketingstunt for at sælge flere biler. Abarth Grande Punto adskiller sig nemlig en hel del fra den almindelige Fiat Grande Punto, selvom den selvfølgelig er baseret på den.
Motor: R4 benzin, 1.368 ccm
Ydelse: 180 hk / 250 Nm
0-100 km/t: 7,2 sek.
Tophastighed: 218 km/t
Forbrug: 16,6 km/l
Fra 1981 og helt frem til 2007 brugte Fiat primært Abarth-navnet som en udstyrsvariant til deres egne personbiler. Men i 2007 blev Abarth genetableret som selvstændigt mærke under Fiat, og Abarth Grande Punto er den første model, de selv fik indflydelse på efter mange års tørke.
LÆS OGSÅ | 3x biler under 100.000 kr. der kan stige i værdi
Abarth fik en 1,4-liters Fiat Grande Punto med 105 gk at gå i krig med. Motoren skruede de først op til 165 hk og siden 180 hk med ’Essesse-performance-kit’, som denne Abarth Grande Punto har. Bremser, undervogn og styretøj er også opgraderet i Abarth-stil, hvorfor du får en kvik og særdeles velkørende ’hot hatch’ for 99.500 kr., som stadig kører i omegnen af 16 km/l. Se den her, hvis ikke den er solgt.
Ibiza er den bedst sælgende model fra Seat, og siden anden generation fra 1993, har den delt platform og teknologi med VW Polo. Sagt med andre ord er Seat Ibiza en ægte danskerdarling af en snusfornuftig minibil.
Selvom Seat-fortegnet burde betyde, at der er tilført spansk temperament til ligningen, er den først og fremmest en fornuftsbetonet bil som den nært beslægtede VW Polo. Altså medmindre der står ’Cupra’ på bagsmækken. For så fjernes der et lag fornuft, der erstattes af sjov og spas.
Motor: R4 benzin, 1.390 ccm
Ydelse: 180 hk / 250 Nm
0-100 km/t: 7,2 sek.
Tophastighed: 225 km/t
Forbrug: 15,6 km/l
Seat Ibiza Cupra kører med samme motor som den lidt mindre sportslige Seat Ibiza FR men blot med en anden tuning, så den yder 180 hk i stedet for 150 hk. Herudover sidder Cupra på en 5mm lavere undervogn, der er 15 procent hårdere, hvilket betyder minimum 15 procent mere sjov på en kringlet landevej end i en Ibiza FR, som i forvejen er ret så velkørende.
LÆS OGSÅ | 3x tunede biler med +500 hk
Seat Ibiza Cupra kører også med en anden udstødningsopsætning, hvorfor afgangsrørene er samlet i midten bagpå, hvilket giver bedre lyd. På denne Seat Ibiza Cupra til 97.000 kr. er udstødningen tilmed udskiftet med en Miltek, så man rigtig kan føle sig som McRae, når gearene køres ud.
Jeg ved godt, at der findes ikke én men hele tre Scirocco-varianter, der er hurtigere end denne VW Scirocco TSI, hvor toppen findes i VW Scirocco R med 280 hk. Fælles for alle de tre varianter er, at de er dyre, og selvom de er hurtigere, har denne 1,4-liters TSI noget, som de andre ikke har.
VW Scirocco 1,4 TSI har nemlig ganske unikt både en turbo og en kompressor, hvor de andre varianter blot må nøjes med en turbo. Denne motoropbygning sikrer ikke alene en udmærket benzinøkonomi, men det betyder også, at der ikke er nogen tøven at spore, når højre fod plantes i gulvtæppet.
Motor: R4 benzin, 1.390 ccm
Ydelse: 160 hk / 240 Nm
0-100 km/t: 8 sek.
Tophastighed: 218 km/t
Forbrug: 15,2 km/l
Kompressoren har de kvaliteter, en kompressor normalt har, og hjælper til tryk i motoren fra lave omdrejninger. Når kompressoren taber pusten, tager turboen over og sørger for tryk i de højere omdrejninger. Det er smart og let at computermanipulere, hvis de 160 hk ikke er nok til dig.
LÆS OGSÅ | 3x gamle, billige biler til folk med humor
Selvom denne VW Scirocco er mere ’almindelig’ end de to førnævnte biler, og derfor ikke er udstyret med en særlig sportsopsætning i undervognen, er den stadig udstyret med ’Sport’ udstyr. Derfor har den blandt andet en knap, hvor man kan skifte køremodus til Sport, hvor styretøj og speederrespons strammes en smule op.
Herudover kan man diskutere, om Scirocco behøver mere fra standard. Den er nemlig notorisk kendt for sine gokart-lignende køreegenskaber, da hjulene er placeret i hvert deres yderste hjørne af bilen. Bilen på billederne kan blive din for 99.500 kr. Se den her, hvis ikke den er solgt.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.