3X

3x maksimal køreglæde til 100.000 kr.

Af i 3X
Er du kørt træt i din fornuftige pendlerbil? Vi giver dig 3 biler, der giver maksimal køreglæde til bare 100.000 kr. og som stadig kan fragte dig til job uden de store kompromisser.

Af: Simon Hallenslev / d. 21. juli 2021

I løbet af pandemi og nedlukning har vi på Bilbasen flere gange skrevet om, at pendlerbilerne bliver revet væk, fordi folk har valgt privatbilisme over kollektiv trafik. Det er absolut en interessant tendens. Men det gør ikke selve pendlerbilerne synderligt interessante.

Der er ikke meget sjov og spas over en snusfornuftig bil, der kun brillerer i at fragte dig fra A til B på økonomisk vis. Derfor har jeg sat mig for at finde 3 biler, der kan lidt mere end det uden at ruinere dig.

LÆS OGSÅ | 3x italienske skønheder

Tanken om en stor og brølende V8’er er sjov men næppe særlig relevant, når du skal til og fra arbejde. Derfor har jeg fundet biler, der giver dig maksimal køreglæde på et stramt budget, uden at hverken komfort, benzinøkonomi eller ejerafgifter bliver kompromitteret betydeligt.

De er bygget med basis i fornuftige pendlerbiler, og har så fået lige et ekstra krydderi fra fabrikken. De har alle små men stærke turbodrevne benzinmotorer på 1,4 liter og koster alle under 100.000 kr.

Italiano: Abarth Grande Punto Essesse

En Fiat Punto er et godt bud på en fornuftig pendlerbil, hvor man for forholdsvist få penge kan få en nyere brugt bil med benzinøkonomien i orden. Men med 100 hk fra en 0,9-liters TwinAir er der ikke meget, der kan få pulsen op.

Det sportslige alternativ er denne Abarth Grande Punto Essesse. Selvom man måske skulle tro det, er der ikke tale om skiltetuning, hvor Abarth-navnet bruges som et marketingstunt for at sælge flere biler. Abarth Grande Punto adskiller sig nemlig en hel del fra den almindelige Fiat Grande Punto, selvom den selvfølgelig er baseret på den.

Abarth Grande Punto Essesse

Motor: R4 benzin, 1.368 ccm

Ydelse: 180 hk / 250 Nm

0-100 km/t: 7,2 sek.

Tophastighed: 218 km/t

Forbrug: 16,6 km/l

Fra 1981 og helt frem til 2007 brugte Fiat primært Abarth-navnet som en udstyrsvariant til deres egne personbiler. Men i 2007 blev Abarth genetableret som selvstændigt mærke under Fiat, og Abarth Grande Punto er den første model, de selv fik indflydelse på efter mange års tørke.

LÆS OGSÅ | 3x biler under 100.000 kr. der kan stige i værdi

Abarth fik en 1,4-liters Fiat Grande Punto med 105 gk at gå i krig med. Motoren skruede de først op til 165 hk og siden 180 hk med ’Essesse-performance-kit’, som denne Abarth Grande Punto har. Bremser, undervogn og styretøj er også opgraderet i Abarth-stil, hvorfor du får en kvik og særdeles velkørende ’hot hatch’ for 99.500 kr., som stadig kører i omegnen af 16 km/l. Se den her, hvis ikke den er solgt.

Español: Seat Ibiza Cupra

Ibiza er den bedst sælgende model fra Seat, og siden anden generation fra 1993, har den delt platform og teknologi med VW Polo. Sagt med andre ord er Seat Ibiza en ægte danskerdarling af en snusfornuftig minibil.

Selvom Seat-fortegnet burde betyde, at der er tilført spansk temperament til ligningen, er den først og fremmest en fornuftsbetonet bil som den nært beslægtede VW Polo. Altså medmindre der står ’Cupra’ på bagsmækken. For så fjernes der et lag fornuft, der erstattes af sjov og spas.

Seat Ibiza Cupra

Motor: R4 benzin, 1.390 ccm

Ydelse: 180 hk / 250 Nm

0-100 km/t: 7,2 sek.

Tophastighed: 225 km/t

Forbrug: 15,6 km/l

Seat Ibiza Cupra kører med samme motor som den lidt mindre sportslige Seat Ibiza FR men blot med en anden tuning, så den yder 180 hk i stedet for 150 hk. Herudover sidder Cupra på en 5mm lavere undervogn, der er 15 procent hårdere, hvilket betyder minimum 15 procent mere sjov på en kringlet landevej end i en Ibiza FR, som i forvejen er ret så velkørende.

LÆS OGSÅ | 3x tunede biler med +500 hk

Seat Ibiza Cupra kører også med en anden udstødningsopsætning, hvorfor afgangsrørene er samlet i midten bagpå, hvilket giver bedre lyd. På denne Seat Ibiza Cupra til 97.000 kr. er udstødningen tilmed udskiftet med en Miltek, så man rigtig kan føle sig som McRae, når gearene køres ud.

Deutsche: VW Scirocco TSI

Jeg ved godt, at der findes ikke én men hele tre Scirocco-varianter, der er hurtigere end denne VW Scirocco TSI, hvor toppen findes i VW Scirocco R med 280 hk. Fælles for alle de tre varianter er, at de er dyre, og selvom de er hurtigere, har denne 1,4-liters TSI noget, som de andre ikke har.

VW Scirocco 1,4 TSI har nemlig ganske unikt både en turbo og en kompressor, hvor de andre varianter blot må nøjes med en turbo. Denne motoropbygning sikrer ikke alene en udmærket benzinøkonomi, men det betyder også, at der ikke er nogen tøven at spore, når højre fod plantes i gulvtæppet.

VW Scirocco

Motor: R4 benzin, 1.390 ccm

Ydelse: 160 hk / 240 Nm

0-100 km/t: 8 sek.

Tophastighed: 218 km/t

Forbrug: 15,2 km/l

Kompressoren har de kvaliteter, en kompressor normalt har, og hjælper til tryk i motoren fra lave omdrejninger. Når kompressoren taber pusten, tager turboen over og sørger for tryk i de højere omdrejninger. Det er smart og let at computermanipulere, hvis de 160 hk ikke er nok til dig.

LÆS OGSÅ | 3x gamle, billige biler til folk med humor

Selvom denne VW Scirocco er mere ’almindelig’ end de to førnævnte biler, og derfor ikke er udstyret med en særlig sportsopsætning i undervognen, er den stadig udstyret med ’Sport’ udstyr. Derfor har den blandt andet en knap, hvor man kan skifte køremodus til Sport, hvor styretøj og speederrespons strammes en smule op.

Herudover kan man diskutere, om Scirocco behøver mere fra standard. Den er nemlig notorisk kendt for sine gokart-lignende køreegenskaber, da hjulene er placeret i hvert deres yderste hjørne af bilen. Bilen på billederne kan blive din for 99.500 kr. Se den her, hvis ikke den er solgt.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.