oktober 24, 2024

3x racerbiler til de få, der både har modet og millionerne

Hvis du ser Le Mans og tænker “Det dér kunne jeg sagtens!”, så har du nu muligheden for at bevise det. Vi udvælger 3 hårdkogte banejern til de velhavende legebørn.

TEKST Rasmus Tønder Christiansen  FOTO Salgsbilleder

Der er mange måder at køre banekørsel på. Nogle tager turen rundt i deres stationcar med autostolen bag i, eller betaler sig måske til et par omgange i en lejet Clio RS eller Golf GTI. Andre er mere dedikerede og bruger søndage i garagen på at ombygge en ældre bil med bur og slicks. Og så er der de andre

De andre er dem, der ikke spekulerer på, om de skal have en racerbil, men i stedet hvor mange, de skal have. De andre er dem, som flyver dem selv og deres biler rundt i verden for at køre på nogle af de mest ikoniske racerbaner. De andre er dem, der måske kører med i løbsklasser – bare for sjov.

I dag skal vi kigge på tre hardcore racerbiler til de andre.

Ferrari 488 Challenge Evo  

Evo like evolution” – sådan præsenterer selv Ferrari deres 488 Challenge Evo. 

Da Ferrari 488 Challenge Evo bliver lanceret i 2019 og gjort klar til 2020-sæsonen, er det en videreudvikling af en allerede ekstrem racerbil, nemlig 488 Challenge. Den nye Evo udgave har endnu mere fokus på aerodynamik. 

Evo-versionens front er næsten ikke til at genkende fra en 488 GTB med sit aggressive design, der maksimerer luftstrømmen under bilen og suger den tættere til asfalten. Med 30% mere downforce end sin forgænger er du mere end klar til at tackle enhver bane.

Motor: V8, benzin
Ydelse: 670 hk
0-100 km/t: 2,9 sek.
Tophastighed: 330 km/t
Forbrug: NA
Mål (L/B/H): 457/195/121 cm
Køreklar vægt: 1.370 kg


For at være sikker på at få samtlige hypper i asfalten, indgik Ferrari et tæt samarbejde med Pirelli om udviklingen af dæk specifikt til denne nye model. Det tog over syv måneder men resulterede i de helt perfekte dæk til dette banemonster. Hvad det koster at skifte sådan en sæt efter et par sejrs-donuts på parkeringspladsen, tør vi slet ikke gisne om. 

Motoren er den samme 3,9-liters turbo-V8’er med 670 hestekræfter, som er at finde i en 488 GTB. Men det er også tæt på den eneste lighed. 

Indvendigt er den strippet for absolut alt unødvendigt og udstyret med teknologi inspireret af Le Mans-vindende biler som 488 GTE og den ekstreme Ferrari FXX-K Evo (baneversionen af LaFerrari). Alt handler om fart og præcision ned til selv den mindste detalje. 

Det her er ikke en bil for dem, der bare vil have en sjov dag på banen, det er et monster til dem, der både kan skubbe sig selv til grænsen og betale regningen bagefter uden at skulle ringe nervøst til banken. Herligheden koster 1.380.000 kr. hos Formula Automobile i Lyngby og nej, den kan ikke indregistreres.

BMW M3 DTM

Historisk charme og moderne byggekvalitet går op i en højere enhed i denne BMW M3 DTM. Den er bygget specifikt til DTM (Deutsche Tourenwagen Meisterschaft) som var en af de mest ikoniske racerklasser i Europa – især i 80’erne og 90’erne. 

Det originale DTM går på pause i 1996, men ikke før den skaber nogle af de mest legendariske racerbiler nogensinde, inklusive denne BMW M3, som duellerede hårdt med konkurrenterne fra Mercedes og Audi

Denne M3 er bygget 100% efter homologeringsattesten fra det internationale racerforbund, FIA, hvilket betyder, at den er godkendt til både nationale og internationale racerløb. Det er ikke hver dag, man ser en bil, der fanger 80’ernes stil så præcist som denne.

Motor: 4-cylindret, benzin
Ydelse: 200 hk
0-100 km/t: Ca. 6,4 sek.
Tophastighed: 235 km/t
Forbrug: 12 km/l
Mål (L/B/H): 435/168/137 cm
Køreklar vægt: 1.165 kg


Indvendigt er der intet overflødigt. Et enkelt sæde, tre pedaler, seks flipkontakter og så er du klar til at give den gas! BMW M3 DTM handler ikke kun om præstationerne på banen, men også om at tage dig tilbage til en tid, hvor motorsport var langt mere rå og ukompliceret. Med sin ikoniske indpakning og mekaniske enkelhed er det en bil, der med 9.000 omdrejninger skriger på at blive en fanfavorit.

Historien oser ud af samtlige karrosseripaneler, og du får med denne M3 chancen for at eje et stykke af den æra, hvor folk stadig satte pris på at arbejde lidt for tingene. Men det kræver selvfølgelig at du har penge nok til at være på den sjove siden at pit-muren. Den holder til salg hos Lindholm Biler i Viborg og koster 1.100.000 kr.

Aston Martin V12 Vantage GT3

Aston Martin kan også være med, når det gælder at bygge vilde racerbiler. Den ellers britiske elegance bliver til ren råstyrke i Aston Martin V12 Vantage GT3, der med sin 6-liters V12-motor kombinerer oldschool motor-magi og design. 

Vantage navnet har været synonymt med flot design og mange cylindre siden 1972, men med lanceringen af GT3-varianten i 2012 viste Aston Martin for alvor, at de kan konkurrere med de store drenge i motorsportens verden. 

Dette er den sidste 12-cylindrede racermodel fra Aston Martin og måske en af de sidste af sin slags nogensinde, hvilket gør den til en vaskeægte legende inden den overhovedet nåede ind på banen.

Motor: V12, benzin
Ydelse: 600 hk
0-100 km/t: 3,3 sek.
Tophastighed: 305 km/t
Forbrug: 6,1 km/l
Mål (L/B/H): 461/204/114 cm
Køreklar vægt: 1.250 kg


Denne Vantage har deltaget i nogle af de mest prestigefyldte løb, inklusive GT Masters og Hankook 24h på berømte baner som Zandvoort og Paul Ricard. Der har også været erfarne danske kørere som Casper Elgaard og Kristian Poulsen bag rattet, og er med andre ord kørt godt til af kompetente kræfter.

Indvendigt er der ingen luksusdetaljer, og det hele handler om at være så effektiv som muligt. Bilen er udstyret med alt det nødvendige for at sikre, at du kan køre helt på grænsen af dine evner og få det maksimale ud af motorens 12 cylindre. 

Som nævnt, så er denne Vantage ikke blevet kørt af hvem som helst. Hvis du har modet (og kontoen) til at tæmme den, venter der en oplevelse, der ellers er forbeholdt professionelle. Den holder til salg hos CC Cars i Ans By og koster 1.899.900 kr.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Rasmus Tønder Christiansen

Rasmus er en bilnørd med stor kærlighed til både nye og brugte biler.

Passionen for biler blev vakt gennem motorsport, som har været en stor interesse i mange år. Tidligere har Rasmus skrevet artikler om netop motorsport, med fokus på Formel 1.

Med en baggrund i international virksomhedskommunikation, som Rasmus i øjeblikket studerer på SDU, kombineres akademisk viden med en stor interesse for biler.

Rasmus vil bidrage med ugentlige artikler som "Ugens Fund" og "3x," hvor der skrives om nogle af de spændende biler, der er til salg på Bilbasen.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS