Kategorier
3X

3x skæve stationcars på budget

En sølvgrå stationcar med isofix-beslag og pæn benzinøkonomi er på alle måder et familiefornuftigt bilvalg – men måske også lidt kedeligt? Vi finder i stedet 3 budgetvenlige stationcars, der er både sjældne og skæve.

Af: Simon Hallenslev / d. 3. januar 2022

Der er lige under 10.000 stationcars til salg på Bilbasen. Langt de fleste er snusfornuftige familiebiler, og over 30 procent af dem lakeret i en nuance af grå. 

Det er der som sådan intet galt i, og hvis du er på markedet efter en familiecontainer, der i pendulfart kan fragte hele den pukkelryggede til og fra børnehave og bleindkøb, er det da også én af disse snusfornuftige stationcars, jeg vil anbefale dig. De er bare knapt så underholdende at læse om.

Derfor ryster jeg posen og finder 3 biler til dig, der gerne vil stikke ud fra mængden samtidigt med, at du kører stationcar. Isofix-beslag og pæn benzinøkonomi er en mangelvare i dem alle sammen, men det er opmærksomhed og charme ikke!

Uopslidelig franskmand: Peugeot 404

Peugeot er dygtige til stationcars og har i årenes løb lagt navn til mange af slagsen. Hvem husker ikke en model som Peugeot 406, der var ‘très populaire’ hos Familien Danmark. Selv har jeg taget turen til Sydfrankrig i min fars mintgrønne 406 Stationcar – dog fra bagsædet bevæbnet med Gameboy og Ostehaps.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Flabet franskmand er en glemt legende

Starten på Peugeots stationcar-eventyr skal findes i denne Peugeot 404. Den herlige 404-model var hverken den første stationcar i verden eller Europa. Faktisk var den ikke engang den første stationcar fra Peugeot, da de år forinden havde lavet en stationcar ud af Peugeot 403.

Peugeot 404

Motor: R4, 1.618 ccm, benzin

Ydelse: 79 hk / 132 Nm

0-100 km/t: 15,7 sek.

Tophastighed: 140 km/t

Forbrug: 8,7 km/l

Vægt: 1.120 kg

Alligevel er det denne Peugeot 404, der markerer starten på et eventyr. Den blev nemlig usandsynligt populær. Ikke kun på grund af dens plads, praktik og økonomi, men i særdeleshed på grund af dens uopslidelighed.

LÆS OGSÅ | 3x chefslæder fra 90’erne med millionbesparelse

Hvordan rygtet spredtes om, at 404 var noget nær uopslidelig, ved jeg ikke. Men da Peugeot selv udfasede produktionen af modellen efter 15 år i 1975, købte en håndfuld andre bilproducenter rettighederne. Peugeot 404 er således produceret i lande som Chile, Irland, Kenya, Malaysia, Nigeria, Portugal, Peru, Sydafrika og Uruguay. Produktionen løb helt til 1991, og Peugeot 404 blev produceret i over 2,8 mio. eksemplarer.

I adskillige afrikanske lande kører Peugeot 404 stadig i bedste velgående – her særligt som taxa, som modellen hurtigt blev anerkendt som. Den er let og billig at holde kørende samt at reparere på – og fik jeg nævnt, at den også er designet af Pininfarina?

Den underskønne og uopslidelige Peugeot 404 på disse billeder har kun kørt 134.000 km og har derfor immervæk 1 mio. km. tilbage i sig endnu. Den kan blive din for bare 69.900 kr. og du kan se den her, hvis ikke den er blevet solgt i mellemtiden.

Bette brite: Austin Mini Countryman

Som navnet på den ikoniske Mini antyder, er det en lille bil. Den blev sat i verden som et kompakt og budgetvenligt transportmiddel til den arbejdende brite. Alligevel kom der et punkt, hvor Mini var lidt for mini, hvorfor Austin valgte at bygge en såkaldt Mini Countryman på et lidt længere chassis med en kasse på nakken.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Bond Bug er en orange, trehjulet bil, du næppe kender til

Bag de to stalddøre på denne Austin Mini Countryman findes derfor et plant, lille bagagerum til familiens habengut, samt en lille bænk til bagsædepassagererne. Heromme er hverken isofix, nakkestøtter eller seler, hvorfor det nok ikke er den oplagte pendlerbil til den bekymrede speltmor.

Austin Mini Countryman

Motor: R4, 1.275 ccm, benzin

Ydelse: 77 hk / 107 Nm

0-100 km/t: ca. 11-12 sek.

Tophastighed: 154 km/t

Forbrug: ?? km/l

Vægt: 680 kg

Denne Austin Mini Countryman er født med en klejn 850 ccm motor, men er ifølge forhandleren blevet opgraderet for blot et par år siden. Den tidligere svenske ejer har restaureret bilen og i den forbindelse opgraderet motoren til den ‘store’ 1.275 ccm-motor.

LÆS OGSÅ| 3x billig Porsche til under 130.000 kr.

Med 76 hk kommer du ikke til at rende fra Audi RS6‘ere eller lignende af nutidens hurtige stationcars, men hvis du har et hjerte, kommer smilet på dine læber til at være lige så stort. Kampvægten er nemlig stadig sølle 680 kg, og med hjulene i hver deres yderste hjørne, er der dømt gokart-fornemmelser, når landevejen kringler.

Selvom en gammel Countryman i sig selv er et særsyn på de danske landeveje, betyder den nylige opdatering af denne Austin Mini Countryman, at den er i en klasse for sig. Kun omkring 100.000 Austin Mini Countryman blev produceret, så hvis du passer godt på den, kan den vise sig at blive flere penge værd.

Bilen på billederne er sat til salg for 89.000 kr. uden afgift, og du kan se den her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden

Tjekket tjekke: Skoda Octavia Combi

Der er over 800 Skoda Octavia til salg på Bilbasen og alligevel ingen som denne. Faktisk er denne Skoda Octavia Combi den originale Octavia, der blev lanceret i 1959, før et senere VW-ejet Skoda genbrugte navnet til en splinterny model i 1996.

LÆS OGSÅ| Ugens fund: Bilbasens billigste Ferrari koster det samme som en Skoda

Lanceret i 1959 var Skoda Octavia den ottende model i Skodas historie, som på daværende tidspunkt var ejet af den daværende tjekkoslovakiske stat. I 1961 fik tjekkerne øjensynligt brug for mere benplads, da der blev lanceret en tre-dørs stationcar-version kaldet ‘Combi’.

Skoda Octavia Combi

Motor: R4, 1.221 ccm, benzin

Ydelse: 51 hk / 82 Nm

0-100 km/t: Måske

Tophastighed: 110 km/t

Forbrug: ?

Vægt: 1.365 kg

Den forlængede Combi-version med mere benplads gjorde en i forvejen småsløv bil rimeligt gumpetung. I det dengang kommunistiske Tjekkoslovakiet rullede man ikke med fancy letvægtsmetaller, men byggede i stedet bilerne med russisk stål. Stationcar-versionen kom således til at veje godt 90 kg mere end sedanen.

LÆS OGSÅ| 3x biler med det højeste kilometertal på Bilbasen

Og før du tænker ‘Jamen Herregud da! Kun 90 kg?’ skal jeg minde dig om, at denne Skoda Octavia Combi er udstyret med en 4-cylindret benzinmotor med 51 hk. Kaster du dig ud i en acceleration fra 0 til 100 km/t, skal du forberede dig på en dagsrejse, da bilens absolutte topfart var 110 km/t fra ny i 1969.

Historien på selve den gamle Octavia-model løber hurtigt op, når man graver. Heldigvis for dig ligger forhandleren inde med lidt historik og importpapirer fra Holland, hvis den Skoda-grønne Octavia Combi skulle være noget for dig. 

Bilen er sat til salg for 69.900 kr. uden afgift og du kan se den her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.