3X

3x sommerbiler med garanti for opmærksomhed

Af i 3X
Der er mange måder at få opmærksomhed på. Du kan få en sjov frisure, tage en sækkepibe med dig overalt eller du kan købe én af disse 3 sommerbiler. De er meget forskellige men kommer alle med opmærksomhedsgaranti.

Af: Simon Hallenslev / d. 26. april 2021

Når vi udvælger biler til vores artikelserier Ugens fund og 3x, er det typisk de mærkelige og atypiske biler, vi ender med at skrive om. Dem, der skiller sig ud fra horden af fornuftige familiebiler og sølvgrå firmaslæder. Derfor klinger det måske lidt hult, når vi i overskriften skriver, at det bliver mærkeligt i denne uge.

Men de tre sommerbiler, vi udvælger til dig her, skiller sig ikke bare ud. De er alle outrerede og besynderlige til en grad, så du er garanteret opmærksomhed. Folk vil vende sig og kigge efter dig med lige dele forundring og forbløffelse over, at en så mærkværdig bil findes i Danmark.

De er alle topløse, kommer med opmærksomhedsgaranti og er med al sandsynlighed de eneste af deres respektive slags på de danske landeveje.

Kommunist-Jeep: Trabant P601 Tramp

En Trabant P601 er i sig selv et særsyn herhjemme, hvilket i princippet ikke giver mening. Den er nemlig produceret i mere end 2,8 millioner eksemplarer i vores egen baghave i form af det tidligere Østtyskland, DDR. Men der er altså kun 3 Trabant til salg på Bilbasen i skrivende stund.

LÆS OGSÅ | 3x militærbiler til tungt terræn

Selvom kølerhjelmen, taget, skærmene og dørene var lavet af det slidstærke Duroplast, et materiale af genbrugsbomuld fra Sovjet Unionen, var karossen af stål, som rustede. Og da Trabant generelt var notorisk kendt for at være dårligt bygget, er mange af de 2,8 millioner eksemplarer nok havnet på skrotpladsen.

I dag er det passionerede ejere, der holder gang i de tilbageværende eksemplarer. Denne gule kommunist-Jeep er i sandhed også værd at holde gang i, så speciel som den er. Trabant udviklede en Jeep-variant af P601 kaldet Kübel til militærbrug i 1966, som godt 10 år senere også blev udbudt til civile under navnet Tramp.

Den civile version af den 2-cylindrede kommunist-Jeep blev primært eksporteret til varmere himmelstrøg, fordi den ingen døre havde. Af uforklarlige årsager røg af disse ‘Tramp’ til Grækenland, som i dag har en aktiv Trabant-klub. Denne gule herlighed er dog landet i Danmark, og kan blive din for bare 70.000 kr.

Trabant P601

Motor: V2, 594,5 cm, benzin

Ydelse: 26 hk / 54 Nm

0-100 km/t: Måske

Tophastighed: 100 km/t

Vægt:615 kg

Pris: 70.000 kr

Dybhavsfisk: Morgan Aero8

Hvis du har kistebunden fint foret og ikke er opsat på at købe en Porsche 911 Cabriolet ligesom alle de andre i Rungsted havn, er du nødt til at overveje denne Morgan Aero8. I en skeløjet og sølvfarvet bandit som denne er du sikret opmærksomhed, hvilket primært skyldes, at folk ikke ved, hvad det er.

LÆS OGSÅ | 3x laaaange biler på Bilbasen

Den bukkede kølerhjelm, lille kølergrill og vertikale forrude leder ens tanker til en britisk sportsvogn fra 40’erne og 50’erne. Det er også det udtryk, Morgan Motor Company er gået efter, da firmaet har en rig historie med biler og havde deres storhedstid i kølvandet på Anden Verdenskrig.

Selvom Morgan Aero8 ligner noget fra 50’erne, kan den køre om hjørner med mange moderne sportsvogne. Til at skubbe de kun 1.100 kg., som Aero8 vejer, ligger nemlig en 4,4-liters V8-motor fra BMW med 286 hk. Trods udseendet med de skelende forlygter, som i øvrigt er hentet fra VW New Beetle, kan den stryge fra 0 til 100 km/t på under 5 sekunder og topper først ud ved 250 km/t.

Desuden kommer den ganske uden alskens sikkerheds- og stabilitetssystemer, hvorfor det er dig og bilen alene på de danske landeveje. Bilen på billederne koster 619.900 kr. uden afgift, og er kun produceret i 214 eksemplarer.

Morgan Aero8

Motor: V8, 4.398 cm, benzin

Ydelse: 286 hk / 430 Nm

0-100 km/t: 4,8 sek.

Tophastighed: 250 km/t

Vægt: 1.130 kg

Pris: 619.900 kr. (u.afg.)

Moderne hot-rod: Plymouth Prowler

Det er nemt at blive snydt. Plymouth Prowler er hverken en legetøjsbil fra Hot Wheels eller en futuristisk konceptbil. Det er en helt rigtig serieproduceret bil, der nåede at komme på gaden i godt 12.000 eksemplarer fra 1997 til 2002, hvor produktionen løb.

LÆS OGSÅ | 3x legendariske sportsvogne fra 90’erne

Chrysler, der ejede Plymouth i 90’erne, gav deres ingeniører frie tøjler i udviklingen af Prowler. Det eneste designkrav de fremsatte var, at bilen skulle være en moderne ’hot rod’ og helst have en tyk retroreference til disse ombyggede klassiske amerikanerbiler fra 30’erne.

Af åbenlyse årsager fik Plymouth Prowler oceaner af opmærksomhed, da den blev præsenteret, fordi den ikke ligner noget, der er set før. Særligt bilens fritliggende forhjul, á la en Formel 1-racer, fik opmærksomhed. Kritikerne havde travlt med at påpege, at bilen skulle have haft en V8’er i stedet for V6’er.

Den snævre form på chassis og karosseri gjorde bare, at der ikke var plads til en fuldfed V8’er. Chrysler gjorde op for manglen af V8-motor ved at holde bilen let. Bilen vejer under 1.300 kg, hvilket er lavt nok til, at den 3,5-liters V6’er med 257 hk kan skubbe retroraceren fra 0 til 100 km/t på under 5 sekunder. Den røde Prowler på billederne kan blive din for bare 2.811 kr. pr. måned i leasingydelse.

Plymouth Prowler

Motor: V6, 3.518 cm, benzin

Ydelse: 257 hk / 346 Nm

0-100 km/t: 5,9 sek.

Tophastighed: 203  km/t

Vægt: 1.270 kg

Pris: 2.811 kr./md. (Leasing)

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.