oktober 26, 2023

3x Sprøde sedaner til det bundløse budget

Hvis pengene sidder løst og budget ikke er i dit ordforråd, er denne uges 3x helt bestemt noget for dig.

AF: Zacharias Lund FOTO: Salgsbilleder

Hvad kan man få af sprøde sedaner, hvis man maxer beløbet ud og bare går fuld balalajka? Her er samlet tre gode bud, hvis man står i den situation, at man godt kan lide fire døre og samtidigt har dybe lommer. 

Der er tale om tre forskellige drivlinjer, så man selv kan udtrykke sin fornuft, hvad end man er til den fornuftige og ordentligt elektriske drivlinje eller ser stort på fornuft og bare skal have V8-motor.

Der er blandt andet blevet plads til et monster af en hybrid fra Mercedes, en mere fornuftig elektrisk Porsche og sidst en benzinslugende Cadillac, der nedbryder ozonlaget kilometer for kilometer.

Hybrid med slag i: Mercedes GT63S E-performance 

Det er næsten uhyggeligt, hvordan dette monstrum helt lydløst kan drive gennem byen og så lade helvede bryde løs, når motorvejen åbner sig. På en opladning kan dette monstrum af en Mercedes runde hele 13 kilometer. Det er dog i samspil med benzinmotoren, at den lille elmotor er genial, for her leverer det samlede system 843 hk. Så giver det pludselig mening at have en hybrid drivlinje. 

V8-motoren under kølerhjelmen producerer 639 hk, men med hjælp fra elmotoren på baghjulene ryger det tal op på 843 hk, der betyder, at elmotoren sender 204 hk ind i systemet. 

Med fuld power sender samspillet af el og benzin den 2.380 kg tunge Mercedes fra 0 til 100 km/t på 2,9 sekunder og videre op mod topfarten på 316 km/t, hvor batteriet tømmes utroligt hurtigt og benzinen sluges, som var der hul i tanken. 

I en mere fredelig situation søndag morgen, kan man trille afsted til bageren på ren strøm og uden behov for at tænde en benzinslugende V8-motor. Her kan ture på op til de 13 km klares på ren strøm. 

Skulle man dog køre tør for strøm, kan man alligevel få den fulde sportsvognfornemmelse og de fulde 843 hk, da elmotoren altid gemmer en fjerdedel af strømmen til performance.

Mercedes GT63S E-performance

Motor: V8, 3.983 cm3, benzin + elmotor
Ydelse:
 843 hk
0-100 km/t:
 2,9 sekunder
Tophastighed: 
316 km/t
Forbrug: 
8,6 km/l
Mål (L/B/H): 
505/194/146 cm
Køreklar vægt: 
2.380 kg


Der er både plads til fornuft og vildskab, hvis man vælger denne store GT63S E-Performance. Der er både plads til børn på bagsædet såvel som dagligvarer i bagagerummet. 

Det er med andre ord en alsidig bil, der kan fragte dig fra A til B på ren strøm, ligesom den kan skyde afsted på Autobahn med 316 km/t. Det koster da også en del, hvis man skal have sådan en alsidig bil. Faktisk koster den præcist 3.999.900 kr. 

Lyder det som noget for dig? Så kan du kigge videre på den fine Mercedes lige her. 

Den fornuftige Porsche: Porsche Taycan Turbo S 

Inden elbilhaderne kommer for godt i gang og kalder denne udvalgte Porsche for en støvsuger eller en brødrister, så husk på, at det er den hurtigste i feltet. Bevares, fart er ikke det vigtigste, men det er netop, hvad disse superelbiler kan. Den rammer 100 km/t hurtigere end man kan sige ‘Porsche Taycan Turbo S’.

Med det af vejen, så er denne udvalgte Porsche Taycan toppen af modelrækken, og når man kommer op i disse luftlag, så er det seriøse sager, man har med at gøre. 

Når en benzinbil går fra 0 til 100 km/t på under 3 sekunder er det fuldkommen vanvid, men det er som om, at piben får en helt anden lyd, når det gælder elbiler. Denne Taycan Turbo S rammer de 100 km/t på 2,8 sekunder og 200 km/t overstås på 9,6 sekunder. 

Så blev det pludseligt meget interessant at erhverve sig en ny støvsuger, eller hvad end det er elbilkritikerne kan finde på at kalde biler med denne drivlinje. 

Den har keramiske bremser ligesom en sportsvogn og så har den adaptiv undervogn, der kan hæves og sænkes alt efter behov. Sætter man bilen i sport, sænkes den automatisk så aerodynamikken forbedres og bilen kan stryge gennem luften.

Porsche Taycan Turbo S

Motor: 2 x elmotor
Ydelse:
 625 hk (761 hk overboost)
0-100 km/t:
 2,8 sekunder
Tophastighed: 
260 km/t
Rækkevidde (WLTP): 417 km
Mål (L/B/H): 496/197/138 cm
Køreklar vægt: 
2.295 kg


Netop denne udvalgte Turbo S har en lang udstyrsliste og for de 1.379.000 kr. den koster, får man også lidt mere end bare et batteri og fire hjul. Denne er udstyret med nattesyn, bagakselstyring og Burmester lydsystem for bare at nævne noget af det ekstraordinære udstyr. 

Især nattesynet er brugbart, hvis man færdes på landvejene i de sene nattetimer. Bagakselstyringen gør bilen langt mere manøvrerbar og sidst er et godt lydsystem selvfølgelig en fantastisk bonus.

Drop kritikken og kast dig ud i en fænomenal elbil. Jeg er sikker på, at du bliver blæst bagover, når du prøver at træde speederen i bund første gang og mærker det sortne for øjnene. Står man med bundløst budget og er på jagt efter en elbil, så er Taycan Turbo S bestemt svær at komme udenom.

Du kan se mere til den elektriske Porsche lige her. 

Den beskidte: Cadillac CTS-V 

Åh ja, der er det fornuftige og så er der Cadillac. Det kræver en vis mængde penge at erhverve sig en af de tre udvalgte i denne uges 3x. Hvor de alle tre har en høj startpris, er der yderligere et punkt i økonomien, hvis man vælger denne sidste udvalgte: Benzin!

For når først benzinen løber rundt i systemet, så suger den 6.2-liter store benzinmotor bare til sig, og den stopper først, når tanken er tom, hvilket er et spørgsmål om et par accelerationer. Bæstet er opgivet til 7,7 km/l, men det er med pæn kørsel, og det er ikke ligefrem, hvad en CTS-V indbyder til.

Det kan godt være, at det er dyrt at runde benzintanken hver anden time, men derimellem får man en brutal oplevelse, der er sjældnere og sjældnere i en verden med elektriske biler. 

Det er så amerikansk, at man nærmest skulle tro der fulgte en lille håndpistol med i handskerummet. Man må dog nøjes med den brølende V8-motor og så måske smide noget ‘Born in The USA’ på anlægget. 

Det er en hidsig bil, der virkelig kan noget andet end de resterende sedaner på markedet. Den er brutal som Mercedesen, men en del mere garant for at lave hjulspin og slå ud med bagenden. Den kræver med andre ord langt mere af føreren. 

Cadillac CTS-V

Motor: V8, 6.162 cm3, benzin
Ydelse:
 649 hk
0-100 km/t:
 3,7 sekunder
Tophastighed: 
322 km/t
Forbrug: 
7,7 km/l
Mål (L/B/H): 
505/186/145 cm
Køreklar vægt: 
1.850 kg


Med sine 649 amerikanske heste er der rigeligt til at skabe en følelse af frihed. Man kan presse bilen hele vejen op til 320 km/t og med sådan en fart, kan man for alvor mærke adrenalinen pumpe i kroppen. 

Vil du gerne udleve ‘The American Dream’ så er her en smagsprøve på den. Det skal koste 6.999 kr. om måneden for smagsprøven, men så får man også 649 hk, en larmende V8-motor og en masse opmærksomhed fra forargede klimaaktivister, såvel som en masse ture til tankstationen. Lyder det som noget for dig? Så kan du opleve den amerikanske drøm lige her. 

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Zacharias Lund

Zacharias er ved at uddanne sig til journalist på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han er i forbindelse med sit studie i praktik ved Bilbasen, hvor han får lov at udnytte sin store interesse for biler.

Zacharias har trods sin korte tid som motorjournalist allerede bevæget sig rundt blandt større etablerede medier som Børsen og Bilmagasinet, hvor han også har været redaktør for årbogen “Årets Biler” i 2022 og 2023.

Ved siden af skole og praktik driver Zacharias det lille videomedie 3-Punkts-Vending, hvor han laver videoer med biler i fokus.

Zacharias er stor fan af design og flotte linjer, ligesom en vellydende og gennemført sportsvogn også nemt fanger hans opmærksomhed.

Ved Bilbasen laver Zacharias en masse forskelligt, men arbejder typisk med at skrive artikler og finde interessante artikler at bringe.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS