Dodge Durango_10
3X
9. februar 2023

3x store, fede alternativer til dig, der nægter en minibus

Simon Hallenslev

Simon Hallenslev

Hvis du har forplantet dig ud af en almindelig stationcar men nægter at købe en middelmådig minibus, er du havnet det rigtige sted. Vi samler 3 fede alternativer med plads til den store familie.

Tekst: Simon Hallenslev Foto: Salgsbilleder

Barn nummer tre, den klassiske efternøler, bringer meget glæde med sig. Undtagen på bilfronten – her gør de mere skade end gavn. Så længe børnene er små, kan en stationcar gå an, men i takt med at de vokser, stiger mængden af habengut, og de stakkels familier tvinges i en minibus.

Og hvorfor er det så forfærdeligt, hører jeg dig spørge? Fordi en minibus er oftest er født som varevogn. De er bygget som håndværkerens arbejdshest, hvilket betyder hård plast, ringe støjisolering og bumlede undervogne.

Undgå dette ved at vælge én af disse tre fede alternativer. Alle er luksusbiler med et par år på bagen, hvorfor de næppe vinder priser for økonomi… Men hey, familien kan brede sig i komfortabel luksus, og det har sin pris!

Japaneren: Mazda CX-9

Mazda CX-9_1
Mazda CX-9_2
Mazda CX-9_5
Mazda CX-9_4
Mazda CX-9_3

At kalde denne Mazda CX-9 for ‘japaneren’ er måske så meget sagt. Nok er Mazda et japansk bilmærke, og CX-9 er da også bygget på fabrikken i Hiroshima. Modellen er bare aldrig solgt i Japan og deler en hulens masse med en håndfuld amerikanske modeller.

CX-9 er resultatet af en atypisk forretningsromance mellem Ford og Mazda, som faktisk kan vise sig at være det bedste fra begge verdener.

Platform og motor er fra Ford, hvor CX-9 deler mangt og meget med Ford Edge. Amerikanerne er glade for luksus, komfort og kraftoverskud, hvilket er deres bidrag til CX-9. Mazda har dertil krydret den med byggekvalitet og pålidelighed.

Mazda CX-9_7
Mazda CX-9_6
Mazda CX-9_9
Mazda CX-9_10
Mazda CX-9_11
Mazda CX-9_12

Mazda CX-9 AWD

Motor: V6, 3.726 cm3, benzin Ydelse: 277 hk / 270 hk 0-100 km/t: 10 sekunder Tophastighed: 192 km/t Forbrug: 8,9 km/l Mål (L/B/H): 509/194/173 cm Køreklar vægt: 2.165 kiloBagagerumsvolumen: 810-1.641 liter


Den 3,7-liter store V6’er under hjelmen på denne Mazda CX-9 er en velprøvet sag. Den bruges nemlig i alt fra Ford Mustang og Police Interceptor til baneraceren Radical RXC. I Mazda CX-9 yder motoren 277 hk og formår at skubbe den to tons tunge fusionsslæde på 10 sekunder.

For amerikanerne er kompromisløshed vigtigere end en kvik acceleration, og når den vellydende V6’er gør sine ting med alle fire hjul, kan hele familien læne sig tilbage i luksus. Denne Mazda CX-9 har fuld læderkabine, 3-zonet klimaanlæg, Bose lydanlæg, bakkamera og en flot mængde sikkerhedsudstyr som gardinairbags til alle tre sæderækker.

Bilen står til salg med fuld servicebog og 78.000 km på klokken til 240.000 kr.

Tyskeren: Mercedes-Benz R-Klasse

Mercedes R350_1
Mercedes R350_12
Mercedes R350_2
mbr

Selvom R-Klasse klassificeres som en MPV, ser Mercedes-Benz den som mere end det. Til Detroit Auto Show i 2002 præsenterede Mercedes-Benz nemlig konceptbilen til R-Klassen, som de kaldte for en Grand Sport Tourer.

Mercedes-Benz havde en drøm om at bygge en luksuriøs og sportslig grand tourer – en madkassetransporterende MPV. Og de fik den til at gå i opfyldelse.

Sammenlignet med de fleste andre europæiske MPV’er, er denne Mercedes-Benz R350 nemlig lidt af et overflødighedshorn og et komfortabelt et af slagsen. Under MPV-formerne gemmer sig nemlig platformen fra Mercedes-Benz M-Klasse og GL-Klasse.

Mercedes R350_4
Mercedes R350_7
Mercedes R350_6
Mercedes R350_5
Mercedes R350_8
Mercedes R350_9
Mercedes R350_10
Mercedes R350_11

Mercedes-Benz R350 4Matic

Motor: V6, 3.498 cm3, benzin Ydelse: 277 hk / 270 hk 0-100 km/t: 8,4 sekunder Tophastighed: 230 km/t Forbrug: 8,7 km/l Mål (L/B/H): 516/192/166 cm Køreklar vægt: 2.075 kiloBagagerumsvolumen: 869-2.406 liter


Den bundsolide SUV-platform og det kompromisløse motorprogram skulle, lidt ligesom med Mazda CX-9, sikre succes på den anden side af Atlanten. Det samme skulle luksusudstyr som 3-zonet klimaanlæg, kurvelys, bakkamera, eljusterbare forsæder og fartpilot. Og det så ud til at blive en succes.

De første to år spyttede Mercedes-Benz mere end 35.000 stk. R-Klasse fra deres amerikanske produktionsfaciliteter, hvilket var lovende. Dernæst meldte en vis finanskrise sig på banen, og det gik ud over biler, der var bygget som overflødighedshorn. Trods oceaner af plads og stor ros for et højt komfortniveau, er R-Klasse derfor ikke et hverdagssyn på vejene i dag.

Denne bandit kan blive din for 149.800 kr. med 199.000 km på klokken.

Amerikaneren: Dodge Durango

Dodge Durango_5
Dodge Durango_1
Dodge Durango_12
Dodge Durango_3
Dodge Durango_7

I kølvandet på to amerikaner-orienterede europæere synes det kun rimeligt at bringe en ægte amerikaner. Denne Dodge Durango er så amerikansk som bacon på pandekager og skydevåben i supermarkedet.

V8-motoren på 5,7-liter er på ingen måde sat op til at være hurtig men nærmere til buldrende og underspillet kompromisløshed. 350 hk er ikke meget, men 500 Nm er rigeligt.

Af samme årsag kan du roligt trække campingvognen, båden eller rendegraveren med 3.500 kg på krogen. Mangt og meget på Dodge Durango deles med arbejdshesten Dodge Ram, dog tilføjet en hulens masse luksus for at tilgodese de forvænte amerikanere.

Dodge Durango_2
Dodge Durango_6
Dodge Durango_9
Dodge Durango_4
Dodge Durango_11

Dodge Durango Hemi Limited

Motor: V8, 5.654 cm3, benzin Ydelse: 350 hk / 502 hk 0-100 km/t: – sekunder Tophastighed: – km/t Forbrug: 5,2 km/l Mål (L/B/H): 491/181/179 cm Køreklar vægt: 2.220 kiloBagagerumsvolumen: 532-2.492 liter


Selvom Dodge Durango solgte bedst som 7-personers, er dette eksemplar en mere sjælden camperversion, hvor man får seks fulde sæder samt masser af opbevaringsplads. Trods den er artiklens ældste får man stadigvæk luksusudstyr som 3-zonet klima, fartpilot, eljusterbare forsæder samt en klassisk amerikansk koksgrå læderkabine.

Det er klart, at en amerikaner på 5,7-liter er tørstig, og det er den også på en god dag med vind i ryggen. Til gengæld kan du befordre familien i luksus ‘the american way’ i en bil, du næppe møder magen til på landevejene. Der er nemlig ingen Durango fra samme generation indregistreret i Danmark i skrivende stund.

Den kommer til at stå dig i 194.900 kr. med 165.762 km på klokken. Se den her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.


Find andre biler med god plads på Bilbasen:

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen