december 29, 2022

3x hurtige biler, der ser helt almindelige ud

En ‘sleeper‘ er en bil, der ser helt almindelig ud, men som i al hemmelighed har nok kræfter under hjelmen til at overraske de fleste. Vi finder 3 sprøde sleepers til salg på Bilbasen.

Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Salgsbilleder

I denne artikel finder du tre biler, der lugter lidt af revisor. To af dem er sorte, én af dem er koksgrå, og så er de alle blandt de bedst sælgende modeller for deres respektive bilmærke. Du har med andre ord set dem alle før.

Der er ingen, der tænker to gange over disse biler ved første øjekast. Ikke Bent Betjent, ikke din belastende nabo, ikke din bekymrede mor, og det er lige, som det skal være.

Samtlige tre biler går under radaren og pakker langt flere kræfter, end de signalerer. De er såkaldte sleepers, der overrasker fra lyskurven uden at kræve opmærksomhed i carporten.

Nyuddannet revisor: Audi A3 3,2 Quattro

Herinde på redaktionen er vi helt pjattede med VR6-motoren i VW Golf R32. Motorlyden står næsten uden sidestykke i sekscylindret regi, og selvom Golf R32 er en fed bil, leder R32-stylingen med skørter, grill og centerudstødning hurtigt tankerne på en form for rocker-/banderelation.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Denne VW Golf IV R32 er sjælden og snorlige

En sort Audi A3 uden skørter og centerudstødning er langt mere revisor-venlig – men motoren er den samme! Fjernes ‘3,2’-skiltet på bagsmækken, er der intet, der indikerer, at denne Audi A3 gemmer VR6-mesterværk, manuelt gear og firehjulstræk.

Audi A3 3,2 Ambition Quattro

Motor: VR6 benzin, 3.189 cm3
Ydelse: 250 hk / 320 Nm
0-100 km/t: 6,1 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 9,5 km/l
Mål (L/B/H): 
420/176/142 cm
Køreklar vægt: 
1.495 kg
Bagagerumsvolumen: 281 liter
Nypris i ’04: Ca. 550.000 kr.


Med denne Audi A3 kan man trille hjem til svigermor forklædt som nyuddannet revisor med hang til nystrøgede skjorter og cafe latte – og blæse hjem med 250 hk til lyden af VR6. Da anden generation Audi A3 (8P) blev lanceret i 2003, var det den hårdføre 1,9-liters TDI, der var populær, og som kunne købes til en anstændige sum omkring 350.000 kr.

LÆS OGSÅ | 3x flabede 80’er-slæder

I den modsatte ende af ligaen kunne denne Audi A3 3,2-liters også købes, hvis man altså var klar på at slippe 550.000 kr. for den kompakte og diskrete revisorslæde. Til den pris fulgte den fede motor, luksusudstyr som 2-zonet klima, fuld læderkabine, motorkabinevarmer og fartpilot – men ikke ét eneste stykke sportsligt trim, der ødelægger dens sleeperstatus.

Denne Audi A3 står med fuld servicebog og 152.000 km på klokken til bare 149.800 kr. hos forhandleren Kongeå Trailercenter.

Senior revisor: Mercedes-Benz 400 E

Kender du det afskyelige fænomen, der kaldes skiltetuning? Det er, når du ser en E-Klasse med AMG-mærkater, selvom bremseskiver og kalibre er forsvindende små, mens motorhymnen umiskendeligt lyder som en firebenet dieselhakker. Man snyder bilen dyrere for opmærksomhed.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Hårdkogt Mercedes fra før AMG tog over

Her har tidligere ejer af denne gamle Mercedes gjort det stik modsatte. Den står på de helt originale og småkedelige 15” fælge, der matcher det ‘200D’-skilt på bagsmækken. Det indikerer, at der er 75 forældede dieselheste under hjelmen til den tålmodige senior revisor i tweedjakke og Riesen i tænderne – men der er mere end det.

Mercedes-Benz 400 E

Motor: V8 benzin, 4.196 cm3
Ydelse: 279 hk / 400 Nm
0-100 km/t: 6,8 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 8,5 km/l
Mål (L/B/H): 
474/174/143 cm
Køreklar vægt: 
1.585 kg
Bagagerumsvolumen: 520 liter
Nypris i ’92: Ca. 1.100.000 kr.


Skiltet på bagsmækken er nemlig taget fra den billigste dieselvariant og sat på en topudstyret 400 E. I virkeligheden er der derfor tale om et motorvejsmissil med V8-høvl og 279 hk, der går fra 0 til 100 km/t på 6,8 sekunder. Noget lidt andet end de 18,5 sekunder, som det tager Mercedes-Benz 200 D.

LÆS OGSÅ | 3x fede (og billige) direktørdrøn fra 90’erne

Jeg har før haft fingrene i en Mercedes-Benz 500 E som Ugens fund, der er en seriøs chefslæde bygget af Porsche i Stuttgart-Zuffenhausen. En eftertragtet og velkørende legende. De fleste glemmer blot, at 500 E ikke var den eneste V8-Mercedes, Porsche byggede i perioden. De byggede også lillebror: Denne Mercedes-Benz 400 E.

Du får Porsche-chassis og undervogn, diesel-skilte til at narre fjenden og en uimodståelig stand til 235.000 kr. Se bilen her hos forhandleren Stelvio.

Etableret revisor: Volvo V70 R AWD

Hvis hverken af de to revisor-lignende skalkeskjul på fire hjul tiltaler dig, er der måske en mellemvej i en stationcar fra Volvo. Sådan basse ligner altid en, der lugter af figenstang og køres forsigtigt af den etablerede revisor i pendulfart fra institutioner til kontoret.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Volvo 850 T-5R er en sjælden svensker tunet af Porsche

Kendere vil dog vide, at det lille ‘R’ i grillen på denne Volvo V70 betyder, at der er lagt i kakkelovnen til mere end bare bedrøvelige pendlerture. Under den svenske kølerhjelm ligger nemlig et 5-cylindret klaver med BorgWarner turbo og 300 hk.

Volvo V70 R AWD

Motor: R5 benzin, 2.521 cm3
Ydelse: 300 hk / 400 Nm
0-100 km/t: 5,9 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 9,3 km/l
Mål (L/B/H): 
471/180/149 cm
Køreklar vægt: 
1.648 kg
Bagagerumsvolumen: 485 liter
Nypris i ’04: Ca. 1.100.000 kr.


Selvom Volvo mestendels er kendt for de kantede og voluminøse stationcars, har de også hang til at bygge nogle vilde versioner. Ikke at det giver mening på papiret, taget i betragtning hvad de familievenlige skal bruges til, men hver eneste gang har de modtaget ros og nærmest hæder for indsatsen.

LÆS OGSÅ | 3x maksimal komfort til under 150.000 kr.

Det var ingen undtagelse med denne Volvo V70 R AWD. Med større Brembo-bremser og en undervogn udviklet med i samarbejde med landsmændene fra Öhlins kørte V70 R AWD sig durk ind i hjerterne på farthungrende familiefædre og modtog stor ros fra en samlet motorpresse – som havde høje forventninger, taget de ikoniske forgængene 850 T-5R og 850 R i betragtning.

Nyprisen i 2004 var ikke for børn og rundede 1,1 mio. kr. mens dette eksemplar kan blive dit for 159.900 kr. Se bilen til salg hos forhandler Jens Jacobsen.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS