3X

3x tunede turboslæder til under 200.000 kroner

Af i 3X
Tuning er ikke så svært, som det har været. Et tryk på et tastatur giver dig mere tryk på turboen. Vi har fundet tre biler, der trækker lidt mere, end de gjorde fra fabrikken.

Af: Simon Hallenslev / d. 9. juni 2020

Det kan hurtigt blive et emne til diskussion, om chiptuning er noget, man overhovedet skal rode sig ud i. Nogle argumenterer for bedre benzinøkonomi, mens andre stiller spørgsmålstegn ved, hvor meget mere motoren bliver slidt.

Vi holder os fra diskussionen og har istedet fundet tre biler, som allerede er peppet lidt op. Du behøver derfor ikke tage stilling til, om det er godt eller ej – blot om du skal købe eller ej!

For under 200.000 kr får du her tre biler, der kan køres stille og roligt til supermarkedet, som du plejer. Men når du åbner for sluserne, vil du opdage, at der er mere under hjelmen end som så. Alle bilerne har over 200 hk og alle har turbo, der sluger mere luft, end den ville gøre fra fabrikken.

Seat Ibiza Cupra

Det er som om, at det klientel der køber en Seat med ’Cupra’ skrevet bag på, er mere tilbøjelige til at få tunet deres biler – til trods for at de burde være kvikke nok fra fabrikken.

Særligt anden generation Seat Leon Cupra, hvor man snildt kan nive 350 hk uden store konstruktive ændringer. Jeg er i hvert fald blevet efterladt i en sky af dækrøg fra sådan én på papegøjeplader.

LÆS OGSÅ | 3x designklassikere der er til at betale

Bilen vi har med at gøre her, er lillebror Seat Ibiza Cupra. Fra fabrikken yder sådan en fætter 192 hk, hvilket bestemt er respektabelt, når man tager den begrænsede vægt på 1.160 kg i betragtning.

Men eksemplaret her er optimeret til 248 hk! Hvad dét gør ved accelerationen, der originalt lyder på 6,7 sekunder, er ikke til at sige. Det må du selv finde ud af. Utvivlsomt er det dog, at du er garanteret larm og røg, hvis du fra lyskurven udlever din indre Brian. Hvis ikke den er solgt, er den til salg her for 170.000 kr.

Citroën DS3 Racing

Her skal det lige slås fast med syvtommersøm, at der ikke bare er tale om en chipoptimering. Her kommer ordet tuning i sin magt, og så er det tilmed udført på den mest hardcore DS3, som Citroën nogensinde har spyttet ud fra fabrikken.

Citroën DS3 1,6 THP 207 Racing, der er modellens borgerlige navn, blev sat i verden da Citroën ville fejre sig selv, rallykører Sébastian Loeb og sine skudsikre resultater i rallysporten. Raceingeniørerne fra Citroëns rallyteams fik derfor lidt indflydelse på denne særversion, der kun er produceret i 2.400 eksemplarer og yder 207 hk.

LÆS OGSÅ | 3 biler med over 400 hk, der koster under 300.000 kroner

Man skulle næsten tro, at dét var mere end rigeligt: En personbil med rallyblod i årene, 207 hk og 275 Nm fra fabrikken og en kampvægt på bare 1.140 kg. Men næ nej! Denne DS3 Racing er blevet optimeret, så den nu yder 260 hk og 385 Nm.

Ifølge forhandleren, der sælger bilen for en perfektionistisk og tuningsgal privatperson, er der ikke blot tale om en chiptuning, men en opgradering der inkluderer ny hybrid turbo og intercooler. For at stoppe de 260 hk igen er bilen også udstyret med opgraderede Brembo-bremser. Du får med andre ord meget udstyr, for de 199.900 kr. som eksemplaret her koster.

Ford Focus ST

Den sidste bil på listen er også den billigste. For bare 99.900 kr. kan denne Brian-bandit blive din. Fra fabrikken yder Ford Focus ST 225 hk, men denne er skruet op til sjovere ”300+ hk”, som forhandleren selv skriver det.

Med 261.000 km på klokken vil de fleste nok stille spørgsmål til, hvor mange forskellige ejere, der har sat de 300 hk på hårdt arbejde. Men du kan godt pakke bekymringerne sammen! Den tunede motor er nemlig først lige blevet smidt i bilen, og har således kørt 250.000 km mindre end karossen.

LÆS OGSÅ | 3x billige Brian-biler på Bilbasen

Der er ifølge forhandleren brugt 90.000 kr på dén udskiftning samt udskiftninger som ny kobling, svinghjul, styrekugler, gearolie og katalysator. Det lugter af en dårlig forretning for sælger og en god én for dig. Du kan se den her, hvis ikke den er solgt.

BONUSBIL: Audi RS6 ABT

Denne bil har ingen afgift og koster stadig ikke under de 200.000 som overskriften på artiklen lover. Men I får den altså alligevel. Det er nemlig den eneste Audi RS6 Sedan, der blev fabrikstunet af ABT ifølge forhandleren.

En sådan fabrikstuning betyder med andre ord, at den ikke selv fik lov at trille ud af Audi-fabrikken, men i stedet transporteret direkte til ABT. Her klemte de 700 hk og 800 Nm ud af det 10-cylindret kraftværk med to turboer. Hvis du har planer om at forlade det ganske danske land for at undgå registreringsafgift, kan denne Audi RS6 ABT blive din for bare 225.000 kr.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.