Hvor stor er din bilviden? Vi sætter den på prøve, når vi udvælger 3 biler, de færreste har hørt om.
Af: Simon Hallenslev / d. 4. oktober 2021
Jeg er næppe forkert på den, når jeg siger at størstedelen af jer, der læser med her eller følger med på Bilbasens Instagram, er glade for biler. Glæde og interesse hænger typisk også sammen med en form for viden, og det er den, som jeg tillader mig at teste i denne artikel.
Her er udvalgt 3 biler, som jeg tror, du aldrig har hørt om. Jeg kunne sagtens have snydt og valgt 3 biler af nichemærker fra før anden verdenskrig, som drejede nøglen om mens min farmor stadig sjippede i skolegården. Men det ville også være kedeligt!
Så her får du 3 mere tidssvarende biler, du aldrig har hørt om – og her mener jeg både model og bilmærke! Tager jeg fejl, skal du være velkommen til at hovere i min indbakke.
Matra Rancho








Vi starter med den bil, jeg er mest usikker på, om du har hørt om. Franske Matra producerede nemlig 60.000 biler om året i deres storhedstid og vandt på Le Mans i både 1972, 1973 og 1974. Hvis du er Le Mans-nørd eller en sucker for franske biler, er der selvfølgelig en sandsynlighed for, jeg har tabt allerede.
Udover at producere biler, var Matra også leveringsdygtige i både flykomponenter og våben, hvor sidstnævnte var med speciale i luft-til-luft-missiler. På bilfronten er Matras ejerforhold gennem tiden lidt kompliceret, da de har været under ejerskab af Simca, Chrysler, Peugeot og Renault. Det var således på Matras fabrikker, at Renault Espace og den spøjse Renault Avantime blev produceret.
Matra Rancho
Motor: R4 benzin, 1.442 ccm
Ydelse: 80 hk / 120 Nm
0-100 km/t: 16,3 sek.
Tophastighed: 145 km/t
Vægt: 1.130 kg
Forbrug: 10,2 km/l
En af de andre grunde til at det er Matra Rancho, jeg er mest usikker på, er fordi modellen også var det franske mærkes mest populære med godt 58.000 eksemplarer solgt. Under udviklingen af Rancho havde Matra kigget i retning af Land Rover og deres succes med terrænduelige personbiler med god plads.
Matra Rancho skulle være et budgetvenligt modstykke til Land Rover. Bilen blev af Matra bygget i fiberglas og polyester, så vægten kun lige sneg sig over 1,1 ton. Den lette livsstilsbil kunne dog ikke løse problemerne for Chrysler, som ejede franske Simca, som byggede Rancho med Matra. Derfor solgte Chrysler sit europæiske led fra til PSA, som ejede Talbot, der tog over og solgte bilen som Talbot Matra Rancho i 1979.
Den ukendte Matra Rancho på billederne kan blive din for 79.900 kr. Se den her.
e.GO Life






Med al den snak om elbiler i tiden, burde det ikke være muligt med en europæisk produceret elbil til salg på Bilbasen, som den brede befolkning ikke har hørt om. Ikke desto mindre vil det undre mig, hvis du er bekendt med firmaet e.GO og deres kompakte Life-model.
Firmaet e.GO er ikke gammel i gårde. Faktisk blev de først etableret i 2015 af Günther Schuh, der er professor på det tekniske universitet i Aachen, Tyskland. I 2010 etablerede han firmaet StreetScooter, der leverede så mange elektriske varevogne til det tyske postvæsen, at det tyske postvæsen købte firmaet i 2014. Alene i Tyskland kører omkring 13.500 elektriske varevogne fra StreetScooter rundt.
e.GO Life
Motor: El
Batteri: 22 kWh
Rækkevidde: 125 km
Ydelse: 78 hk
0-100 km/t: ???
Tophastighed: 122 km/t
Selvom den gode Günther således ikke er ubekendt med at udvikle elbiler, er denne e.GO Life er det første skud på stammen i den nye virksomhed. De første biler blev leveret til kunderne i maj 2019, hvorefter en vis pandemi satte en stopper for produktionen. Først denne sommer fik e.GO startet produktionen op igen, hvor det forventes, at der produceres op mod 2.500 biler i 2022.
Produktionsplanerne er dog langt større, da e.GO har etableret produktionsaftaler på fabrikker i både Grækenland og Bulgarien, der giver en produktionskapacitet på over 30.000 af e.GO Life over årligt. Den lille e.GO Life er bygget i thermoplast og har et 22 kWh batteri, hvilket giver en opgivet rækkevidde på 140 km.
Denne e.GO Life er den billigste fabriksnye elbil med en pris på bare 114.800 kr. Se den her.
Mini Marcos









Selvom navnet antyder det, er denne Mini Marcos ikke bygget af Mini, Austin eller Morris, som de fleste nok kender. Mærket er britiske Marcos, der har en ufatteligt rodet historik som bilmærke med tre konkurser og utallige opkøb og ejerskifte i årenes løb – mange af dem håbefulde bilelskere, der ville puste nyt liv i et gammelt mærke.
Marcos kørte med en noget atypisk forretningsmodel med denne Mini Marcos. Den kunne købes komplet eller som en såkaldt kit car. Som kit car leverede Marcos en formstøbt karosse af glasfiber, hvortil man fik chassis, undervogn og motor fra en Morris Mini, som man selv skulle samle.
Mini Marcos
Motor: R4 benzin, 1.275 ccm
Ydelse: 115 hk
0-100 km/t: ???
Tophastighed: Ca. 160 km/t
Vægt: