Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
AF Zacharias Lund FOTO Salgsbilleder
I denne uge skal det handle om tre biler, der på overfladen kan fremstå en smule gængse og måske endda uinteressante. Når først man får startet motorerne op, går det dog hurtigt op for de fleste, at sjov sagtens kan komme i kedelige former. De tre udvalgte fås sågar alle for under 150.000 kr.
LÆS OGSÅ | 3x hidsige cabrioleter til lottomillionæren
Der er blevet plads til en Volkswagen med samme drivlinje som politiets hurtige civilbiler, en BMW med en skelsættende rækkesekser og et tungt direktørdrog med masser af muskler fra Mercedes.
Husk nu, man skal ikke dømme en bog på omslaget, det samme gælder biler: Man skal ikke kun dømme dem på eksteriøret.
Når politiet skal eftersætte, kræver det både pondus og en god slat hestekræfter. Denne VW Passat 3,6 FSI har både pondus, kræfter og en alt andet end iøjnefaldende udstråling, hvilket nok forklarer, hvorfor modellen blev brugt af politiet som diskret civilbil.
Det ligner mest af alt bare en helt almindelig Passat, men med 300 rappe benzinheste klares accelerationen fra 0 til 100 km/t på bare 5,5 sekunder. Politiets nuværende Passat klarer til sammenligning turen på 7,6 sekunder.
LÆS OGSÅ | 3x voldsom Volvo til under 200.000 kr.
Det er altid sjovere at kunne tælle til seks under kølerhjelmen, og da politiets Passater tilmed kører med dieselhakkere i dag, er der ingen tvivl om, hvilken af de to jeg helst ville være Bent Betjent i.
Politiet har brugt Passat som politibiler siden 2008 og denne FSi-variant er blevet brugt i civilflåden side om side med Skoda Superb, der i øvrigt kører med den samme drivlinje.
Motor: VR6 benzin, 3.597 cm3
Ydelse: 300 hk / 350 Nm
0-100 km/t: 5,5 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 10,8 km/l
Mål (L/B/H): 477/182/147 cm
Køreklar vægt: 1.722 kg
Bagagerumsvolumen: 541 liter
Nypris: 629.098 kr.
Når man er færdig med at lege civilbetjent og skræmme bilisterne omkring sig, er det værd at bemærke, hvor intetsigende den egentligt er udefra.
Man kan helt roligt rulle op til et lyskryds, kigge over på makkeren i sin dumme Golf GTI og ellers vise ham, hvordan et sæt baglygter ser ud på en Passat.
Er man til en nedtonet Volkswagen, ideen om at køre en bil magen til politiets og 6-cylindrede motorer, så kan denne 3.6-liters Passat blive din for 139.700 kr. og du kan blive klogere på den lige her.
Det ligner mest af alt bare en helt standard 3-Serie Touring fra 2007, hvor man har valgt at fjerne modelbetegnelsen og give den en sort nyregrill, men tro mig, så kedelig er den ikke. Foruden den frække, brune læderstue, der er lidt af et særsyn, er motoren under hjelmen ganske bemærkelsesværdig.
LÆS OGSÅ | 3x ministerslæder til under 350.000 kr.
Det er en 3-liters rækkesekser med to turboer og 306 hk, der skubber familieøsen fra 0 til 100 km/t på under seks sekunder. Med de to turboer var 335i desuden den første 3-Serie fra BMW, der blev tvangsfodret af turboer – hvilket BMW siden har holdt fast i.
Når først du åbner op for sluserne og lader turboerne spole, er der ingen tvivl om, at der ikke er tale om en almindelig 3-Serie, som den din onkel Preben kører rundt i.
Motor: R6 benzin, 2.979cm3
Ydelse: 306 hk / 400 Nm
0-100 km/t: 5,6 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 10,2 km/l
Mål (L/B/H): 452/182/144 cm
Køreklar vægt: 1.690 kg
Bagagerumsvolumen: 450 liter
Nypris: 758.198 kr.
Lyden af den legendariske rækkesekser fra BMW er ikke til at tage fejl af. I denne 335i bliver det nærmest lidt en spøjs kombination med den lækre motorlyd, der trækker opmærksomhed, og så et eksteriør, som ikke vender et eneste hoved på vejen.
LÆS OGSÅ | 3x hurtige tyske stationcars fra 00’erne
Til en pris på 139.500 kr. er det en fin familiebil, der sagtens kan byde op til dans og rive dig rundt. Udefra er historien dog en helt anden, når man ser den holde helt uskyldigt i en parkeringsbås. Lyder det som noget for dig? Så kan du se den lige her.
Umiddelbart ligner det en halvsløv direktørbil fra 90’erne, der har tøffet afsted de sidste 20 år.
Virkeligheden er dog helt anderledes og nøj, hvor er denne CL500 en vaskeægte sleeper. Der er ikke en eneste indikation på, at der ligger en tørstig 5-liters V8-motor under den kølerhjelm, som bare venter på at suge benzin ud af tanken og penge ud af dine lommer.
Denne CL500 er en smule mere iøjnefaldende end de to andre udvalgte. Længden på lige under fem meter gør det også svært at overse den i landskabet, men udover det emmer eksteriøret mere af blød hat end det gør af muskelbundt med spræl i.
Motor: V8 benzin, 4.966 cm3
Ydelse: 306 hk / 460 Nm
0-100 km/t: 6,5 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 7,5 km/l
Mål (L/B/H): 499/186/140 cm
Køreklar vægt: 1.775 kg
Bagagerumsvolumen: 450 liter
Der må dog heller ikke være for meget spræl i. CL-klassen er Mercedes’ serie af grand tourers, der skal kunne køre langt, hurtigt og komfortabelt. Motorens 5-liters sluger en masse benzin, så aspektet med at kunne køre langt, køber jeg ikke helt ind på. Ikke desto mindre er komforten nok dens force.
CL-klassen var i sin tid coupé-udgaven af S-klassen, hvilket bevidnede om høj komfort og samtidigt et væld af interessant udstyr. I denne CL500 får man blandt andet køl i sædet, BOSE-lydanlæg, fartpilot og integreret navigation – noget de færreste biler i 2001 havde.
Er man til en lidt ældre sleeper med V8-motor og komfort som en S-klasse, så kan denne CL500 blive din for 149.900 kr. og du kan se det lange hyl lige her.
Lignende biler til salg på Bilbasen:
Find flere lignende biler på Bilbasen her.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.