3X

3x populære ungdomsbiler fra 00’erne

Af i 3X
Hvilken bil drømte du om, da du var 18 år? Hvis du var ung i 00’erne tør vi godt vædde med, at én af disse tre udvalgte biler stod højt på din eller dine kammeraters ønskeliste.

Af: Simon Hallenslev / d. 1. marts 2021

Når man er helt ung og blåøjet, har tidens trends og tendenser stor indvirkning på, hvem man er og gerne vil være. Der er altid nogen, der er sejere end en selv og altid nogen, der har en bedre smag i musik, tøj eller biler. Og det er de seje, man higer efter.

Derfor opstår der ind i mellem nogle trends, der fremstår nærmest uforklarlige. Trends der er startet hos nogle af ‘de seje’ og derefter har spredt sig som ringe i vandet. Vi er gået tilbage i tiden for at se, hvad de seje og populære selv kørte rundt i, da vi slog vores folder i danske provinsbyer i løbet af 00’erne.

Hvis du er bilglad og er vokset op i slut 90’erne og 00’erne, vil du med stor sandsynlighed være stødt på de tre bilmodeller, vi har udvalgt. Typisk i forbindelse med høj musik, hjulspin og tvivlsomme håndbremsevendinger.

Darlingen: VW Golf IV

For mange er VW Golf IV sikkert bare fjerde generation af den Golf-serie, alle kender så godt. Men en udvalgt skare ved, at netop VW Golf IV var creme-de-la-creme blandt ungdommens hårde kerne i adskillige søvndyssende provinsbyer.

Særligt hvis man kunne fremskaffe sig et eksemplar, som den du ser på billederne. Hvis pengene ikke rakte til den fuldfede Golf R32 eller GTI Turbo, var denne variant husmandsversionen, de bilglade typisk gik efter. Under hjelmen ligger en 2,3-liter V5 motor, der yder 170 hk.

LÆS OGSÅ | 3x mest uøkonomiske biler på Bilbasen

Det var ikke fordi, den nødvendigvis var den hurtigste blandt ungdommens lommeraketter med en acceleration fra 0 til 100 km/t på 8,1 sekunder. De 5 cylindre gjorde den ingenlunde til den mest økonomiske — men de gav et lydbillede, der var udover det sædvanlige.

Selv hvis budgettet kun rakte til en 1,6-liters Golf IV med 100 hk, så var den stadig en eftertragtet ungdomsbil. Hvorfor det blev sådan, kan vi ikke svare på. Det eneste, vi ved med sikkerhed, er, at Golf IV har sat sit aftryk på brugtbilmarkedet. I dag ligger Golf IV nemlig fortsat i spidsen af de modeller, der søges mest efter på Bilbasen.

Baghjulstrækkeren: BMW 323i

Man siger, at en kliché er kun en kliché, fordi den bliver brugt for ofte. Og det kan der være noget om. Her giver vi dig nemlig én af de mest velbevarede bil-klichéer: En BMW 3-et-eller-andet-i er en eftertragtet drengerøvsbil i provinsen. Det var den og det er den.

Særligt den, du ser på billederne, der står til salg her, er ærkeeksemplet på den BMW, man sukkede efter. Brede skærme, tonede baglygter og eftermonteret bagpotte. Alt sammen skruet på en bil med seks cylindre, 170 hk og baghjulstræk.

LÆS OGSÅ | 3x dyre Brian-biler på Bilbasen

Personligt drømte jeg en BMW 323i, da jeg skulle have min første bil. Men efter at have besigtiget tre biler, som alle havde et sæt billigere dæk på baghjulene end på forhjulene, fandt jeg ud af, at jeg næppe var den eneste ungkarl med den drøm. Billige dæk betød billige brændere. Og det betød hårdt liv for de gamle Bimmere.

Seks cylindre, 170 hk og baghjulstræk lyder i en ansvarlig voksens ører som en dårlig kombination til en nyudklækket 18-årig bilist. Spørger du den nyudklækkede bilist får piben med garanti en anden lyd. Derfor er der stadig er rift om BMW’s budgetbaghjulstrækkere på Bilbasen.

Varevognen: Seat Leon Cupra

I slutningen af 00’erne opstod et helt nyt bilfænomen, der satte stort aftryk på scenen for ungdomsbiler i provinsen. Den 1. januar 2009 introducerede man nemlig de såkaldte papegøjeplader. De skulle gøre det overskueligt at spotte, hvem der havde betalt moms af deres varebil uden bagsæder.

Bilfænomenet, det medførte, havde naturligvis ikke meget med varebiler og moms at gøre for unge. De så i stedet den massive besparelse, der kunne hentes ved at droppe bagsæderne, hvilket åbnede bilmulighederne gevaldigt op, trods budgettet var uændret.

LÆS OGSÅ | 3x billige V8’ere på Bilbasen

En model, der virkelig fik sin udbredelse sammen med papegøjepladerne, var Seat Leon Cupra. Den var ny, fandens fiks og hurtig, uden at stikke af i pris, fordi den kunne bestilles som ‘varevogn’. Udover det faktum, at man med Seat Leon Cupra fik ret meget kvik bil for pengene, blev den også hurtigt kendt for at være let at tune.

Der åbnede sig en favr ny verden for de pige- og drengerøve, der før kun havde kunne skrue et sportsluftfilter og en ny potte på deres gamle bil. Med Seat Leon Cupras computerstyrede turbomotor kunne der hentes betydeligt flere heste end de 240 hk, den var udstyret med fra fabrikken. Helt apropos er bilen på billederne rullet til 339 hk. Se den her, hvis ikke den er solgt.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.