Test: Nio ET5 har, hvad der skal til – men prisen spænder ben
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Af: Simon Hallenslev / d. 12. oktober 2021
Når man går op i biler er der få ting, der er så underholdende som et gedigent trackday-arrangement. Problemet er bare, at det sjældent kræver mere end en håndfuld omgange før, hverdagsbilens begrænsninger begynder at vise sig på baneanlægget.
Med mindre vi snakker Porsche 911 GT3, bliver de fleste personbiler hurtigt presset på en racerbane. Det koster med andre ord let både nye klodser og skiver, når man er færdig. Derfor giver det mening at købe en bil der er bygget til banekørsel og intet andet.
LÆS OGSÅ | 3x luksusbiler på budget
I denne artikel udvælger jeg 3 biler til dig, der brænder for banekørsel. Bilerne er uden afgift og kan ikke indregistreres. Til gengæld kan de smides på en trailer og give dig adskillige sjove timer på racerbanen samt skåne din hverdagsbil for unødigt stress.
De 3 udvalgte biler udbydes til 3 forskellige budgetter, og jeg giver dig den billigste først. Hvilken kunne du tænke dig at dominere Jyllandsringen i?
Det er hårdt at erkende, at man nok ikke bliver Formel 1-stjerne. Med mindre du hedder Visti eller Lundgaard til efternavn, er milliardær eller har en far, der er det, kommer du næppe til at tage Eau Rouge med klampen i bund i en Formel-bil med dit navn på.
Alligevel er der håb for dine Formel-drømme lige her på Bilbasen. Denne Royale RB24 er en vaskeægte Formel-bil med ét sæde og fire fritliggende hjul. Bevares, med en 4-cylindret motor på 1,6 liter med 120 hk kommer du ikke til at køre om hjørner med Formel 1-bilerne. Heller ikke hvis det er en Haas…
LÆS OGSÅ | 3x billige sleepers der kan tage fusen på de fleste
Royale var en britisk konstruktør i adskillige racerløb, der både byggede de såkaldte ‘single seaters’, altså Formel-biler, såvel som andre racerbiler fra 1968 til 1987. Formel-bilerne blev bygget til hovedsageligt at deltage i Formel Ford samt lilleput-klasserne til Formel 1: Formel 2 og 3.
Denne Royale RB24 er fra 1977 og helt klar til race. Selvom 120 hk ikke lyder af meget, så er det mere end rigeligt, når de kun skal bruges til at skubbe 400 kg rundt på en racerbane. Den kan blive din for 150.000 kr. Og du kan se den her, hvis ikke den er solgt.
Hvis du vil have racerbanesjov for alvor, er denne Datsun 240Z helt sikkert noget for dig. Den er opbygget efter alle kunstens regler indenfor historisk race og kommer med alle de rigtige certifikater og godkendelser.
Bilen har kørt historisk race og har sin såkaldte HTP-godkendelse (Historic Technical Passport) helt frem til 2024. Derfor behøver du ikke at nøjes med trackdays, og kan tilmelde dig historiske racerløb i 1971-klassen, som bilen iøvrigt vandt i 2015 og 2019. Herudover er den rekordindehaver, da den holder den nuværende banerekord om Ring Djursland.
LÆS OGSÅ | 3x maksimal køreglæde til 100.000 kr.
Det er ikke så underligt, at denne Datsun 240Z dominerer de klassiske race, den deltager i. Under hjelmen ligger nemlig en Datsun-motor, der har været forbi Rebello Racing. De amerikanske motorbyggere fra Rebello har speciale i netop 240Z-motoren, som de har bygget flere vilde varianter af.
Blandt andet har Rebello bygget motoren til en højhastighedsbil målt til 276,8 km/t på saltsøen Bonneville. Dét var nok til at slå en 25 år gammel rekord i bilens klasse.
Med en strippet kabine, for- og bagklap i kulfiber og en bumstærk racermotor, er der grobund for mange sjove timer bag rattet af denne Datsun 240Z. Skal den være din, må du af med 550.000 kr. Se bilen her, hvis ikke den er blevet solgt i mellemtiden.
Hvis du inderligt vil dreje hoveder på racerbanen, er det denne Pro Sport LM3000 Cosworth, du skal købe. Knaldrøde Ferrarier og Lysegrønne Lamborghiner har intet på denne Le Mans-maskine i British Racing Green.
Jeg skriver ‘Le Mans-maskine’, selvom denne Pro Sport LM3000 Cosworth aldrig har betrådt asfalten på Circuit de la Sarthe. Britiske Pro Sport byggede bilen specifikt til Le Mans i 1992 og meldte den til af flere omgange. Grundet manglende kapital blev deltagelsen desværre aldrig en realitet.
LÆS OGSÅ | 3x biler du aldrig har hørt om
Det er generelt svært at finde information på Pro Sport LM3000 Cosworth. Men det er ikke så mærkeligt. Der er nemlig eftersigende kun produceret 20 eksemplarer på verdensplan.
Som navnet indikerer, er motoren i denne Le Mans-racer bygget af de habile motorbyggere fra Cosworth. Her er man startet med udgangspunkt i en 3-liters V6’er fra en Ford Scorpio og derefter læsset race-indmad i. Derfor yder den 320 hk.
Denne Pro Sport LM3000 Cosworth er nummer 16 ud af 20 biler, har ikke kørt andet end en håndfuld opvisningsløb og kan blive din for 749.800 kr. Se den her, hvis ikke den er solgt.
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Hvornår kan det egentlig betale sig at reparere på en gammel bil, man gerne vil sælge? Læs med her og find ud af det.
Føler du, at livet bag rattet af din Golf eller Focus er lidt langtrukkent? Vi har samlet tre bud på biler med over 250 hk, der kan gøre livet lidt sjovere, uden det koster spidsen af en F-35.
Det ser ud til, at Volvo EX90 bliver præcist den strømførte luksusssvensker, vi alle regner med. Vi har fået første kig på flagskibet.
EQS SUV 680 er den første elbil fra Mercedes-Maybach, og den 658 hk stærke SUV er smurt ind i luksus og overflod.
Volkswagen har premiere på sit nye elektriske flagskib – ID.7. Den store model kommer med ny elmotor med 286 hk og rækkevidde op til 700 km.
Lancia skal tilbage på landkortet, og det sker med en genstart. Ny designlinje, italiensk luksus – og i 2024 den første nye model. Konceptbilen Pu+Ra viser vejen.
Launch control. To ord du nok ikke havde forventet at høre i sammenhæng med en Volkswagen Lupo, men den er god nok. Ugens fund er et komplet sindssygt et af slagsen.