Skal du krydse Antarktis, føle dig som en præsident eller bare eje tysk motorteknik i særklasse, så er der her tre muligheder for netop det. Alle til under 50.000 kr.
AF: Zacharias Lund FOTO: Salgsbilleder
I denne uge har jeg udvalgt tre interessante biler, der ikke koster en formue. Der er faktisk en del spændende biler til salg for under 50.000 kr. De er ikke nødvendigvis de mest fornuftige valg i prisklassen, men de er bestemt i den mere spændende ende.
Der blevet plads til en fransk præsidentslæde, en russisk arbejdsvogn og tysk teknik i verdensklasse. Alle sammen for under 50.000 kr.
Den franske præsidentslæde: Peugeot 607




Den er god nok. Man kan blive kørende som flere af de franske præsidenter gennem tiden for en skarp pris. Peugeot 607 har gennem tiden ført et par af de franske ledere rundt i landet. Nu kan den føre dig rundt i det danske land.
Den står som et sjovt alternativ til de tyske pendanter, hvor man nemt kan vælge tilsvarende 5-serie, A6 og Mercedes E-klasse. Det er de lidt mere vovede, der vælger en 607’er.
Ved lanceringen tilbage i 200 var det ikke ligefrem store former og luksus, Peugeot blev forbundet med, men så kom 607. En 4,8 meter lang slæde, der skulle bringe noget eksklusivitet ind i Peugeots modelprogram. Den overtog fra Peugeot 605, der ikke var en udbredt succes – men det kan man vist heller ikke sige, at 607 blev.
I de godt 10 år, den var på programmet, fik Peugeot bygget 145.000 eksemplarer. Til sammenligning sendte Audi omkring 123.000 A6’ere på vejen alene i 2000. 607 blev ingen favorit blandt køberne.



Peugeot 607 2.2
Motor: R4, 2.231 cm3, benzin Ydelse: 160hk / 217 Nm 0-100 km/t: 9,6 sek. Tophastighed: 220 km/t Forbrug: 10,9 km/l Mål (L/B/H): 488/180/146 cm Køreklar vægt: 1.425 kg
Peugeot fik i sin tid lidt kritik for, at 607 ikke havde nok kræfter. Denne 2.2 har da også ‘kun’ 160 hk at rykke med, men det var hele ideen. Det skal være en komfortabel bil og ikke en sportsvogn.
Man kan få den med en V6-motor, der giver den lidt flere kræfter, mens denne udvalgte er udstyret med en 2.2-liters 4-cylindret benzinmotor.
Læs også: 3x oplagte kronebiler til små penge
For 35.900 kr. får man en bil, der har niveau til at transportere præsidenter rundt. Det er ikke just den hurtigste, men man kan fragte sig rundt med stil og på en alternativ måde.
Det er JNR Biler, der har den til salg og du kan netop nu blive rullende som Jacques Chirac for en billig pris. Du kan opleve den lige her.
Russisk arbejdshest: Lada Niva


Man skal ikke lade sige snyde af den lille kasseformede og kluntede 4×4. Den er mere hårdfør end man tror. Faktisk er Lada Niva det første køretøj med hjul, der har tilbragt 10 år på Antarktis. Tilbage 1983 var det også en Lada Niva, der nåede Nordpolen som det første køretøj med hjul.
Den blev smidt ned på isen med faldskærm og klarede sig gennem gysende 30 minusgrader. Det siger noget om den russiske arbejdshests færdigheder i hårdført terræn.
Med snestorme og ustadigt vejr herhjemme er denne lille firehjulstrækker et genialt køretøj til at forcere hvad end, den bliver stillet for. Hvis den kan klare snemasserne i Arktis, så kan en lille snestorm i Danmark ikke udfordre den russiske Niva.
En tur op til Mount Everest basecamp (5.200 meter) har en lignende model også klaret, så mon ikke Himmelbjerget eller Valby Bakke tages i stiv arm.
Den er interessant på sin helt egen måde. Man ser dem sjældent i Danmark, men de gemmer sig derude og man kan være heldig at se dem på vejene i ny og næ. Der findes endda en ‘Lada Niva-klub’ i Danmark med over 500 medlemmer, hvor man må formode, at de fleste har den hårdføre russer holdende.

Lada Niva
Motor: R4, 1.690 cm3, benzin Ydelse: 82hk / 133 Nm 0-100 km/t: 19 sek. Tophastighed: 137 km/t Forbrug: 10,5 km/l Mål (L/B/H): 374/168/164 cm Køreklar vægt: 1.185 kg
Komfort skal man ikke regne med. Faktisk skal man nok nærmere forestille sig en dåse á la Amanda Frokostrogn med hjul, før man sætter sig ind. Så kan man kun blive positivt overrasket!
Den komplette mangel på komfort har sin charme, hvis du spørger mig. Det har det kantede design absolut også. Det har ikke ændret sig siden 1977, da bilen blev lanceret. Hvorfor også ændre på noget, der fungerer?
Det er en lille charmerende og hårdtarbejdende bil, der for 50.000 kr. kan bringe dig fra A til B uanset terræn. Den er den eneste af sin slags på Bilbasen, så du skal nok ikke tænke for længe over det. Generelt er det en bil, der sjældent bliver sat til salg. Du kan se den lige her.
Tysk motorteknik: BMW 520i



Nok er det ikke den mest kraftfulde BMW nogensinde, men motoren er en favorit i BMW-regi. Rækkesekseren har længe været BMWs go-to motor, og den er også at finde i denne 520i. Netop motoren er nok ikke en udpræget favorit, men den har da seks cylindre, og der står da BMW på den.
I denne fine sedan får man 170 hk fra de seks cylindre med den komfortabel og glædelig overraskelse i kabinen. Denne udvalgte 520i er nemlig udstyret med en velholdt læderkabine og automatgear, så man for alvor kan nyde tilværelsen bag rattet af sin store tyske bil.
Det virker næsten for godt til at være sandt. Kan man virkelig få en seksbenet BMW 5-serie med automatgear og læderstue for under 50.001 kr.? Svaret er ja.
Denne 520i er fra 2002 og hører derfor fra til generationen E39, der umiddelbart anses for at være en ganske pålidelig årgang af BMW’er. Tilmed er 5-serie også komfortabel, og kvaliteten i kabinen er svær at slå til prisen.




BMW 520i
Motor: R6, 2.171 cm3, benzin Ydelse:170hk / 210 Nm 0-100 km/t: 10,2 sek. Tophastighed: 220 km/t Forbrug: 10,1 km/l Mål (L/B/H): 478/180/144 cm Køreklar vægt: 1.475 kg
Hvad skal sådan en 5-serie så koste? For netop denne 520i i Titanium Silver Metallic skal man hoste op med 39.995 kr. hvilket er svært ikke at blive begejstret over.
Den har kørt 244.000 km, men der burde stadig være masser af liv tilbage i den tyske bimmer. Det er et interessant valg i den forstand, at man for forholdsvis få penge, kan komme ud og rulle tysk teknik, der for ny kostede godt og vel 13 gange så meget.
Det er Ramsdal Biler, der har BMW’en til salg og du kan netop nu få fingrene i den. Skal du være ejer af en 6-cylindret BMW, så kan du opleve den fine bimmer lige her. Men slå til før det er for sent. BMW E39 er i høj kurs.