Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Jeg er ikke specielt sart med den Renault Laguna III, jeg har lige nu. Det er en brugsbil og børnene er stadig relativt små, så deres beskidte sko kommer uundgåeligt til at ramme forsædernes bagside og der kommer også kiksekrummer i deres barnestole. Nogle gange er ro på bagsædet et par minutter med støvsugeren værd.
LÆS OGSÅ: 5 ting du fortryder, når du køber bil
Men selvom jeg er mere large end jeg har været med tidligere biler, så er der stadig nogle ting som kan få tandhjulene til at børste tænder i min hjernekasse. Ting der får blodtrykket til at kysse det røde felt. Ting som passagerer bare skal lade være med i min bil.
Skrammer på instrumentbordet er næsten umulige at fjerne igen, så hold venligst fødderne på gulvet. Heldigvis er det også farligt, hvis airbaggen går af, så hvis ikke din passager har respekt for dig, så har hun det forhåbentlig for risikoen for brækkede ben og næse i tilfælde af frontal kollision.
Jeg ved godt, at det ikke fjerner al skidt fra fødderne, men det er god stil lige at banke fødderne sammen inden bilens måtter betrædes.
I mange biler behøver man næsten ikke lægge vægt i, når døren skal lukkes. Nogle smækker døren, som skulle de ramme bolden til rundbold. Lad være med det – hellere smække en ekstra gang, fordi det var for blødt.
LÆS OGSÅ:Tesla har ødelagt min bagdel
Jeg er 190 cm høj og vejer cirka det dobbelte af min kæreste. Når hun har kørt i bilen og der holder en bil ved siden af, så kræver det nogle gange akrobatiske evner at klemme korpusset ind i sædet. Jeg har udviklet en metode, hvor jeg rækker højre ben ind og med hælen skubber sædet tilbage, så jeg klarer mig. Men det kunne være lækkert, at komme ud til en bil, hvor hun har kørt sædet tilbage inden hun forlod den.
Hvorfor dugger ruderne i passagersiden? Okay, det her er virkelig irriterende. Hvem har lukket for luftdyserne – inklusiv den helt til højre, som man ikke kan nå, mens man kører?
SE OGSÅ:Video: Vi tester køreklare biler under 10.000 kroner
Hvorfor dugger alle ruderne? Hvorfor lugter her lidt af prut? Ahh, der er én (læs: min kone) der har slukket helt for klima-anlægget! Don’t do it! Never. Ever. Bare stop med det. Tak
Mit blodtryk stiger bare ved at skrive om disse irritationsmomenter. Hvad irriterer mon dig?
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.