Mercedes trykker til kræfterne i den åbne SL, så den nye SL 63 S E Performance yder 816 hk og spurter til 100 km/t på 2,9 sekunder – men der er også en anden skelsættende nyhed.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Mercedes SL har taget en ny retning, efter producenten besluttede sig for – for første gang – at lade eksperterne hos AMG stå for den komplette udvikling. Mercedes-AMG SL er sendt mere i dynamikkens retning, og den store cabriolet er mere direkte end nogensinde tidligere.
Med den helt nye topmodel er den også stærkere, end nogen SL før den nogensinde har været tæt på at være: AMG SL 63 S E Performance (og træk så vejret igen) bruger som standardudgaven SL 63 4Matic+ en V8-motor til den primære fremdrift, men den har kraftig elektrificering i ærmet. Rettere sagt ved bagakslen, hvis vi skal have placeringen helt på plads.
Den samlede ydelse i den stærkeste og mest elektrificerede SL til dato er 816 hk, og drejningsmomentet lyder endnu mere imponerende. 1.420 Nm. I Mercedes A 200 ligger der en benzinmotor med 163 hk, 4 hk fra en lille elmotor – og i alt 270 Nm. SL-topmodellen har et mere end fem gange så højt drejningsmoment.







SL for første gang med ladekabel
4-liters V8-motoren med 612 hk og dens kompagnon, elmotoren ved bagakslen med 204 hk, giver formidable præstationer. 0-100 km/t på 2,9 sekunder er godt nok ikke overvældende for en bil med 816 hk (topfarten er 317 km/t), men i den nye SL 63 S E Performance handler det lige så meget om, hvordan responsen er fra drivlinjen.
Drivlinjen stammer fra S-Klasse og AMG GT 4 Door, og Bilbasen har tidligere testet sidstnævnte. Sammenkoblingen af benzinmotor og elmotor er smidig og fascinerende, og det unikke i forhold til den nye SL-topmodel er, at den for første gang i SL-historien er en plug-in hybrid. Her handler det ikke om at køre langt på strøm, for batteriet er på kun 6,1 kWh og rækkevidden på strøm stort set ligegyldig. Det handler det i stedet om, at elmotoren altid har juice nok til at give hele drivlinjen – og føreren – øjeblikkelig respons og, mildest talt, overvældende overskud.
Der vil altid være strøm i batteriet til lynhurtige overhalinger eller hård acceleration ud af et sving, og der er fire niveauer for regenerering af strøm fra nedbremsninger. Da elmotorens kraftudvikling – i forhold til benzinmotorens – kan reguleres ekstremt hurtigt, giver kraftfordelingen mellem hjulene dynamiske fordele. Elmotorens vægt ved bagakslen skulle også give SL forbedret balance og præcision i forhold til de øvrige SL’ere.







Kend den på (lade-)klappen
Som topmodel skiller SL 63 S E Performance sig behørigt ud fra de svagere medlemmer af familien, som er SL 43 (381 hk + 14 hk fra en lille elmotor), SL 53 4Matic+ (476 hk) og SL 63 4Matic+ (585 hk). Klappen til opladning er, mere eller mindre elegant, integreret i bagkofangeren og afslører den første SL-PHEV. Ny er også modelbetegnelsen i rød, rillede afgangsrør til udstødningen og E Performance-signaturen på forskærmene. Bilens aerodynamik er desuden tilpasset hybrid-drivlinjen – så der er faktisk også tænkt over forbruget.
SL blev med overgangen til AMG-familien ikke bare mere dynamisk, men også mere praktisk. Standard har den for første gang fire sæder, selv om den som såkaldt 2+2-model mest er for to personer foran og et par tasker eller en hund på bagsædet.
E Performance-modellen er udstyret med ting, som koster ekstra til de svagere SL-varianter. Baghjulsstyring, keramiske bremser (større end på de øvrige modeller), adaptiv affjedring med semi-aktiv antikrængningssystem – og selvfølgelig flere køreprogrammer, som giver mulighed for bedst muligt at udnytte både benzinmotor og elmotor.