Kia EV3 bliver billigere end forventet
Sammen med priser på flere EV3-modeller kommer også nyheden om, at Kia sælger versionen med den store batteripakke 5.000 kr. billigere end forventet.
TEKST OG FOTO Morten B. Bek
Navnet Mercedes SL får amerikanske rigmænd og affærer med deres sekretærer, solbeskinnede palmer, landskaber med endeløse store pumper over oliebrønde og herregårdslignende huse frem på min indre lystavle. SL, Sport Light, har for mig aldrig stået for hverken let eller sportslig, måske bortset fra de oprindelige modeller fra 1950’erne.
SL i den helt nye generation er for første gang sendt “ud af huset” fra Mercedes’ eget julemandsværksted til AMG i Affalterbach. Et ønske om mere sportslighed – det giver sig selv. Men også et ønske om at spare penge, for en ny SL med benzinmotor som en unik model går bare ikke mere. Den nye SL er derfor den åbne søstermodel til den nye AMG GT.
LÆS OGSÅ | Test: Syntetiske knald i Mercedes-AMG C 43
Det lyder som en situation, hvor alle kommer ud som vindere. Både Mercedes og kunderne. Men den cabriolet, som er kommet ud af AMG-overtagelsen ser desværre bedre ud på papiret (og når man bare ser på den), end den føles i virkeligheden. Forventningerne er enorme, når en SL med 63-betegnelsen og et prisskilt på over 4 millioner kroner kommer til test, og den nye AMG kan ikke helt leve op til de forventninger.
Den første åbne Mercedes SL fra 1957 kom til som en eftertanke. Den amerikanske Mercedes-forhandler, en ivrig og meget succesrig type med navnet Max Hoffman, var helt sikker på, at amerikanere med velpolstrede bankkonti ville rive en åben SL ud af hænderne på forhandlerne. Mercedes gav efter, og i dag er SL konsekvent lig med et tag, der kan fjernes.
Glemt og tilgivet er det tunge foldetag, som populariteten fik udstyret femte og sjette generation SL med. Især forgængeren til den nye SL havde fylde, overflod og proportionsforvirring i alt for stor målestok. Lethed var der på ingen måde i designet, og her er den nye SL en modsætning.
Den er stor og den ser tung ud, men den vejer meget mindre end en stor elbil. I mine øjne er den en skønhed og en SL med en smuk karakter, som ikke er set siden R129-modellen, der blev introduceret i 1989. Kalechen, på testbilen i en dybrød kulør, som man betaler cirka 10.000 kr. ekstra for, giver de stramme linjer, som de sidste mange års SL’ere har været foruden.
Hvis jeg skal fæstne mig ved den tykke kaleche, som man hæver og sænker ved at trække en virtuel knap fra en side til en anden på infotainmentsystemets skærm, så er det som at følge en aktiv kunstinstallation, når den arbejder. Hvis vejret havde været andet end regntungt det meste af testugen, kunne jeg have imponeret mange flere mennesker med min optræden. Unødvendigt, egentlig, for manges øjne følger alligevel den brede cabriolet.
Med få undtagelser – og de er korte – kører jeg med tag og ruder oppe som et beskyttende lag mod hård blæst og vand. Det burde være en sublim og helt stille køreoplevelse, men der er uventet meget støj fra verden udenfor i SL. Det er første streg i regningen for en bil, der er kendt som en super-luksuriøs grand tourer. Endnu mere sjofelt er det, at dele af kabinen er præget af knirkelyde. Muligvis infotainmentskærmen (den kan vinkles, hvis solen gør den svær at aflæse), men også noget bag panelerne. Det ville jeg ikke finde mig i, hvis jeg købte en Mercedes til over 4 millioner kroner.
Jo, materialerne er smukkere og tykkere end i C-Klasse, men designet er ikke unikt nok eller udtrykket virkelig, sådan virkelig, dyrt. Jeg synes, BMW med 8-serie laver den mere intime, sportsligt anlagte og lækre kabine, men meget af det handler om smag og personlig stil.
En tæt sammenligning med 8-serien har i øvrigt aldrig været mulig før nu. SL har været til to personer, 8-serie til fire. AMG har givet SL fire sæder (ikke nødvendigvis siddepladser, for der er trangt som i en krybekælder), og jeg vil tro nogle økonomifokuserede folk hos Mercedes har krævet det for at gøre bilen mere interessant for et større publikum.
Den nye SL er teknisk set ikke længere en roadster, men en cabriolet, og i mit hoved må det betyde, at sportsligheden træder endnu mere i baggrunden, end det vi allerede kender SL for. Når der er bagsæder, som kan indeholde et par små mennesker, en hund eller nogle tasker, så har man tænkt på mere praktisk bil end 100 procent sportsvogn.
SL har også, igen for første gang, firehjulstræk. Træk på alle fire hjul giver sikkerhed, og det er blevet til mange producenters sikkerhedsnet for at sælge altid kraftigere biler. Men har SL-køreren manglet firehjulstræk for at nyde køreturen og for at have det sjovt?
SL kommer i tre motorvarianter, og det er kun den ligegyldige af dem, der kommer med baghjulstræk. En ligegyldig SL? SL 43 har en firecylindret motor, og selv om den har 381 hk, så har det projekt ingen gang på jord, og en el-udgave af SL ville være mange gange mere interessant. Den formildnende omstændighed for den firecylindrede SL er, at den er over 800.000 kr. billigere end den næstbilligste og ufattelige 1,4 millioner kroner billigere end topmodellen.
SL 55 4Matic+ og den testede SL 63 4Matic+ kører begge med trækket på alle fire, og de kører med en dejlig V8-motor på 4 liter, som ikke er blevet vildere og ringere med generationsskiftet. 585 hk i topmodellen og 476 hk i 55-versionen, men kun 0,3 sekunders forskel fra den meget stærke til den kun lidt mildere.
Jeg skal ikke bryde mit hoved med, om jeg skal vælge en SL 55 eller en SL 63, for det hele begynder først omkring 3,4 millioner kroner. Men jeg ville nok aldrig bruge 600.000 kr. ekstra på at få samme motor, der har flere kræfter og kun er lidt hurtigere.
63’eren laver sød musik med sin V8-motor, men 55’eren vil også lave sød musik med basalt set samme motor. De 585 hk vækkes hurtigt, og turboens vilde opbygning af drejningsmoment gør det sådan set fornuftigt, at man kan sende alle kræfterne ud på fire hjul.
V8’erens kræfter og lyd passer fortræffeligt til den brede SL, og det hele passer bare sammen, når taget så er foldet ned bag bagsædet og den varme luft strømmer ud fra under nakkestøtterne. Åben bil kan man køre året rundt, og med effektive varme fra alle mulige sider er det virkelig sandheden i SL.
Når roen så falder over SL, og den skal falde til på vejen og åbenbare sig som den formfuldendte langtursmodel, som SL i højere grad end dynamik er kendt for, viser den sig som en hysterisk skønhed. Jeg sidder i en SL, der styrer tæt, kontant og sportsligt, og de store dæk følger retningen med det samme. Det er lidt kunstigt, fordi bilen er virkelig bred og aldrig helt i balance, så den vækker ikke min lyst til at udfordre.
Den rige texaner eller fruen fra Beverly Hills skal nok klare den, for SL er stadig sikker og forudsigelig. Men selv om en SL sikkert bare er en dråbe i havet for amerikanske mangemillionærer, og de vælger 63’eren uden at skele til de billigere modeller, så må de leve med noget andet, der virkelig er en stor, stor skuffelse. Det er affjedringen.
Importøren har til testbilen valgt 21” alufælge i en udgave, der koster den nette sum af cirka 62.000 kr., og ikke standardmonteringen, der er 20”. Hvis 20” kan mildne den uheldige affjedring med nogle procent, er det virkelig godt givet ud at holde sig til “små” hjul. SL er hård som et bræt et godt stykke op mod landevejsfart, hvorefter dens adaptive undervogn nogenlunde tilpasser sig vejen. Men nej, det er ikke okay, at det igen og igen føles som om, SL kører rundt på dæk af træ og ikke gummi.
SL er smukkere, end den har været i meget lang tid, og V8-motoren er en evig fryd. Men det samlede indtryk er en skønhed, der ikke ved, hvad den vil være. SL har fået en ny karakter, en ny personlighed, og den virker usikker i sin sag. Ikke helt sportslig, men slet ikke komfortabel nok. AMG har tydeligvis villet rigtig meget med SL, og det har gjort den til noget, den ikke burde være.
SPECIFIKATIONER
Mercedes-AMG SL 63 4Matic+
Motor: V8, 3.982 cm3
Ydelse: 585 hk/700 Nm
0-100 km/t: 3,6 sekunder
Tophastighed: 315 km/t
Forbrug: 7,8 km/l
CO2-udledning: 293 gram/km
Mål (L/B/H): 471/210/135 cm
Køreklar vægt: 1.970 kilo
Trækvægt: 0 kilo
Bagagerumsvolumen: 213 liter
Pris: 3.988.528 kr. (SL fås fra 2.598.934 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
Sammen med priser på flere EV3-modeller kommer også nyheden om, at Kia sælger versionen med den store batteripakke 5.000 kr. billigere end forventet.
En af de bedste elbiler i den dyre ende af skalaen er lige blevet endnu bedre. Mød BMW i5 Touring, der som stationcar giver endnu mere mening.
Engang var det nemt at pege den koksgrå VW Passat med synlige dioder ud i mængden. I dag råder politiet dog over flere modeller, og så har de taget nye tricks i brug. Kan du stadig spotte civilbilen?
GTX-betegnelsen pryder hele VW’s program af nyere elbiler, men her i den mindste af slagsen føles den særlig sportslig.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.