Ny Mini Aceman går efter Volvo EX30
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Mercedes SL har taget en ny retning, efter producenten besluttede sig for – for første gang – at lade eksperterne hos AMG stå for den komplette udvikling. Mercedes-AMG SL er sendt mere i dynamikkens retning, og den store cabriolet er mere direkte end nogensinde tidligere.
Med den helt nye topmodel er den også stærkere, end nogen SL før den nogensinde har været tæt på at være: AMG SL 63 S E Performance (og træk så vejret igen) bruger som standardudgaven SL 63 4Matic+ en V8-motor til den primære fremdrift, men den har kraftig elektrificering i ærmet. Rettere sagt ved bagakslen, hvis vi skal have placeringen helt på plads.
Den samlede ydelse i den stærkeste og mest elektrificerede SL til dato er 816 hk, og drejningsmomentet lyder endnu mere imponerende. 1.420 Nm. I Mercedes A 200 ligger der en benzinmotor med 163 hk, 4 hk fra en lille elmotor – og i alt 270 Nm. SL-topmodellen har et mere end fem gange så højt drejningsmoment.
4-liters V8-motoren med 612 hk og dens kompagnon, elmotoren ved bagakslen med 204 hk, giver formidable præstationer. 0-100 km/t på 2,9 sekunder er godt nok ikke overvældende for en bil med 816 hk (topfarten er 317 km/t), men i den nye SL 63 S E Performance handler det lige så meget om, hvordan responsen er fra drivlinjen.
Drivlinjen stammer fra S-Klasse og AMG GT 4 Door, og Bilbasen har tidligere testet sidstnævnte. Sammenkoblingen af benzinmotor og elmotor er smidig og fascinerende, og det unikke i forhold til den nye SL-topmodel er, at den for første gang i SL-historien er en plug-in hybrid. Her handler det ikke om at køre langt på strøm, for batteriet er på kun 6,1 kWh og rækkevidden på strøm stort set ligegyldig. Det handler det i stedet om, at elmotoren altid har juice nok til at give hele drivlinjen – og føreren – øjeblikkelig respons og, mildest talt, overvældende overskud.
Der vil altid være strøm i batteriet til lynhurtige overhalinger eller hård acceleration ud af et sving, og der er fire niveauer for regenerering af strøm fra nedbremsninger. Da elmotorens kraftudvikling – i forhold til benzinmotorens – kan reguleres ekstremt hurtigt, giver kraftfordelingen mellem hjulene dynamiske fordele. Elmotorens vægt ved bagakslen skulle også give SL forbedret balance og præcision i forhold til de øvrige SL’ere.
Som topmodel skiller SL 63 S E Performance sig behørigt ud fra de svagere medlemmer af familien, som er SL 43 (381 hk + 14 hk fra en lille elmotor), SL 53 4Matic+ (476 hk) og SL 63 4Matic+ (585 hk). Klappen til opladning er, mere eller mindre elegant, integreret i bagkofangeren og afslører den første SL-PHEV. Ny er også modelbetegnelsen i rød, rillede afgangsrør til udstødningen og E Performance-signaturen på forskærmene. Bilens aerodynamik er desuden tilpasset hybrid-drivlinjen – så der er faktisk også tænkt over forbruget.
LÆS OGSÅ | Test: Syntetiske knald i Mercedes-AMG C 43
SL blev med overgangen til AMG-familien ikke bare mere dynamisk, men også mere praktisk. Standard har den for første gang fire sæder, selv om den som såkaldt 2+2-model mest er for to personer foran og et par tasker eller en hund på bagsædet.
E Performance-modellen er udstyret med ting, som koster ekstra til de svagere SL-varianter. Baghjulsstyring, keramiske bremser (større end på de øvrige modeller), adaptiv affjedring med semi-aktiv antikrængningssystem – og selvfølgelig flere køreprogrammer, som giver mulighed for bedst muligt at udnytte både benzinmotor og elmotor.
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
Det er ikke bare navnet, den er gal med. Den nye Renault Espace er gennemsnitlig og har problemer med at skille sig ud eller gøre noget rigtig godt.
Den første elektriske G-Klasse har stor vægt, store kræfter og avanceret teknologi, der gør terrænkørsel legende let.
Nyt fra bilmessen Auto China i Beijing: Kinesiske Hongqi lancerer to helt nye elbiler, SUV’en E-HS7 og sedanen E-H7, der har opladning med helt op til 365 kW!
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.