december 12, 2023

816 hk i den stærkeste Mercedes SL nogensinde

Mercedes trykker til kræfterne i den åbne SL, så den nye SL 63 S E Performance yder 816 hk og spurter til 100 km/t på 2,9 sekunder – men der er også en anden skelsættende nyhed.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Mercedes SL har taget en ny retning, efter producenten besluttede sig for – for første gang – at lade eksperterne hos AMG stå for den komplette udvikling. Mercedes-AMG SL er sendt mere i dynamikkens retning, og den store cabriolet er mere direkte end nogensinde tidligere.

Med den helt nye topmodel er den også stærkere, end nogen SL før den nogensinde har været tæt på at være: AMG SL 63 S E Performance (og træk så vejret igen) bruger som standardudgaven SL 63 4Matic+ en V8-motor til den primære fremdrift, men den har kraftig elektrificering i ærmet. Rettere sagt ved bagakslen, hvis vi skal have placeringen helt på plads.

Den samlede ydelse i den stærkeste og mest elektrificerede SL til dato er 816 hk, og drejningsmomentet lyder endnu mere imponerende. 1.420 Nm. I Mercedes A 200 ligger der en benzinmotor med 163 hk, 4 hk fra en lille elmotor – og i alt 270 Nm. SL-topmodellen har et mere end fem gange så højt drejningsmoment.

SL for første gang med ladekabel

4-liters V8-motoren med 612 hk og dens kompagnon, elmotoren ved bagakslen med 204 hk, giver formidable præstationer. 0-100 km/t på 2,9 sekunder er godt nok ikke overvældende for en bil med 816 hk (topfarten er 317 km/t), men i den nye SL 63 S E Performance handler det lige så meget om, hvordan responsen er fra drivlinjen.

Drivlinjen stammer fra S-Klasse og AMG GT 4 Door, og Bilbasen har tidligere testet sidstnævnte. Sammenkoblingen af benzinmotor og elmotor er smidig og fascinerende, og det unikke i forhold til den nye SL-topmodel er, at den for første gang i SL-historien er en plug-in hybrid. Her handler det ikke om at køre langt på strøm, for batteriet er på kun 6,1 kWh og rækkevidden på strøm stort set ligegyldig. Det handler det i stedet om, at elmotoren altid har juice nok til at give hele drivlinjen – og føreren – øjeblikkelig respons og, mildest talt, overvældende overskud.

Der vil altid være strøm i batteriet til lynhurtige overhalinger eller hård acceleration ud af et sving, og der er fire niveauer for regenerering af strøm fra nedbremsninger. Da elmotorens kraftudvikling – i forhold til benzinmotorens – kan reguleres ekstremt hurtigt, giver kraftfordelingen mellem hjulene dynamiske fordele. Elmotorens vægt ved bagakslen skulle også give SL forbedret balance og præcision i forhold til de øvrige SL’ere.

Kend den på (lade-)klappen

Som topmodel skiller SL 63 S E Performance sig behørigt ud fra de svagere medlemmer af familien, som er SL 43 (381 hk + 14 hk fra en lille elmotor), SL 53 4Matic+ (476 hk) og SL 63 4Matic+ (585 hk). Klappen til opladning er, mere eller mindre elegant, integreret i bagkofangeren og afslører den første SL-PHEV. Ny er også modelbetegnelsen i rød, rillede afgangsrør til udstødningen og E Performance-signaturen på forskærmene. Bilens aerodynamik er desuden tilpasset hybrid-drivlinjen – så der er faktisk også tænkt over forbruget.

SL blev med overgangen til AMG-familien ikke bare mere dynamisk, men også mere praktisk. Standard har den for første gang fire sæder, selv om den som såkaldt 2+2-model mest er for to personer foran og et par tasker eller en hund på bagsædet.

E Performance-modellen er udstyret med ting, som koster ekstra til de svagere SL-varianter. Baghjulsstyring, keramiske bremser (større end på de øvrige modeller), adaptiv affjedring med semi-aktiv antikrængningssystem – og selvfølgelig flere køreprogrammer, som giver mulighed for bedst muligt at udnytte både benzinmotor og elmotor.

Del artikel:

Brugte Mercedes SL til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS