Fuld fart på familien: Kia EV9 GT har 509 hestekræfter og kunstige gearskift
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Af: Jacob Dalby / d. 24. november 2020
VW ID.3 vinder Årets Bil i Danmark 2021 foran feltet af de resterende finalister: Seat Leon, BMW 4-serie, Honda e, Renault Captur, Peugeot 2008 og Toyota Yaris. Men der er langt fra enighed blandt medlemmerne af juryen fra Motorjournalisternes Klub Danmark.
LÆS OGSÅ | Bilbasens test af VW ID.3
Dommerkomiteen bestående af 22 danske motorjournalister, med blandt andre Bilbasens Anders Berner, Morten Bek, Ebbe Sommerlund og undertegnede, er ikke engang enige. Se hver af vores bedømmelser og fordeling af de enkelte modeller længere nede.
Model | Point |
Volkswagen ID.3 | 150 point |
Seat Leon | 122 point |
Toyota Yaris | 114 point |
Peugeot 2008 | 91 point |
BMW 4-serie | 64 point |
Honda e | 63 point |
Renault Captur | 56 point |
Hver gang jeg skal stemme mine favoritter ind til Årets Bil-afstemning sidder der to små nagende djævle på mine skuldre, der hver især forsøger at overtale mig. Den ene hvisker: Snup en Toyota Yaris – det er sund fornuft – og den er billig. Den anden hvisker: Du har da brug for en BMW med baghjulstræk og 375 hk for at dit liv bliver fuldendt.
LÆS OGSÅ | Første test: BMW 4-serie med kontroversielt design
Jeg har denne gang også lyst til at stemme VW’s elbil ID.3. højt op i feltet, fordi den kører dejligt og er superpraktisk og nem i hverdagen: Men den har for meget software-bøvl, og jeg kan ikke lide, at VW går så meget på kompromis med materialerne. Så mine top-stemmer faldt på de her to biler: Seat Leon – fordi den kører dejligt og især som plug-in-hybrid er en supergod familiebil med masser af kræfter, komfort og plads … til under 300.000 kr. vel at mærke.
LÆS OGSÅ | TEST: Vi udsætter den længe ventede VW ID.3 for danske veje
Min to’er er Honda e – og det er den fordi det er feltets absolutte charmetrold – den er sjovt og lækkert indrettet, og så har Honda e den sjældne kombi af fin affjedringskomfort og supersjove køreegenskaber. Jeg lever med at den er hamrende upraktisk, støjende på motorvej og lader for langsomt … fordi den gør mig glad hver dag: Jeg har selv en holdende foran mit hus.
Seat Leon
Honda e
Toyota Yaris
VW ID.3
Peugeot 2008
BMW 4-serie
Renault Captur
Sjældent har jeg været så udfordret i mine valg. Vi står på tærsklen til mere elektrificering, men det har ikke slået 100% igennem endnu.
LÆS OGSÅ | Alt du skal vide om elbiler findes her
Lad mig starte med min sidsteplads – Peugeot 2008 er flot og rummelig, men desværre ramt af en ekstremt ekskluderende ergonomi – jeg sidder rædselsfuldt i den. Toyota Yaris er en fin bil – økonomisk no-nonsense især som hybrid, men pladsen er lidt for trang. Honda e er virkelig fed og charmerende, men ladehastighed og rækkevidde fælder ben. Her er ID.3 mere brugbar – den er ret velkørende, men kvalitet og kvalitetsfornemmelse skuffer stort – jeg stoler ikke 100% på den. Seat Leon er en pænere og mere velfungerende Golf 8, den kunne jeg måske se mig selv i, derfor er den på min andenplads. Og selv om fronten er mærkelig, så bliver jeg nødt til at hylde det nærmeste vi kommer en drivers car i årets felt. BMW 4-serie kan stadig fås med seks cylindre og er min favorit.
BMW 4-serie
Seat Leon
VW ID.3
Renault Captur
Honda e
Toyota Yaris
Peugeot 2008
Vi valgte Tesla Model 3 som Årets Bil 2020, og mens jeg har respekt for den demokratiske proces og, som udgangspunkt, støtter flertallet, så gav jeg ikke Model 3 min stemme. En dyr og middelmådig bil. Årets Bil 2021 kan blive en anden elbil, VW ID.3, og den har jeg givet point, for det er en god bil.
SE OGSÅ | Den nye VW ID.3 er fremragende, men den mangler noget
Men jeg har givet den nye Seat Leon flere point til Årets Bil 2021, for den rummer alt det, Årets Bil i Danmark skal rumme – fornuftige priser, højt niveau for sikkerhed, komfort og infotainment, fedt design, gode motorer og velafstemte køreegenskaber. Altsammen til langt under 250.000 kr.
Seat Leon
Toyota Yaris
VW ID.3
BMW 4-serie
Honda e
Peugeot 2008
Renault Captur
Hvert jurymedlem har hver sin holdning til, hvilke kvaliteter en ‘Årets Bil i Danmark’ skal indeholde. Nogen går op i prisen, andre i teknologi osv. osv. For mig handler det om, hvilke følelser der vækkes i mit bilhjerte, når jeg sætter mig bag rattet.
SE OGSÅ | Fire cylindre og 421 hk – WHAT
Renault Captur og Peugeot 2008 er rigtige ‘danskerbiler’, men de vækker ingen følelser. Det gør til gengæld de to elbiler Honda e og VW ID.3. Desværre vil det være et bøvl for mig, der bor i lejlighed, at leve med dem. Den nye Toyota Yaris overrasker mest med fængslende design og køreegenskaber, der giver smil på læben. Seat Leon styrer bare fedt, den ser hammer godt ud og , ja, er samtidig til at betale.
LÆS OGSÅ | TEST: Audi RS6 Avant er en af verdens hurtigste og fedeste stationcars
Men ingen af de andre kan hamle op med BMW 4-serie på følelser. Den er dyrest, og fronten er ikke køn, men det er alt sammen ligemeget, når følelsen gennem rattet rammer lige i hjertet. Særligt med seks cylindre i M440i men 430i med fire cylindre giver tæt på samme boblen i kroppen.
BMW 4-serie
Seat Leon
Toyota Yaris
VW ID.3
Honda e
Peugeot 2008
Renault Captur
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.