Ugens fund: V8-motoren, der fuldendte Volvo XC90
Praktik, sikkerhed, komfort og i denne omang også V8-motor! Denne Ugens fund kan og har det hele.
Af: Morten Bek / d. 7. november 2020
BMW har altid brugt nuancer og undertoner til at skabe forskelle i designet mellem 3-serie som sedan og 3-serie som coupé. Da coupéen i 2013, sammen med cabrioleten og den nye Gran Coupé, gik et nummer op og blev til den første generation 4-serie, forsatte tyskerne i samme spor. BMW så ingen grund til at gøre 4-serien til en alt for fjern slægtning til den populære 3-serie.
Man har en mening, til man får en ny. Det er bestemt ikke sådan, at 4-serien har været upopulær eller kedelig at se på, men BMW tager alligevel en anden retning med den mellemstore coupé (og den allerede præsenterede cabriolet og den kommende Gran Coupé), og det er i en vovet og kontroversiel retning. Designerne har fået til opgave at give bilen udtryk med stort U. Hvor 3-serien i mine øjne er smuk, med perfekte proportioner, så er den nye 4-serie en provokation – en bil man enten vil hade eller lære at elske.
SE OGSÅ | Tysk eller fransk firmabil?
Motor: R4 benzin, 1.998 ccm
Ydelse: 258 hk / 400 Nm
0-100 km/t: 5,8 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 14,9 km/l
Startpris: 652.039 kr.
(4-serie Coupe fås fra 592.911 kr.)
Det tankevækkende er, at det kun er grillen, de to “nyrer”, der suger al opmærksomhed til sig. Jeg har svært ved at se andet, når jeg ser på den. Alt andet ved 4-serie Coupé er pænt, men klassisk. Hvordan kunderne tager springet fra klassisk elegance til kontroversielt design er spændende. En lille krølle på designhistorien skal jeg også lige nævne: BMW bruger også den… spændende… grill på den nye M3, så 3-serien er også indblandet i design-provokationen.
Når man sætter sig bag rattet, kan man ikke se grillen, så jeg hopper ind i den kun 138 cm høje bil og dumper ned i det stramt polstrede sæde. 4-serie Coupé er vokset med hele 13 cm i længden, så den ligger umådeligt tæt på 8-serie Coupé. Men der er ingen større gevinst at finde i pladsforholdene; Omkring forsæderne er der god plads, og bagsædet er stadig mere til de mest stille børn, som ikke kunne finde på at brokke sig over manglen på plads til udfoldelse.
LÆS OGSÅ | Vild med V8. Berner og Sommerlund er fan af hver sin 8-cylindret BMW
Den nye coupé har førerpladsen fra den nye 3-serie. Så altså ingen vovede beslutninger der. Det er til gengæld en fundamental opgradering af især materialekvaliteten, som i den gamle model var oplæg til diskussion. Den virkede hverken dyr eller helt lækker nok. Nu ser alt meget mere passende ud for en bil til mindst 600.000 kr., og piller man ved tingene, får man indtrykket af mere lækre og tykkere materialer end før.
Arvet fra 3-serie og utallige andre BMW-modeller er også det imponerende iDrive-infotainmentsystem, som kan styres med drejehjulet og genvejsknapperne eller direkte på den brede touchscreen. Imponerende grafik med klare farver og fremragende reaktionstid fra man trykker til systemet reagerer. Helt så simpelt, som for bare to-tre år siden, er systemet ikke helt. Mange nye menuer og funktioner er kommet til. Instrumenterne foran føreren er til gengæld meget simpelt. For simpel, faktisk. Der er ingen klassisk visning med runde urskiver, men altid den samme ramme med speedometer og omdrejningstæller langs siderne.
LÆS OGSÅ | Årets Bil 2021: Her er de 7 finalister
Klassisk er hvad jeg vil kalde udvalget af motorer. Ved introduktionen er der en 2-liters benzinmotor med 184 hk (420i aut.) eller 258 hk (testbilen 430i aut.), den 6-cylindrede M440i xDrive, som med 374 hk er markant stærkere end forgængeren, og en 2-liters diesel med 190 hk. Flere motorer kommer til, og den mest hidsige udgave BMW M4 er allerede præsenteret i udgaver med 480 og 510 hk.
Med 258 hk har den testede 430i aut. Coupé med baghjulstræk og automatgear næsten præcis den halve ydelse af Competition-udgaven af M4 Coupé, og 258 hk får ingen til at spærre øjnene op. Men der skal ikke mange kilometer til at vise, at 2-liters motorens ydelse, på papiret, bedrager. Den har muskler, 2-liters motoren, og dens evne til at trække ubesværet fra helt lave omdrejninger er vanedannende. Tallet for det maksimale drejningsmoment, 400 Nm fra 1.550 helt op til 4.400 o/min, illustrerer det meget bedre end de 258 hk. Det samme gør 0-100-tiden på 5,8 sekunder og topfarten på 250 km/t. Som 430i er 4-serie Coupé udstyret med tilgængelige, rigelige kræfter, og jeg har svært ved at se, at man har brug for meget mere.
SE OGSÅ | Det store valg: Benzin- eller dieselbil?
Med fire cylindre og baghjulstræk er 430i nemlig også næsten 200 kg lettere end M440i xDrive med firehjulstræk og to cylindre mere. Uden at gå ind i en videre sammenligning mellem de to (vi tester M440i xDrive på et senere tidspunkt), så er 4-serie Coupé som model udviklet til at være en grad skarpere og endnu mere underholdende end 3-serien. Og lav vægt hjælper selvfølgelig på at fremhæve dén dynamik.
Karrosseriet er stivere, tyngdepunktet lavere og styretøjet mere direkte end i 3-serien – og end i den gamle 4-serie. 4-serien føles på ingen måde som om, den er blevet en markant større bil end før. Den føles helt naturlig og balanceret i svingene, og den er en af de bedst kørende nye biler fra BMW.
4-serie Coupé konkurrerer mod Mercedes-Benz C-Klasse Coupé. BMW har derfor lagt priserne ganske tæt på den model. Billigste variant er dieselmodellen 420d M Sport til cirka 593.000 kr., mens benzinmodellerne 420i M Sport og den testede 430i aut. M Sport koster fra henholdsvis 601.775 kr. og 652.039 kr. Den 6-cylindrede M440i xDrive Connected koster med priser fra 919.615 kr. langt mere end de 4-cylindrede. Men i forhold til konkurrenten Mercedes-AMG C 43 4Matic (390 hk) er den et godt tilbud – Mercedes’en koster nemlig 1.056.498 kr.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Verdens mest eftertragtede BMW?
Langt de fleste BMW 4-serie til salg på bilbasen.dk er Gran Coupé-udgaver. Altså “familieudgaven” med bagdøre. Vil man have en 4-serie Coupé er udvalget meget lille. En 420i aut. Coupé fra marts 2018 med et kilometertal på bare 23.000, står til salg til 359.900 kr. Listeprisen på bilen fra ny (uden ekstraudstyr) oplyses i øvrigt til kun at have været cirka 450.000 kr. Det gør den nye BMW 4-serie til en meget dyrere bil end den gamle.
Praktik, sikkerhed, komfort og i denne omang også V8-motor! Denne Ugens fund kan og har det hele.
Efter sidste uges premiere på Q6 E-Tron åbner Audi nu for konfiguratoren og bestilling. Der er samtidig offentliggjort flere priser – blandt andet på SQ6 E-Tron.
Den elektriske Ford Explorer med 170-340 hk og rækkevidde på op til 602 kilometer fås med god udstyrspakke til priser fra 299.990 kr. Den nye Explorer kan bestilles nu.
VW Golf nummer otte introduceres med mere udstyr, forbedret interiør med nemmere betjening og ny basismotor til priser fra 324.995 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.