Årets BilNyheder

VW ID.3 er Årets Bil i Danmark 2021

Af i Årets Bil, Nyheder
VW ID.3 vinder Årets Bil i Danmark 2021 foran Seat Leon og Toyota Yaris. Se hvor mange point hver finalist får her.

Af: Jacob Dalby / d. 24. november 2020

VW ID.3 vinder Årets Bil i Danmark 2021 foran feltet af de resterende finalister: Seat Leon, BMW 4-serie, Honda e, Renault Captur, Peugeot 2008 og Toyota Yaris. Men der er langt fra enighed blandt medlemmerne af juryen fra Motorjournalisternes Klub Danmark.

LÆS OGSÅ | Bilbasens test af VW ID.3

Dommerkomiteen bestående af 22 danske motorjournalister, med blandt andre Bilbasens Anders Berner, Morten Bek, Ebbe Sommerlund og undertegnede, er ikke engang enige. Se hver af vores bedømmelser og fordeling af de enkelte modeller længere nede.

VW ID.3

Pointfordeling

Model Point
Volkswagen ID.3 150 point
Seat Leon 122 point
Toyota Yaris 114 point
Peugeot 2008 91 point
BMW 4-serie 64 point
Honda e 63 point
Renault Captur 56 point

Anders Berner

Hver gang jeg skal stemme mine favoritter ind til Årets Bil-afstemning sidder der to små nagende djævle på mine skuldre, der hver især forsøger at overtale mig. Den ene hvisker: Snup en Toyota Yaris – det er sund fornuft – og den er billig. Den anden hvisker: Du har da brug for en BMW med baghjulstræk og 375 hk for at dit liv bliver fuldendt.

LÆS OGSÅ | Første test: BMW 4-serie med kontroversielt design

Jeg har denne gang også lyst til at stemme VW’s elbil ID.3. højt op i feltet, fordi den kører dejligt og er superpraktisk og nem i hverdagen: Men den har for meget software-bøvl, og jeg kan ikke lide, at VW går så meget på kompromis med materialerne. Så mine top-stemmer faldt på de her to biler: Seat Leon – fordi den kører dejligt og især som plug-in-hybrid er en supergod familiebil med masser af kræfter, komfort og plads  … til under 300.000 kr. vel at mærke.

LÆS OGSÅ | TEST: Vi udsætter den længe ventede VW ID.3 for danske veje

Min to’er er Honda e – og det er den fordi det er feltets absolutte charmetrold – den er sjovt og lækkert indrettet, og så har Honda e den sjældne kombi af fin affjedringskomfort og supersjove køreegenskaber. Jeg lever med at den er hamrende upraktisk, støjende på motorvej og lader for langsomt … fordi den gør mig glad hver dag: Jeg har selv en holdende foran mit hus.

Anders’ fordeling

Seat Leon

Honda e

Toyota Yaris

VW ID.3

Peugeot 2008

BMW 4-serie

Renault Captur

Ebbe Sommerlund

Sjældent har jeg været så udfordret i mine valg. Vi står på tærsklen til mere elektrificering, men det har ikke slået 100% igennem endnu.

LÆS OGSÅ | Alt du skal vide om elbiler findes her

Lad mig starte med min sidsteplads – Peugeot 2008 er flot og rummelig, men desværre ramt af en ekstremt ekskluderende ergonomi – jeg sidder rædselsfuldt i den. Toyota Yaris er en fin bil – økonomisk no-nonsense især som hybrid, men pladsen er lidt for trang. Honda e er virkelig fed og charmerende, men ladehastighed og rækkevidde fælder ben. Her er ID.3 mere brugbar – den er ret velkørende, men kvalitet og kvalitetsfornemmelse skuffer stort – jeg stoler ikke 100% på den. Seat Leon er en pænere og mere velfungerende Golf 8, den kunne jeg måske se mig selv i, derfor er den på min andenplads. Og selv om fronten er mærkelig, så bliver jeg nødt til at hylde det nærmeste vi kommer en drivers car i årets felt. BMW 4-serie kan stadig fås med seks cylindre og er min favorit.

Ebbes fordeling

BMW 4-serie

Seat Leon

VW ID.3

Renault Captur

Honda e

Toyota Yaris

Peugeot 2008

Morten Bek

Vi valgte Tesla Model 3 som Årets Bil 2020, og mens jeg har respekt for den demokratiske proces og, som udgangspunkt, støtter flertallet, så gav jeg ikke Model 3 min stemme. En dyr og middelmådig bil. Årets Bil 2021 kan blive en anden elbil, VW ID.3, og den har jeg givet point, for det er en god bil.

SE OGSÅ | Den nye VW ID.3 er fremragende, men den mangler noget

Men jeg har givet den nye Seat Leon flere point til Årets Bil 2021, for den rummer alt det, Årets Bil i Danmark skal rumme – fornuftige priser, højt niveau for sikkerhed, komfort og infotainment, fedt design, gode motorer og velafstemte køreegenskaber. Altsammen til langt under 250.000 kr.

Mortens fordeling

Seat Leon

Toyota Yaris

VW ID.3

BMW 4-serie

Honda e

Peugeot 2008

Renault Captur

Jacob Dalby

Hvert jurymedlem har hver sin holdning til, hvilke kvaliteter en ‘Årets Bil i Danmark’ skal indeholde. Nogen går op i prisen, andre i teknologi osv. osv. For mig handler det om, hvilke følelser der vækkes i mit bilhjerte, når jeg sætter mig bag rattet.

SE OGSÅ | Fire cylindre og 421 hk – WHAT

Renault Captur og Peugeot 2008 er rigtige ‘danskerbiler’, men de vækker ingen følelser. Det gør til gengæld de to elbiler Honda e og VW ID.3. Desværre vil det være et bøvl for mig, der bor i lejlighed, at leve med dem. Den nye Toyota Yaris overrasker mest med fængslende design og køreegenskaber, der giver smil på læben. Seat Leon styrer bare fedt, den ser hammer godt ud og , ja, er samtidig til at betale.

LÆS OGSÅ | TEST: Audi RS6 Avant er en af verdens hurtigste og fedeste stationcars

Men ingen af de andre kan hamle op med BMW 4-serie på følelser. Den er dyrest, og fronten er ikke køn, men det er alt sammen ligemeget, når følelsen gennem rattet rammer lige i hjertet. Særligt med seks cylindre i M440i men 430i med fire cylindre giver tæt på samme boblen i kroppen.

 

Jacobs fordeling

BMW 4-serie

Seat Leon

Toyota Yaris

VW ID.3

Honda e

Peugeot 2008

Renault Captur

Om forfatteren

Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.