Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
Af: Morten Bek / d. 30. november 2021
Syv finalister, en vinder. Årets Bil i Danmark 2022 skulle findes i et finalefelt bestående af Audi Q4 E-Tron, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Mercedes-Benz C-Klasse, Peugeot 308, Polestar 2 og Tesla Model Y.
Vinderbilen er den koreanske elbil, Hyundai Ioniq 5, som overhalede Polestar 2 og søstermodellen Kia EV6, da juryens point skulle tælles sammen. Hyundai Ioniq 5 vinder med 154 point. På plads nummer to lander Polestar 2 med 119 point, og plads nummer tre går til Kia EV6 med 113 point.
LÆS OGSÅ | TEST: 5 grunde til at Hyundai Ioniq 5 er den bedste elbil til folket
På de efterfølgende pladser kommer Audi Q4 E-Tron (90 point), Peugeot 308 (77 point), Tesla Model Y (73 point) og til slut Mercedes-Benz C-Klasse (64 point).
Med Ioniq 5 er det tredje år i træk, at en elbil bliver Årets Bil i Danmark. 2020-titlen gik til VW ID.3, mens sidste års vinderbil var Tesla Model 3.
Mens Årets Bil-kåringen indtil for bare få år siden var domineret af biler med forbrændingmotor, så er skiftet i bilindustrien sat hurtigt ind. 2022-kåringen er kendetegnet ved, at elbilerne dominerer – og finalefeltet indeholder da også kun to biler, som fås med forbrændingsmotor.
Juryen bag Årets Bil-kåringen uddeler ikke kun hovedprisen, men også tre andre priser, som hylder bilerne: Innovationsprisen, Designprisen og Bilglæde-prisen.
LÆS OGSÅ | TEST: Hyundai i20 N er en (knald-)perle med 204 hk
Innovationsprisen ved Årets Bil 2022 går til Hyundai og Kia for den nye elbilsplatform (E-GMP), som med 800 volt-teknologi tillader hurtig opladning.
Designprisen går til Audi E-Tron GT, som er søstermodel til Porsche Taycan. E-Tron GT var nomineret for sit futuristiske og magtfulde design, som altså sikrede prisen for bedste design.
Bilglæde-prisen hylder, som navnet fortæller, glæden ved bilerne. Kategorien er vidt åben for fortolkning, og i år har juryen fortolket det som køreglæde. Prisen går til Polestar 2 – for bilens afbalancerede og dynamiske køreegenskaber.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.