Kategorier
Forbrugerstof Nyheder

Hyundai Ioniq 5 er Årets Bil i Danmark 2022

Årets Bil 2022 er kåret. Den elektriske Hyundai Ioniq 5 vinder titlen foran Polestar 2 og Kia EV6.

Af: Morten Bek / d. 30. november 2021

Syv finalister, en vinder. Årets Bil i Danmark 2022 skulle findes i et finalefelt bestående af Audi Q4 E-Tron, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Mercedes-Benz C-Klasse, Peugeot 308, Polestar 2 og Tesla Model Y.

Vinderbilen er den koreanske elbil, Hyundai Ioniq 5, som overhalede Polestar 2 og søstermodellen Kia EV6, da juryens point skulle tælles sammen. Hyundai Ioniq 5 vinder med 154 point. På plads nummer to lander Polestar 2 med 119 point, og plads nummer tre går til Kia EV6 med 113 point.

LÆS OGSÅ | TEST: 5 grunde til at Hyundai Ioniq 5 er den bedste elbil til folket

På de efterfølgende pladser kommer Audi Q4 E-Tron (90 point), Peugeot 308 (77 point), Tesla Model Y (73 point) og til slut Mercedes-Benz C-Klasse (64 point).

Med Ioniq 5 er det tredje år i træk, at en elbil bliver Årets Bil i Danmark. 2020-titlen gik til VW ID.3, mens sidste års vinderbil var Tesla Model 3.

Mens Årets Bil-kåringen indtil for bare få år siden var domineret af biler med forbrændingmotor, så er skiftet i bilindustrien sat hurtigt ind. 2022-kåringen er kendetegnet ved, at elbilerne dominerer – og finalefeltet indeholder da også kun to biler, som fås med forbrændingsmotor.

Juryen bag Årets Bil-kåringen uddeler ikke kun hovedprisen, men også tre andre priser, som hylder bilerne: Innovationsprisen, Designprisen og Bilglæde-prisen.

LÆS OGSÅ | TEST: Hyundai i20 N er en (knald-)perle med 204 hk

Innovationsprisen ved Årets Bil 2022 går til Hyundai og Kia for den nye elbilsplatform (E-GMP), som med 800 volt-teknologi tillader hurtig opladning.

Designprisen går til Audi E-Tron GT, som er søstermodel til Porsche Taycan. E-Tron GT var nomineret for sit futuristiske og magtfulde design, som altså sikrede prisen for bedste design.

Bilglæde-prisen hylder, som navnet fortæller, glæden ved bilerne. Kategorien er vidt åben for fortolkning, og i år har juryen fortolket det som køreglæde. Prisen går til Polestar 2 – for bilens afbalancerede og dynamiske køreegenskaber.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.