Kategorier
Forbrugerstof Nyheder

Årets Brugtbil 2022 – fem fornuftige i finalen

Fem bilmodeller er med i finalen om at blive Årets Brugtbil 2022. For første gang er der en overvægt af elbiler i feltet – deriblandt de populære modeller Kia e-Niro og Tesla Model 3.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Hvis der skulle være den mindste tvivl om, at markedet for brugte biler er stort og af enorm betydning for handlen i Danmark, så fortæller en simpel sammenligning det hele.

For hver eneste fabriksnye personbil solgt i 2021 blev der solgt 2,5 brugte biler. I alt fik cirka 446.000 tidligere ejede biler nye ejere i 2021.

LÆS OGSÅ | Årets Brugtbil 2021: Hyundai i30 vinder foran stærkt finalefelt

Med så stort et antal brugte biler, der skifter hænder, er der brug for rådgivning og indsigt i alt omkring brugte biler. Et vigtigt redskab for brugtbilskøbere er Årets Brugtbil, som kåres af Bilbasen, Biltorvet, FDM, Applus Bilsyn og brancheorganisationen DBFU.

”Årets Brugtbil handler om at give rådgivning og inspiration omkring de gode brugtbilkøb, der er i markedet, og når bilerne bliver dyrere, så er det endnu vigtigere at formidle indsigter om hvilke faktorer, der gør en bil til et godt brugtbilkøb,” siger Jan Lang, markedsanalytiker for Bilbasen.

Fem modelle udvalgt blandt 125

Juryen bag kåringen har blandt 125 bilmodeller udvalgt fem modeller til finalefeltet til Årets Brugtbil 2022.

For første gang i kåringens historie er der en overvægt af elbiler blandt de fem finalister. Tre ud af de fem modeller er rendyrkede elbiler.

Store prisstigninger på brugte biler – og færre af dem

Finalefeltet til Årets Brugtbil 2022 er præget af fornuft og innovation. Feltet består af BMW i3 (årgang 2013-20), Kia e-Niro (2018-20), Skoda Superb (2015-20), Tesla Model 3 (2019-20) og Volkswagen Touran (2015-20).

Fornuften i det samlede felt ligger i biler i et fornuftigt prisleje og bilernes praktiske egenskaber. Det afspejler, at brugte biler er i mange tilfælde er steget voldsomt i værdi – blandt andet fordi udvalget af brugte biler på ét år er faldet med hele 40 procent.

LÆS OGSÅ | Seat Leon er Årets Brugtbil 2020

Fornuften i de fem biler ligger også i forholdsvis lave driftsomkostninger og, for næsten alle modellerne, gode pladsforhold og praktiske egenskaber, der passer godt i den typiske danske familie.

Der er både fornuft og innovation bag juryens valg af tre elbiler til finalefeltet; BMW i3, Kia e-Niro og Tesla Model 3 er alle almindelige biler i Danmark, men til trods for det er også avancerede bilmodeller.

At danskerne anerkender elbilens styrker kan ses direkte i salget af brugte elbiler: I de første syv måneder af 2022 er der solgt 280 procent flere elbiler end i de første syv måneder af 2021.

Vinder af titlen som Årets Brugtbil 2021 var den fornuftige, velkørende og rummelige Hyundai i30

BMW i3 med højt reservedelsindeks

Når juryen bag Årets Brugtbil finder finalisterne og kårer den endelige vinder, sker det på baggrund af værdi for pengene, køreegenskaber og motorens evner.

Men det sker samtidig med fokus på reservedelspriser, tidligere ejeres tilfredshed og de totale omkostninger for hver kørt kilometer i en bil (TCO – Total Cost of Ownership, de totale omkostninger ved ejerskab. Udregnet ved fire års ejerskab med 80.000 kilometer).

De fem biler i finalefeltet har alle styrker og svagheder. For BMW i3 er det reservedelene, der kan være svagheden; med reservedelsindeks 149 (100 er det gennemsnitlige indeks for alle udregnede bilmodeller) ligger den meget højere end Kia e-Niro (indeks 109).

LÆS OGSÅ | Årets Brugtbil 2019 – og konkurrenterne

Til gengæld har i3 feltets laveste pris for hver kørt kilometer: 2,17 kr. Kia e-Niro koster 2,67 kr., mens Tesla Model 3 RWD ligger på 3,35 kr. En dieseldrevet Skoda Superb koster 2,98 kr. for hver kørt kilometer, en benzindrevet VW Touran belaster budgettet mest: 3,71 kr. for hver kilometer.

Vinderbilen – Årets Brugtbil 2022 – afsløres den 22. september.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.